صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 13 June 2023
عضو انجمن روانشناسي ايران بر اين باور است كه ضرورت انهدام انواع مواد مخدر و قرص هاي روان گردان براي مبارزه اجتماعي با مواد مخدر بايد از سوي تمامي مسوولان دست اندركار جدي گرفته شود.
کد خبر: ۸۶۶۱۸۴۸
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجتبي فلاحت زاده  افزود: در حال حاضر مسئله قاچاق مواد مخدر و پديده اعتياد ساختارهاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را تحت تاثير قرار داده و ضرورت دارد كه قبل از دعوت مردم به مشاركت همگاني براي برخورد با اعتياد، مسئله اصلي گرايش به سمت مصرف مواد مخدر و قرص هاي روان گردان ها بررسي و ريشه يابي شود.


وي اظهار داشت : از لحاظ روانشناختي ، مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي رابطه مستقيمي با اختلالات روحي و رواني افراد دارد كه مصرف كنندگان با استعمال موادي مانند شيشه ، كراك و قرص هاي آمفتامين نوعي احساس آرامش كاذب مي كنند و اين نگرش ناشي از ندانستن آگاهي هاي لازم درباره مواد مخدر و مضرات آن است و وقتي كه فرد وابستگي شديدي به اعتياد پيدا كرده رهايي از آن را در خود غيرممكن دانسته و سرنوشت خود را با ناكجا آباد رقم مي‌زند.

فلاحت‌زاده ادامه داد: مواد مخدر علاوه بر زیان های جدی و خطرناک جسمی از قبیل ابتلا به بیماری های عفونی و واگیردار هم چون ایدز و هپاتیت و سل ،عوارض و مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی از قبیل افزایش جرم های مرتبط با مواد مخدر را نيز منجر مي شود و سلامت جامعه را به خطر مي اندازد.

وي، مواد مخدر را به دو دسته تقسيم كرد و گفت: مواد مخدر دسته اول به صورت مرفین و کدیین مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مخدرهای دسته دوم به مواد شیمیایی گفته می‌شود که بر روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هوشیاری در فرد مصرف‌کننده می‌شوند.

فلاحت زاده با تاكيد بر اينكه مصرف مواد روانگردان محرک پیامدهای زیان بار اجتماعی و اقتصادی دارد و به ویژه بهداشت فردی و همگانی را تهدید می‌کند، افزود: با توجه به تنوع و تكثر مواد روان گردان و گسترش مصرف آن ميان نوجوانان و جوانان ضرورت دارد براي پيشگيري از به خطر افتادن سلامت عمومي جامعه ، اقدامات حمايتي از سوي مسوولان و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شود زيرا استفاده از روان گردان ها به اختلال رواني و ارتكاب جرم منجر مي شود.

وي اظهار داشت : میزان آگاهی و شناخت نوجوانان و جوانان از قرص های روانگردان و علائم مصرف آن در سطح پایینی است و بصور كلي اكثر آنان درباره برخی موضوعات در خصوص روانگردان ها و عوارض و علائم مصرف آن اطلاعات و شناخت کافی ندارند كه توجه رسانه ها به اين امر دو چندان است .

وي با اشاره به اينكه سطح معلومات دانش آموزان در باره مضرات مواد مخدر و عواقب بهداشتی فردی و اجتماعی آن را می توان در دوره تحصیل افزایش داد، اضافه كرد: به این منظور باید اطلاعات مورد نظر را در کتب درسی مختلف از قبیل دانش اجتماعي و معارف اسلامي گنجاند ، برای این که دانش آموزان با جنبه های مختلف مواد و عاقبت مصرف آنها آشنایی پيدا كنند و مطالب یاد گرفته به سرعت دچار فراموشی نشوند، لازم است مطالب به صورتی ساده ولی جالب در دروس مختلف و سال های متوالی تکرار شوند.

اين عضو انجمن روانشناسي ايران تصريح كرد:گزارشهاي كشوري نشان مي‌دهد كه روزانه حدود هشت نفر جان خود را به دليل مصرف مواد مخدر از دست مي دهند و متاسفانه نوع مواد تولیدی در حوزه مواد روانگردان به دلیل عدم دقت و تخصص افراد و پنهان کاری در نوع مواد به کار گرفته شده موجب افزایش مرگ و میر شده است.

به گفته فلاحت زاده ، امر اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بايد بر پايه آگاهي و اطلاع رساني استوار باشد و همه اقشار مختلف مقابله با اعتياد را در برنامه هاي مهم و ضروري زندگي شان جاي دهند و نسبت به آن احساس تكليف و مسووليت كنند.

ارسال نظرات