صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 04 June 2023
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: شهدا رفته‌اند تا بتوانیم در مورد فقه بحث کنیم و نظام را حفظ کنیم؛ جوانان شهید نشدند تا اینکه نظام از سوی بیگانگان اداره شود.
کد خبر: ۸۶۷۶۲۲۹
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در همایش فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه روحانیت در حال حاضر به عنوان دین شناس شناخته شده است گفت: همین دین شناسی رسالت حوزویان را سنگین کرده است، برای شناخت دین لوازمی نیاز است که یکی از آن معرفت در مفاهیم دینی است.

وی بیان کرد: قلمرو دین در همه عرصه‌هاست و اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و هم مربوط به دنیا و هم آخرت است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: بعضی فکر کرده‌اند دین تنها همان نماز و روزه است و به مسائل اجتماعی و سیاسی کاری ندارد و برنامه ندارد و همین دلیل موجب شد، بعضی آمده‌اند بعد وفات پیامبر(ص) همه چیز را تمام شده دیدند و برای بعد پیامبر به فکر انتخاب سرپرست افتادند و معتقد بودند دین نباید در سیاست دخالت کند و رهبر جامعه را انتخاب کند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: تفکیک دین از سیاست ایده شیطانی بوده که از بعد پیامبر شروع شده و موجب خانه نشینی اهل‌بیت(ع) شد و بعد هم سلاطینی به وجود آمدند که انواع جنایت‌ها را به اسم اسلام انجام داده‌اند و امروز تشکیل داعش هم دنباله همان تفکر است.

وی بیان کرد: خدا به وسیله امام راحل منت بر جامعه اسلامی گذاشت و گفت دین در همه مسائل دخالت دارد حتی در مسائل اجتماعی و آن قدر مبارزه کرد تا توانست دخالت دین در سیاست و اجتماع را اثبات کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: در گذشته سلاطین تنها برای تظاهر به روحانیت احترام می‌کردند، اما بعد از طلوع امام راحل جامعه روحانیت در اوج قله افتخار قرار گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: در مباحث علمی نباید به موضوعاتی پرداخت که اصلا دردی از زندگی و جامعه را دوا نمی‌کند و اثری هم ندارد. متاسفانه از اصل افتادیم و به فرعیات وابسته شدیم و در تحقیقات هم این گونه عمل می‌کنیم.

وی بیان کرد: روحانیت میراث‌‌دار انبیاء هستند و رسالت هم همان رسالت انبیاء الهی است. به هر حال دین هر چه که هست باید آن را فرا گرفت و این مسؤولیت در حال حاضر نصیب روحانیت شده است. دین بسیار گسترده است و تنها علمای گذشته یک بخش فردی آن را فرا گرفتند ولی این کافی نیست. باید همه ابعاد دین را در همه موضوعات مختلف شناخت.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: در حال حاضر این شناخت دین در همه ابعاد رسالت مهم برای ادامه کار و فعالیت است و این هم باید عالمانه صورت گیرد.

استاد حوزه بیان کرد: بعد از معرفت دین رسالت دیگر حوزه نشر معارف و اقامه دین است و این امر همت همه جانبه می‌خواهد و متاسفانه در زمانی هستیم که بعضی‌ها آگاهانه با دین برای رسیدن به منافع خود مخالفت می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: باید تا جایی که امکان دارد از ایجاد اختلاف در دین و تفرقه در جامعه اسلامی جلوگیری کرد. بدتر از همه اینکه حتی در خود نظام انقلاب ایجاد تشکیک کردند و موجب تضعیف پایه‌های نظام و اسلام شدند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: اختلاف فتوا، نباید موجب تضعیف نظام شود. رفتار باید به گونه‌ای باشد که تضعیف نظام را به همراه نداشته باشد و این بزرگترین خطری است که جامعه را تهدید می‌کند و خطر دیگر این است که از خطی که امام راحل ترسیم کرده فراتر رویم.

وی بیان کرد: انقلابی بودن به معنای این است که همه پیرو ولایت فقیه و نظام بوده و در صدد تقویت ارکان انقلاب باشند.

عضو خبرگان رهبری گفت: شهدا رفته‌اند تا بتوانیم در مورد فقه بحث کنیم و نظام را حفظ کنیم؛ جوانان شهید نشدند تا اینکه نظام از سوی بیگانگان اداره شود.
ارسال نظرات