صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - 07 June 2023
رئیس سابق مرکز رشد و فناوری شهرستان خاتم گفت: یکی از شاه راههای اصلی رسیدن به اقتصاد مقاومتی از مسیر پارک های علم و فناوری می گذرد.
کد خبر: ۸۵۶۶۶۳۹
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، حسین حیدری رئیس مرکز سابق رشد و فناوری شهرستان خاتم، در مورد نقش این مراکز در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت : واژه اقتصاد مقاومتی در شهریور ماه  89 توسط مقام معظم رهبری در دیدار با کارآفرینان مطرح و از آن پس وارد ادبیات اقتصاد مقاومتی کشور شد و تا امروز تفسیرهای مختلفی از آن شده است، اما به نظر می رسد انچه مد نظر معظم له است کاهش وابستگی ها و تاکید بر روی ظرفیتهای تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است، از طرفی فعالیت های اصلی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد تلاشی است در همین راستا و در جهت رسیدن به همین اهداف، پس میتوان به جرات گفت یکی از شاه راههای اصلی رسیدن به اقتصاد مقاومتی از مسیر پارک های علم و فناوری می گذرد .

حیدری اظهارداشت: امروز تقریبا همه می دانند که دیگر نمی توانیم به منابع نفتی و معدنی کشور اتکا داشته باشیم و اگر بخواهیم برای آینده کشور سرمایه گذاری کنیم، باید روی نیروی انسانی که سرمایه اصلی کشور است سرمایه گذاری کرد. براین اساس و با توجه به رسالت خود، مرکز رشد و فناوری شهرستان خاتم با حداقل امکانات و اعتباری که در اختیار داشته است به حمایت از افراد مستعد و علاقمند به حوزه کسب و کارهای دانش بنیان و آموزش و ارتقا مهارت های این افراد و کمک به شکل گیری و تاسیس شرکت های دانش بنیان پرداخته است. همچنین پایه گذاری و آموزش برخی از علوم نوین در شهرستان از جمله رباتیک و کسب مقام های استانی و کشوری در سال های متوالی از دیگر افتخارات این مرکز می باشد.

وی به نقش پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در دوران پسا تحریم اشاره و خاطر نشان کرد: بی تردید در این دوره توسعه علم و فناوری و صادرات محصولات دانش بنیان افزایش خواهد یافت و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به عنوان یکی از متولیان اصلی در این حوزه می توانند منشا اثر باشند .از طرفی بحث انتقال فناوری و بومی سازی فناوری از موارد مهمی است که در دوران پسا تحریم می تواند بیش از پیش در دستور کار پارک ها و مراکز رشد قرار گیرد.

حیدری گفت: وجود مرکز رشد فناوری در صورتیکه توسط مسئولین مورد باور، توجه و حمایت (واقعی نه زبانی) قرار میگیرد و جایگاه شایسته خود را بدست آورد می تواند منشا اثرات فراوانی در شهرستان باشد.

رئیس سابق مرکز رشد و فناوری شهرستان خاتم افزود: امروزه نرخ بیکاری در شهرستان بالای 17 درصد است و تعداد زیادی از این افراد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که حاضر نیستند در مشاغل سطح پایین و به اصطلاح شغل های پست فعالیت کنند از طرفی ایجاد صنایعی که بتواند پاسخگوی اشتغال این حجم بالای بیکاران باشد فرایندی است بسیار زمان بر و مستلزم صرف میلیاردها تومان هزینه، پس تنها راهی که وجود دارد ارتقا مهارت های این افراد و هدایت آنها به سمت تاسیس واحد های که منجر به اشتغال خود و چند نفر دیگر شود و این یک راهکار امتحان شده در دنیاست و بسیار کم هزینه که میتواند چرخ اقتصاد شهرستان را به حرکت در آورد.

وی گفت: مرکز رشد در صورت داشتن امکانات مناسب می تواند این امر را تسهیل نماید و با گستردن چتر حمایتی شانس موفقیت این واحد ها را افزایش و ریسک و عدم موفقیت را کاهش دهد اما متاسفانه تاکنون حمایتی از این مرکز به عمل نیامده است .

حیدری در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان مولفه های اقتصاد مقاومتی را در شهرستان خاتم پیاده کنیم؟ گفت: تاکنون در مرکز رشد فناوری شهرستان خاتم 12 شرکت نوپا تاسیس شده و همه این شرکت ها توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی شده است، البته این شرکت ها بسته به نوع قرارداد حمایتی حداکثر تا 3 سال در مرکز رشد مستقر هستند و از حمایت های آن برخوردارند و بعد از اتمام قرارداد از مرکز رشد خارج می شوند .

رئیس سابق مرکز رشد و علم و فناوری خاتم خاطر نشان کرد: این شرکت ها موفقیت های نیز داشته اند که تاسیس اولین واحد مرغداری صنعتی در شهرستان، طراحی یک سیستم آبیاری نوین ، ثبت اختراع هیدروپمپ، تولید چند محصول نمونه مواردی از آن است که طی چند روز آینده گزارش مفصلی از آن به اطلاع مردم خواهیم رساند .

وی افزود: همچنین در حال حاضر 4 شرکت و تیم کاری جدید درحال فرایند پذیرش و انعقاد قرار داد استقرار در مرکز رشد هستند .


ارسال نظرات