صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 05 June 2023
از اواسط سال 1392، سیاست‌های کنترل مصرف بنزین یکی پس از دیگری کنار گذاشته شد و واردات بنزین در سال جاری با رسیدن به رکورد 12 میلیون لیتر در روز در حال بازگشت به رکورد قبل از سال 1389 است.
کد خبر: ۸۶۸۵۳۰۹
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، از سال 1389 تاکنون، واردات بنزین به زیر 10 میلیون لیتر در روز نزول کرده بود اما با تصمیات دولت یازدهم  مجددا واردات بنزین به رکوردشکنی روی آورده است.

از اواسط سال 1392 با روی کار آمدن دولت یازدهم، سیاست‌های کنترل مصرف بنزین یکی پس از دیگری کنار گذاشته شد و به همین دلیل، واردات بنزین رو به افزایش گذاشت.

واردات بنزین در سال 1389 با اجرای سهمیه‌بندی بنزین و هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال 1388 تقریبا نصف شد و از 21 میلیون لیتر در روز در سال 1388 به 10.3 میلیون لیتر کاهش یافت.

روند نزولی واردات بنزین در سال‌های 1390 و 1391 نیز ادامه یافت و واردات بنزین در این دو سال به ترتیب به 6.3 و 1.8 میلیون لیتر در روز کاهش یافت.

با تغییر دولت در سال 1392، روند نزولی واردات بنزین متوقف و کاملا معکوس شد به طوری که واردات در پایان سال 1392 به 3.5 میلیون لیتر در روز، در سال 1393 به 4.7 میلیون لیتر در روز و در سال 1394 به 9.5 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.



در سال 1395 نیز بنابر اعلام مسئولان وزارت نفت، تاکنون واردات بنزین کشور به طور متوسط 12 میلیون لیتر در روز بوده است. بر این اساس، واردات بنزین دوباره از مرز 2 رقمی عبور کرده است.



در سال پایانی فعالیت دولت دهم حجم واردات بنزین بین ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتر بود و پیش بینی‌ها نشان می داد که با بهره برداری از طرح‌های جدید بنزین‌سازی همچون ساخت و تکمیل طرح‌های بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، واردات بنزین متوقف خواهد شد اما عملا این طرح بنزینی با وجود پیشرفت بالای ۹۰ درصدی در سال پایانی دولت دهم، در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم پیشرفت بسیار کمی داشته است.

خودکفایی در تولید بنزین و توقف واردات آن، از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه به آن بی‌توجهی شده است.

مهمترین دلایل افزایش مصرف بنزین در دولت یازدهم، کنار گذاشتن سهمیه‌بندی بنزین و تک‌نرخی شدن این فرآورده نفتی است.
منبع: مشرق
ارسال نظرات