صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - 23 September 2023
واردات بنزین طی سالهای90 تا 93 روندی افزایشی داشته است. آیا افزایش واردات بنزین به دلیل کاهش تولید داخلی بوده یا افزایش مصرف؟
کد خبر: ۸۵۸۸۳۹۵
|
۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

براساس گزارش خبرگزاری بسیج،  آخرین گزارش ها،واردات بنزین معمولی و سوپر در سالهای 90 تا 93 به ترتیب 1.723 میلیون لیتر،562 میلیون لیتر،1.336 میلیون لیتر و 1.651 میلیون لیتر گزارش شده است. تنها در سه ماهه نخست سال جاری 562 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاه داران بنزین می گوید: از سال 86 که سهمیه بندی بنزین اجرا شد، قرار بود مصرف کاهش پیدا کند،اما تنها در سه یا چهار ماه مصرف بنزین به زیر 50 میلیون لیتردر هرماه رسیدو در ماههای بعد به دلیل سقف 500 لیتر مدیریت توزیع دچارنوسان شد ودر نتیجه مصرف مجدداد بالا رفت و به 70 میلیون لیتر و بالاتر رسید.

 او اضافه می کند: دلیل افزایش واردات بنزین خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه سوخت و جایگزین کردن واردات به جای تولید بنزین در واحدهای پالایشگاهی داخلی است.

مصرف رو به افزایش است

بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاه داران بنزین می گوید:در سالهای اجرا سهمیه بندی بنزین مصرف بنزین کشوربین 72 تا 76 میلیون لیتر در ماه در نوسان بوده است،اما اخیرا صحبت از واردات 12 میلیارد دلاربنزین به کشوراست.

او اضافه می کند: قرار بود روزانه 3 میلیون لیتربنزین وارد شود و همزمان خودروهای فرسوده از رده خارج شوند تا درمصرف بنزین نوسان ایجاد شود اما این روزها از واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین است.مشخص نیست چه میزان از این بنزین ها ذخیره شده و چقدر وارد چرخه مصرف می شود.

بنا به این گزارش، طرح اخیر بانک مرکزی برای پرداخت وام 25 میلیونی خودرو،همچنان در محافل کارشناسی در حال نقد و بررسی است؛کارشناسان می گویند اگر قراراست دولت این وام را برای خرید خودروی داخلی پرداخت کند تا به قولی بازار خودرو از رکود خارج شده و خودرسازان نفسی تازه کنند،اقدام تکمیلی بعدی دولت باید جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نو باشد.چه در غیر اینصورت با تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به جز خودروهایی که وارد می شوند،سبب می شود تا مصرف بنزین همچنان روند نزولی داشته باشد.بنزینی که بخش اعظمی از بهای آن را با وجود یکسان سازی قیمت،دولت می پردازد و بار سنگینی بر دوش دولت برای تامین منابع برای واردات بنزین است.

بیژن حاج محمد رضا در این رابطه می گوید:"دولت سهمیه موتورهای دوزمانه را قطع کرده اما همچنان آنها در سطح شهرها تردد می کنند.قرار بود اتوبوس های فرسوده از کلان شهرها خارج شوند اما آنها به شهرهای کوچک رفته اند و در واقع صورت مساله پاک شده است.

منبع:اقتصادآنلاین

ارسال نظرات