صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 18 July 2023
سردبير مجله عصر انديشه گفت: عقلانيت اصلاح طلبان و برخي جريانهاي ديگر سورئاليستي است و نسبتي با واقعيات سياسي و اجتماعي ايران ندارد.
کد خبر: ۸۶۸۴۲۸۲
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
پيام فضلي نژاد، سردبير مجله عصر انديشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئيس مجلس خبرگان اظهار داشت: انتخاب آیت الله جنتی نشان داد که جریان اصلاح طلب و تجدیدنظرطلب، ‎ ساز و کارهای قدرت در ايران را علی رغم نزدیک به 25 سال بازیگری سیاسی در این حوزه نمی شناسد.

اين پژوهشگر حوزه علوم انساني در ادامه بیان کرد: هیجان‎زدگی اي که پس از انتخابات مجلس خبرگان کشور حاکم شد تاجایی که یک تصویر سورئالی را از وزنه‎های قدرت در جامعه اسلامی می‎داد، به این شکل که ادعا می‎کردند در مجلس مثلا نزدیک به 170 نماینده دارند یا اینکه بیش از نیمی آرایش مجلس خبرگان را در اختیار دارند و می‎توانند بازیگری سیاسی تازه اي را آغاز کنند.

فضلي نژاد افزود: این انتخاب به صورت قاطع نشان داد که ساز و کار قدرت براي اصلاح طلبان و كارگزاران شناخته شده نیست، مهمتر از همه نشان داد که نخبگان اصلاح طلب چه میزان تابع موج‎های پوپولیستی هستند که در فضاهای رسانه‎ای شکل می‎گیرد.

سردبير مجله عصر انديشه در توضیح این مطلب بیان کرد: مثلا بعد از برگزاری انتخابات چندين تحلیل و خبر در نشريات، تلگرام، فضای مجازی وجود داشت مبنی بر اینکه قدرت جابجا شد و حالا دوم خرداد دیگری پدید آمد، حتی سیاستمداران و تحلیل‎گران سیاسی که از آن‎ها انتظار می‎رود مرعوب این امواج پوپولیستی و فضاهای رسانه‎ای نشوند، مرعوب شدند، آنها بايد حقیقت صحنه سیاسی و رئالیسم را در نظر بگیرند تا بتوانند وزن حقیقی قدرت را در ساخت حاکمیت به نحو رئالیستی - نه به نحو پوپولیستی و سورئالیستی - پیش بینی کنند.

نويسنده كتاب "ارتش سري روشنفكران" تصریح کرد: انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئيس مجلس خبرگان نشان داد نخبگان اصلاح طلب هیچ نسبتی با رئالیسم سیاسی ندارند؛ نشریات اصلاحات و تكنوكرات در مورد انتخاب رئیس مجلس خبرگان انجام دادند و تا دو روز پیش چه می‎گفتند؟ متاسفانه رئاليسم سياسي در احزاب و گروه هاي متنوع و متفاوت مرده است و بايد كوشش كنيم كه احيا شود.

فضلي نژاد در ادامه عنوان کرد: آیا این جریان نمی‎دانست ساز و کار قدرت این نیست که اگر نماینده‎ای مشترک در لیست آقای هاشمی با لیست‎های دیگر است یا نماینده‎ای اختصاصی در لیست آقای هاشمی است، وقتی در مظان یک انتخاب حساس قرار می‎گیرد، تابع جوزدگی رسانه اي نیست بلکه تابع ساز و کارهای واقعی عرصه سیاست و قدرت است؟

وي افزود: از این رو، انتخاب آقای جنتی، عقلانیت نخبگان سیاسی و اصلاح طلب را در معرض تردیدهای جدی قرار می‎دهد و ما از جریانات سیاسی داخل کشور چه جریان راست و چه چپ و چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و... به عنوان شهروندان یک جامعه این انتظار داریم که جامعه را دچار رویازدگی‎های پوچ و آرمان‎گرایی های غیرعملی نکنند.

سردبير مجله عصر انديشه در خاتمه گفت: دیالکتیکی بین آرمان و واقعیت وجود دارد که آن را نخبگان جامعه باید بفهمند و فرقی بین اصولگرا یا اصلاح طلب نيست؛ اصولگراها نیز در جاهایی اشتباه کردند و مغلوب این فضاها شدند و اصلاح طلبان نیز همین طور، از این رو بايد از اين رويدادها درس بگيريم و اجازه ندهيم پوپوليسم و سورئاليسم در هيچ شكلي خود را به ما و جامعه تحميل كند، بلكه بايد به حقيقت و واقعيت و مردم بر اساس عقلانيت ديني پل بزنيم و تركيبي تازه ارائه دهيم.
ارسال نظرات