صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - 11 August 2023
رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۵۰ فقره پروانه اکتشاف معدنی در استان آذربایجان‌غربی صادر ‌شود.
کد خبر: ۸۶۶۶۴۹۹
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، پریسا عابدپور ‌با اشاره به وضعیت معادن دارای پروانه بهره‌برداری و اهداف و پیش‌بینی برنامه‌های امسال این سازمان در بخش معدن اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و انتخاب شعارهایی سال‌های قبلی با محوریت موضوع اقتصادی و تاکیدات مکرر رهبر انقلاب در چند سال اخیر بر نهادینه کردن و عینیت‌بخشی به اقتصاد مقاومتی در جامعه تلاش شبانه‌روزی برای تحقق این امر ضروری است.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌ غربی گفت: بر اساس سیاست‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری این معاونت نسبت به مرور عملکرد سال 94 و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای سال 95 به منظور رشد و شکوفایی معادن و صنایع معدنی با توجه به ارزش افزوده زیاد آن و وجود ظرفیت‌های بالای معدنی در استان اقداماتی انجام داده است.

عابدپور با اشاره به آخرین وضعیت آماری محدوده‌های دارای پروانه اکتشاف در سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته تعداد پروانه‌های اکتشاف معتبر 141 فقره، تعداد پروانه‌های اکتشاف صادره 45 فقره و میزان اشتغال پروانه‌های اکتشاف معتبر یک هزار و 551 نفر بوده است.

وی با بیان اهداف و برنامه‌های مربوط به پروانه‌های اکتشاف امسال گفت: در ارتباط پیش‌بینی می‌شود که 50 فقره پروانه اکتشاف معدنی با سرمایه 60 هزار میلیون ریال صادر و برای 450 نفر زمینه اشتغال فراهم شود.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به چالش‌های مربوط به صدور پروانه‌های اکتشاف افزود: در این باره عدم انجام عملیات ژئوفیزیکی در بخش اکتشاف در سطح استان، عدم تهیه نقشه‌های 1:25000 زمین‌شناسی و سرعت ناکافی در تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و عدم دسترسی عموم به آن از چالش‌های پیش رو است.

عابدپور گفت: علاوه بر آن ضعف توانمندی‌های فنی مهندسی و ساخت در بخش اکتشاف و صنایع معدنی، وجود مشکلات و تعارضات حل نشده بین بخشی با حوزه منابع طبیعی، کوچکتر شدن اندازه سرمایه‌گذاری‌های بخش اکتشاف و وجود معارضان محلی و مشکلات ناشی از آن از سایر چالش‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های مربوط به گواهی‌های کشف امسال اظهار داشت: در این باره پیش‌بینی تعداد گواهی‌های کشف صادره 30 فقره، ذخایر قطعی گواهی‌های کشف صادره 11 هزار تن و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 32 هزار میلیون تومان است.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی به چالش‌های مربوط به صدور گواهی‌های کشف پرداخت و گفت: عدم مدیریت صحیح متقاضی، عدم وجود بازار مصرف مناسب برای ماده معدنی مکشوفه، عدم توانایی مالی متقاضی، وجود میانبرهای کاذب در امور معدنکاری و تشکل‌ها و عدم آموزش‌های لازم توسط سازمان نظام مهندسی به مهندسان معدن از جمله این چالش‌ها هستند.

عابدپور با اشاره به اهداف و برنامه‌های مربوط به پروانه‌های بهره‌برداری برای امسال گفت: در این زمینه پیش‌بینی صدور 45 فقره پروانه بهره‌برداری با میزان استخراج سالیانه 700 هزار تن و اشتغال 495 نفر می‌رود.

وی با بیان چالش‌های مربوط به صدور پروانه‌های بهره‌برداری افزود: عدم استقرار بنگاه‌های بزرگ بر زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی، تعارض منافع حلقه‌های مهم بخش‌های استخراج و فرآوری در حیطه صادرات مواد خام و کم پردازش شده و نوسان شدید قیمت مواد خام و تاثیرات شدید آن بر بخش‌های بالا دستی و خام‌فروشی و عدم استقرار نظام نظارت مناسب بر بهره‌برداری صیانتی و پایدار از معادن کشور به ویژه معادن فلزی از جمله این مشکلات است.

عابدپور همزمانی رکود داخلی با رکود جهانی صنعت و معدن و بروز رکود شدید در معادن و صنایع معدنی در سطح جهانی و شیب تند افت قیمت‌ها را از سایر چالش‌های پیش رو عنوان کرد و تصریح کرد: علاوه بر آن کوچکتر شدن اندازه سرمایه‌گذاری در بخش بهره‌برداری و کاهش اشتغال، کمبود واحدهای فرآوری مرتبط با نوع مواد معدنی در سطح استان و نیز عدم وجود فناوری و علم فرآوری مواد معدنی راهبردی به ویژه تیتان از سایر مشکلات پیش رو است.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: متاسفانه ماشین آلات معدنی و تاسیسات واحدهای فرآوری مواد معدنی در سطح استان مستهلک بوده و ضمن وجود معارضان محلی و مشکلات ناشی از آن، شاهد کمبود نقدینگی ناشی از نبود بازار مصرف و عدم تخصیص تسهیلات مالی و گمرکی مناسب هستیم.

ارسال نظرات