صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 05 June 2023
پیشینه تاریخی ماه مبارک رمضان در میان ایلات و عشایر مغان زبانزد عام و خاص بوده بطوریکه این قشر زحمتکش به آداب رسوم ملی و مذهبی پایبند هستند.
کد خبر: ۸۶۹۳۵۸۶
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، عشایر به مردمانی گفته می‌شود که عموما زندگی خود را از دامداری اداره می‌کنند و به همین دلیل معمولاً هر سال از ییلاق به قشلاقو بالعکس کوچ می‌کنند. عشایر بطور سنتی دارای اقامتگاه ثابتی نیستند و نوع مسکن آنان به گونه‌ای است که امکان جمع آوری و نصب مجدد آن وجود دارد.

«
ایلات و عشایر شاهسون مغان به مانند 32 قبیله ایل سون به روزه داری اهمیت فوق العاده ای قایل هستند و مردانی پاک، ساده، وطن پرست، غیور، متعصب به امور دینی و مذهبی و موطن ایران اسلامی و بدون گرفتن اجر و مزد به دفع تجاوزات بیگانگان بارها در تاریخ ایران اسلامی حماسه ساز بودند.

عشایر این منطقه به آداب و رسوم ملی، مذهبی و اجتماعی پایبند هستند و به سال و ماه و روز و مناسبتها توجه ویژه ای دارند، ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم هم یکی از مهمترین ماههای سال که قبل از شروع این ماه اهالی روستا دور هم جمع شده و به غبارروبی و تمیز کردن مساجد اقدام می کنند. ماه مبارک رمضان از سال دوم هجرت توسط پیامبر اکرم (ص)شروع و در آخر این ماه هفتم رمضان اولین بار در تاریخ اسلام حکم ذکات و فطری معمول شد.

از زمان پذیرش و قبول اسلام در میان ایلات و عشایر این ماه مبارک معمول و مردم عشایر مغان از این قضیه مستثنی نیستند، از قدیم الایام براساس جایگاه ستارگان در آسمان معیار تشخیص اذان و سحری محسوب می شد و مدتی هم بانگ خروس در بیداری مردم برای سحری و افطار نقش اساسی موذن را ایفا میکرد.

درمیان بعضی طوایف عشایر خبردار کردن از پشت بام توسط فرد مشخص روستا در هنگام سحری از دیگر روش معمول برای افطار و سحری محسوب می شد.به حمد خداوند متعال و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروزه زنگ ساعت و پخش اذان ار بلندگوی مساجد جای همه عوامل بیدار کننده فوق را گرفته است.

از روز های حساس و مهم این ماه مبارک 19 و 21 و 23 رمضان در میان تمام ملیتهای ایرانی بخصوص در میان ایلات و عشایر آذربایجان که از آن تحت عنوان شب های قدر یاد می شود می باشد.مردم عشایر این منطقه نسبت به این شبها احترام خاصی به خاطر ضربت و شهادت حضرت امام علی (ع)قایل هستند و همیشه در طول تاریخ شیعه این روزها از تقدسات خاصی برخوردار است.

مردم عشایر منطقه در این روزها مشغول راز و نیاز و مناجات با خدای متعال هستند، نذر و افطاری در این روزها در بین ایلات و عشایر این منطقه مرسوم است آخرین شب ماه رمضان ،شب کنار گذاشتن فطریه هست که سرپرست خانوار برای هر نفری 3 کیلو گندم پول به نرخ روز محاسبه و اگر مهمان شب هم داشته باشد فطری او را نیز حساب می کند.

از رسومات دیگر این ماه در عید سعید فطر، صله ارحام، دید و بازدید با فرد مریض الحال روستا و ادای تسلیت برای فردی که عزادار است.

یادداشت:حسن طلایی کورعباسلو کارشناس ارشد و پژوهشگر عشایر آذربایجان

ارسال نظرات