صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 08 August 2023
یک مقام مسئول با تشریح حادثه واژگونی یک کشتی نفتکش در پایانه خارگ، اعلام کرد: پس از ساعتها کار عملیاتی خطر واژگونی کامل این کشتی نفتکش برطرف شد.
کد خبر: ۸۶۶۳۱۱۰
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴



 



 


به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، همزمان با افزایش حجم صادرات نفت ایران و تردد کشتی های نفتکش در پایانه خارگ به عنوان بزرگترین ترمینال نفتی ایران در خلیج فارس، خطر حادثه واژگونی یک نفتکش غول پیکر در پایانه خارگ رفع شد.

ماجرا از این قرار است که یک فروند کشتی نفتکش غول پیکر در اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ به دلیل از کار افتادن سیستم تخلیه آب توازن و در نتیجه کج شدن نفتکش به یک سمت ایجاد شد که اخلال در روند تحویل نفت خام از پهلوگاه شماره ۹ اسکله شرقی را در به همراه داشت.

این حادثه که می توانست در روند بارگیری و تحویل نفت خام به یک فروند نفتکش در پهلوگاه شماره ۹ اسکله شرقی (اسکله تی) اختلال ایجاد کند، پس از چهار ساعت با مدیریت بحران و شناسایی روش های موثر، رفع شد.

مظفر سهرابی رئیس عملیات دریایی پایانه نفتی خارگ در تشریح جزئیات این حادثه نفتی، گفت: ابتدا پس از مشاهده کج شدن کشتی نفتکش، موضوع به اطلاع کاپیتان آن نفتکش رسید و وی نیز درخواست توقف بارگیری کرد و اعلام کرد، سیستم تخلیه آب توازن کشتی از کار افتاده است.

این مقام مسئول افزود: بلافاصله با دستور مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، یک کمیته تخصصی متشکل از رئیس پایانه، روسا و کارشناسان ارشد اداره های صادرات، عملیات دریایی، HSE، حراست و امور فنی پایانه نفتی خارگ، برای بررسی و رفع این بحران تشکیل شد.

 

وی با یادآوری انکه پس از آنکه زاویه کج شدن کشتی نسبت به خط عمود اسکله، ۳ درجه به سمت چپ رسید، این موضوع را به ناخدای نفتکش تذکر دادیم و او نیز حدود ۴ ساعت فرصت خواست تا زاویه مورد نظر را در حد تعادل اعمال کند، بیان کرد: در این هنگام، تیم عملیاتی به همراه غواصان به کشتی ملحق شد و با بررسی گزارش غواصی، از میزان آب کشتی تا کف دریا، مشخص شد یک عمق ۳ متری در زیر نفتکش وجود دارد و خطر به گل نشستن، نفتکش را تهدید نمی کند؛ از این رو به  ناخدا اجازه داده شد نسبت به تنظیم تعادل کشتی نهایت تلاش خود را داشته باشد.

سهرابی تاکید کرد: تلاش‌های ناخدا و خدمه نفتکش موثر نبود و اوضاع رو به وخامت گذاشت به گونه ای که زاویه کج شدن نفتکش به ۸ درجه رسید و در این هنگام، ناخدای کشتی ناتوانی خود را برای رفع این حادثه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه پس از اعلام رسمی ناخدای نفتکش، عملیات تخصصی نجات نفتکش و جلوگیری از بروز حادثه پر خطر برای تاسیسات صادراتی پایانه نفتی خارگ، با انجام محاسبات وزن و آبخور نفتکش، همچنین بررسی غواصی زیر کشتی و وضعیت طناب‌ها و پایداری کشتی، با استفاده از تکنیک‌های عملیاتی، درجه کج شدن نفتکش به میزان ۲ واحد کاهش یافت، تاکید کرد: در نهایت درجه واژگونی به ۶ درجه رسید و با کاهش ریسک واژگونی، نفتکش از پهلوگاه شماره ۹ اسکله شرقی جدا شد و به لنگرگاه خارک انتقال یافت.

ارسال نظرات