صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - 13 August 2023
استادیار دانشگاه امیرکبیر با تأکید بر اینکه در مدل جدید قراردادهای نفتی نگاه‌ها به خارجی‌هاست نه توان داخلی گفت: در واقع قراردادهای جدید نفتی یک نوع کاپیتولاسیون نفتی است.
کد خبر: ۸۶۳۶۵۵۷
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

  به گزارش «خبرگزاری بسیج»محمدجواد عامری شهرابی  با تأکید بر اینکه قراردادهای جدید نفتی ایرادهای جدی دارند گفت: جذابیت‌های ایجاد شده بیشتر برای شرکت‌ها خارجی است؛ به جای این که مشکلات تولیدکننده داخل برطرف شود، تنها قراردادها برای طرف خارجی جذاب شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه اعلام شد هدف از تدوین قراردادهای جدید انتقال فناوری است اما شرکت‌های خارجی اجازه داده می‌‌شود که از میان وندورلیست شرکت ملی نفت، یک شرکت داخلی را انتخاب کند، این بزرگترین مشکل است چراکه شرکت‌ها خارجی قبل از انتخاب با شرکت‌ها داخلی مذاکره می‌کنند و هر شرکتی که شرایط آنها را بپذیرد انتخاب می‌کند.

وی افزود:‌ پیش از این موضوع در مورد خودروسازان - سایپا و ایران خودرو - تجربه شده است؛ یکی از دلیلی که کیفیت محصولات صنعت خودروسازی هر روز کاهش می‌یابد به این علت است که خوردوسازان منافع شخصی خود را به منافع ملت ترجیح می‌دهند. انتقال فناوری علاوه بر اینکه برای شرکت خارجی هزینه دارد موجب می‌شود که در آینده بازار خود را از دست بدهد و به همین دلیل شرکت داخلی با دریافت مبلغی از دریافت تکنولوژی صرف نظر می‌کند.

عامری با انتقاد از محرمانه بودن قراردادهای جدید نفتی گفت: بر اساس قانون اساسی و قانون نفت مصوب سال 90 محرمانه بودن قراردادهای نفتی خلاف قانون است و باید یک نسخه از این قراردادهای در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. اگر تدوین کنندهای این قراردادها به مردم و نخبگان اعتماد دارند چرا باید متن قراردادها محرمانه باشد؟

وی یکی دیگر از ایرادهای قرارداد جدید را مشخص نبودن حد قراردادها دانست و توضیح داد: در قراردادهای جدید نفتی کشور عراق در صورت ایجاد اختلاف، محاکم این کشور است که رأی نهایی را صادر می‌کند اما قراردادهای جدید نفتی ایران این گونه نیست و باید به دادگاه‌های بین‌المللی مراجعه شود؛ در واقع مدل جدید قراردادهای نفتی یک نوع کاپیتولاسیون نفتی است.

وی عرضه طرح های توسعه‌ای میدان‌های مشترک و غیر مشترک در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی را یک تصمیم اشتباه عنوان کرد و گفت: عرضه میدان‌هایی که نیروهای داخلی توانایی توسعه آن را دارند، دلیل ندارد به خارجی‌ها واگذار شود. برای تأمین منابع مالی باید سرمایه‌گذار بیاید مثل آنچه که پیش از این در توسعه میدان مشترک پارس جنوبی انجام شد نه اینکه همه کارها به خارجی‌ها وگذار شود. در این مدل قراردادی نگاه‌ها به توانایی‌های بیرون است نه داخل کشور.

عامری واگذار کردن مدیریت عملیات بهره‌برداری به شرکت‌های خارجی را یک ایراد دیگر مدل جدید قراردادهای نفتی دانست و گفت: شرکت‌هایی مانند شل و توتال - که اکثراً صهیونیستی هستند - در تلاشند زنجیره ارزش خود تکمیل کنند تا سازمانی مانند اوپک با کاهش یا افزایش تولید خود نتوانند تأثیری بر قیمت نفت بگذارند. این در حالیست که در قراردادهای جدید به شرکت‌های خارجی امکان مدیریت میزان تولید میدان داده شده است حتی اگر متخصصان صنعت نفت معقتد به آن حجم از تولید نباشند.

وی با اشاره به قانون اساسی گفت: منابع زیرزمینی حکم انفعال را دارند و نمی‌توان مدیریت آن را به شرکت‌های غیر دولتی داد، چه برسد به شرکت‌های خارجی و صهیونیستی. همچنین در بند 13 تا 15 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید شده است باید زنجیره تولید تکمیل شود و از خام فروشی جلوگیری شود این درحالیست که در قرارداد جدید از اکتشاف تا تولید را در بر می‌گیرد و موجب افزایش ارزش افزوده نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال نظرات