صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۰۲ تير ۱۴۰۲ - 23 June 2023
در سومین نشست شورای عالی قشر بسیج فرهنگیان فارس مطرح شد:
دکتر حدادیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: نکته ای که در قسمت اسلامی سازی باید رعایت شود، موضوع "محتوای اسلامی" است.
کد خبر: ۸۵۶۷۹۸۸
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، سومین نشست شورای عالی قشر بسیج فرهنگیان فارس با موضوع سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و با همکاری بسیج اساتید فارس و حضور نخبگان فرهنگی و اساتید برجسته دانشگاه های شیراز در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش فارس برگزار گردید.

آینده نظام، انقلاب و کشور وابسته به تحول در آموزش و پرورش است

دکتر مرزوقی از اساتید پیشکسوت و برجسته دانشگاه شیراز در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع تحول در آموزش و پرورش گفت: آینده نظام، انقلاب و کشور وابسته به تحول در آموزش و پرورش و یا به طور کلی تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور بخصوص دانشگاه هاست، این حرکت آغاز شده است و تلاش های جمعی فراوانی در سطح ملی و استان ها در راستای آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به این نکته که مسئله تعلیم و تربیت، فقط آموزش و پرورش نیست، گفت: مسئله مهم دیگر آموزش عالی است، مخصوصا نظام تعلیم و تربیت غیر رسمی کشور، به عبارتی همه نهادها، نهاد تعلیم و تربیت هستند، هیچ نهادی نیست که کارکرد تعلیم و تربیت نداشته باشد، اگر تحولی هم بخواهد اتفاق بیفتد نیاز به یک عزم فراگیر دارد و همه باید کمک کنند.

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه ایجاد تحول در آموزش و پرورش کار بسیار پیچیده و پُرباری است، گفت: بسیاری از آنچه را که ما در آموزش و پرورش و در مدارس انجام می دهیم، اگر در کنار آن نهادهای پشتیبانی کننده نظیر خانواده، صدا و سیما، رسانه ها و امثال آن ها از این حرکت حمایت و پشتیبانی نکنند، کار به سرانجام نمی رسد، یعنی اینکه نباید همه مسئولیت ها را متوجه دستگاه آموزش و پرورش بدانیم.

تلاش برای ثبت نام فرزندان در یک مدرسه خاص، باعث به وجود آمدن بحران برای وآموزش و پرورش خواهد شد

دکتر بیابان نورد عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این نشست با بیان اینکه در دانشگاه و در آموزش و پرورش به جای غنی کردن زمان حضور دانشجو سعی می کنیم وقت دانشجو را بگیریم تا زمان حضور را افزایش دهیم، گفت: خوشبختانه این مسئله در سند تحول لحاظ شده و تلاش بر این است که غنی سازی زمان حضور صورت بگیرد.

وی با اشاره به نقاط قوت سند تحول گفت: یکی از نکات مهم که در سند تحول بیان شده است تحول در متون آموزشی و تحول در نظام تربیتی معلم و استاد است؛ همچنین محتوا و حجم بسیار مهم است اما کیفیت تدریس اهمیت بیشتری دارد که نقش مهم معلمان را یادآوری می نماید، خوشبختانه این موضوع نیز در سند تحول بیان شده است.

بیابان نورد در ادامه با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های سند تحول در همه مدارس گفت: اجرای برنامه ها در یک مدرسه بعنوان نمونه و پایلوت کار اشتباهی است چرا که با اجرای یک نمونه، برای اجرای برنامه ها در سایر مدارس با مشکل مواجه می شویم.

این عضو جامعه نخبگان فرهنگی در ادامه صحبت هایش گفت: به جای اینکه مدارس خاص و کلاس های خاص به وجود آوریم، سعی کنیم به تدریج کل منطقه را تحت پوشش قرار بدهیم، این که تلاش می کنیم فرزندان خود را صرفا در یک مدرسه خاص ثبت نام کنیم که از مدرسه های دیگر متمایز است باعث به وجود آمدن بحران برای خودمان و آموزش و پرورش خواهد شد.

این استاد بسیجی با تاکید بر اهمیت افزایش سواد رسانه ای دانش آموزان و والدین، گفت: رسانه ها برنامه های خاصی را برای زندگی ارائه می دهند که معمولا قطعه ای از زندگی افراد را معرفی می کند، این قطعه، قطعه کاملی از زندگی نیست و بعضا هم دانش آموز و دانشجو خودش را با این قطعه از زندگی که بر اساس واقعیت نیست مقایسه می کند، این مسئله هم هم بحران های زیادی را به وجود می آورد و اهمیت افزایش سواد رسانه ای دانش آموزان و والدین را متذکر می شود.

وی در پایان صحبت هایش تنوع بخشی به محیط یادگیری در فرآیند آموزش رسمی، زنده کردن ارتباط مدارس با صنعت، افزایش نقش والدین در قالب های مختلف یعنی ادامه فرآیند آموزش در منزل و تعامل با آموزش عالی برای ادامه فرآیند آموزش از مدرسه به دانشگاه را از جمله نکات مهم و ضروری برشمرد که بایستی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرند.

فرآیند آموزش در سند تحول بر اساس ارزش های اسلامی برنامه ریزی شود

دکتر حدادیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه باید در کشور توجه ویژه ای به بحث اسلامی سازی شود، گفت: در سند تحول سعی شده که آموزش اسلامی بشود، فرآیند آموزش در این سند باید با توجه به ارزش ها و معیارهای اسلامی برنامه ریزی بشود، آموزش دو قسمت است که قسمت عمده آن اسلامی سازی است که مسئولیت و رسالت ویژه ای را متوجه سیستم آموزشی کشور و متولیان آموزش و پرورش می نماید.

وی افزود: نکته ای که در قسمت اسلامی سازی باید رعایت شود، موضوع "محتوای اسلامی" است، بنابراین باید با انجام یک کار عملیاتی و منطقه ای و با تشکیل کارگروه هایی با حضور صاحب نظران به تولید محتوای اسلامی پرداخته و به تالیف کتب و منابع درسی پرداخت.

دکتر حدادیان در ادامه صحبت هایش بر لزوم برگزاری دوره های آموزش های ضمن خدمت هدفمند و جامع برای بالا بردن سطح دانش و توانمندی معلمان تاکیدنمود و گفت: باید به ایجاد فرصت های تربیتی از طریق مساجد، برگزاری اردوها علمی و زیارتی، بازدید از موزه ها و نمایشگاه ها توجه ویژه ای داشته باشیم.

در ایجاد تحول، گام اول کسب دانش و گام دوم تغییر در نگرش ها است

دکتر امیریان از اساتید برجسته دانشگاه نیز با بیان اینکه سند تحول در راستای این هدف است که شهروند اسلامی تحویل جامعه بدهیم، گفت: برای نیل به این هدف می بایست یک شناخت کامل از استان فارس داشته باشیم و وضعیت موجود را بشناسیم.

استاد امیریان تاکید نمود: برای ایجاد تحول در آموزش و برای تغییر در رفتار، گام اول کسب دانش و گام دوم تغییر در نگرش ها است و مهم تر از همه این ها هم الگو سازی و معرفی الگوهاست

ارسال نظرات