صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 08 July 2023
چرخه ی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید تکمیل شود
در جهان کنونی، رسيدن به اهداف توسعه بدون بهره‌گیری از ذخیره عظیم نیمی از پیکره جامعه" یعنی زنان" امری غیر ممکن است. به عبارت ديگر، یکی از شاخص‌های نوسازی اقتصاد ملی و توسعه اجتماعی، مشارکت زنان و نحوه ایفای نقش آنان در ساختارهای اقتصادی است.
کد خبر: ۸۶۹۹۳۷۰
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ، امروزه توجه به زنان به عنوان یک گروه مشخص و تشخیص در خانواده وجامعه نه به عنوان یک نیاز مطرح می باشد بلکه پذیرفتن این امر که زنان گروهی پویا، پرتحرک و با انگیزه های فراوان می باشند، می تواند در مشارکت آنان در تصمیم گیری ها و سرنوشت شان (که به سرنوشت کل جامعه گره خورده است) بسیار موثر افتد.

دیگر این نظریه که زنان از انگیزه پیشرفت کمتری نسبت به مردان برخودارند، نمی تواند دست آویز درستی برای در حاشیه قراردادن زنان قلمداد گردد و باید پذیرفت جامعه ای که نسبت به نیرو و توانمندی های نیمی از جمعیت خود بی توجه باشد، علاوه بر اینکه به ایجاد زمینه های لازم برای رشد معنوی و فرهنگی آنان پشت کرده، به یکی از موارد اساسی در زمینه پیشرفت وتعالی نیز بی اعتنا بوده است.

زنان سرپرست خانوار از جمله گروه های آسیب پذیری هستند که گاه عواملی چون طلاق، فوت، اعتیاد همسر، از کارافتادگی همسر و رها شدن توسط مردان مهاجر یا بی مبالات، موجب آسیب پذیری این طیف وسیع از جامعه می شود.

زنانی که به دلایل مختلف همسرشان را از دست می دهند و یا از همسرشان جدا می شوند به یکباره با جهان دیگری روبرو می شوند، دنیایی که بسیاری از مختصات آن ناآشنا است.

دشواری هایی که این زنان تاب می آورند عمدتاً به دغدغه های معیشتی عاطفی، وسواس های فکری، حاشیه های ناخواسته از برخورد نامناسب اطرافیان و... مربوط می شود.

توانمند سازی ظرفیت های بالقوه ای را برای بهره برداری از سرچشمه توانایی های انسانی، که از آن استفاده کامل نمی شود در اختیار می گذارد وتوانمند سازی زنان سرپرست خانوار می تواند در جامعه پی آمدهای بسیار خوبی به همراه داشته باشد..

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار خبرگزاری" بسیج" گفت: یکی از موارد مهمی که در حوزه ی اجتماعی ، مدیریت شهری اصفهان به این نتیجه رسید که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، خانوارهای زن سرپرست است.

مسعود مهدویان‌فر اظهارکرد: در جامعه ی اسلامی زیبنده نیست افرادی داشته باشیم که به هر دلیلی فاقد سرپرست شده و زن خانواده محور فعالیت های آن خانواده قرار گیردو در اداره امور خود دچار مشکل باشد، لذا در سال 93 لایحه ای مبنی بر توانمندسازی خانوارهای زن سرپرست توسط شهرداری اصفهان تنظیم و به شورا ارایه شد.

وی ادامه داد: ضرورت این بحث از آنجایی است که بر اساس اطلاعات نهادهای متولی بیش از 50 هزار زن سرپرست خانوار در شهر اصفهان زندگی می کنند، البته در تعریفی که در این آمار آمده است زنان خود سرپرست، بد سرپرست و بدون سرپرست را به صورت یکجا قرار داده و این آمار همه ی این گروه ها را شامل می شود.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان یادآور شد: بر اساس اعلام دستگاههای متولی حدود 15 تا 20 هزار خانوار زن سرپرست لازم التوجه داریم که تفاوت این دو عدد شاید افرادی باشند که تمکن مالی دارند و یا نیازی به حمایت ندارند .

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان متولی در عرصه ی حمایت از زنان سرپرست خانوار نیست ، تصریح کرد: دستگاههای مختلفی اعم از دولتی و غیر دولتی حمایت از زنان سرپرست خانوار را دنبال می کنند و نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی متولیان اصلی آن هستند و شهرداری فقط نقش مکمل و حمایت کننده دارد.

مهدویان فر اضافه کرد:از جمله مواردی که در لایحه شهرداری نیز به آن توجه شده ، این است که شهرداری اصفهان وارد عرصه ی تولی گری نشود، در وظایف سایر دستگاهها دخالت نکند، شرح وظیفه ی جدیدی برای شهرداری تعریف نشود و فقط به حل این مشکل اجتماعی با یک نگاه اسلامی و انسانی کمک کند .

وی توانمندسازی خانوارهای زن سرپرست را موضوعی چهار بُعدی در زمینه های توانمندسازی اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و روانی خواند و گفت: در توانمندسازی اقتصادی روی مهارت های این افراد و خانواده آنها تاکید می شود زیرا خانوارهای زن سرپرست باید به مهارتی برسند که روی پای خود بایستند، بحث دوم مهارت های فرهنگی است که خانوارهای زن سرپرست به دلیل مشکلات متعدد باید به بنیان های اعتقادی شان هم توجه شود و آنها را مستحکم تر کرد، در بُعد مسائل اجتماعی این افراد که بعضاً به دلیل مشکلات حقوقی که مواجه می شوند به ابعاد اجتماعی آنها در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم باید توجه لازم صورت گیرد و در بُعد توانمندسازی روانی به سلامت روان این افراد و خانواده های به صورت ویژه توجه شود زیرا باید دارای روح مستحکم باشند تا بر مشکلات فائق آیند.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان یادآور شد: از جمله نکاتی که شهرداری اصفهان نسبت به آن تاکید دارد، توجه به خانوارهای زن سرپرست است و در لایحه شهرداری هم توانمندسازی خانوارهای زن پرست(خود فرد و خانواده وی) مد نظر است و این اشکال است که در توانمندسازی ها فقط بر روی فرد سرپرست خانوار تمرکز می شود بلکه فرزندان زن سرپرست خانوار هم باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: خانواده محور بودن توانمندسازی خانوارهای زن سرپرست مورد توجه شهرداری است که امیدواریم در عملکرد هم تجلی داشته باشد.

چرخه ی توانمندسازی به مثابه دانشگاه است

مهدویان فر در بخش دیگری از این گفتگو به چرخه ی توانمند سازی خانوارهای زن سرپرست نیز اشاره و تصریح کرد: توانمندسازی چرخه ای دارد که باید منجر به استقلال ، حفظ هویت و اعتماد به نفس خانواده ای شود که به هر دلیل فاقد سرپرست بوده و زنان سرپرستان آنها هستند.

وی اظهارکرد: فرآیند توانمندسازی خانوارهای زن سرپرست همچون دانشگاهی است که ورودی و فارغ التحصیل دارد، اگر فقط ورودی داشت افراد هدف اصلی نداشتند اما هدف اصلی توانمند سازی خانوارهای زن سرپرست ، خودکفایی ، اعتماد به نفس، استقلال و روی پای خود ایستادن است و اگر این اهداف حاصل نشود تمام فعالیت های انجام شده بیهوده بوده و انگار که به جای توانمند سازی فقط یک خیریه را ه اندازی شده است.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان ادامه داد: چرخه ی توانمندسازی باید تکمیل شود و مثل دانشگاهی افراد را فارغ التحصیل و به خودکفایی رساند.

به گفته ی وی ، اشکالی که امروز در مؤسسات و خیریه ها متولی وجود دارد این است که توانمندسازی را بیشتر از بُعد اقتصادی می نگرند و نسبت به آن تاکید دارند اما به ابعاد فرهنگی ، اجتماعی و روانی کمتر توجهی می کنند و به همین جهت چرخه ی توانمندسازی معیوب می شود، از این رو انتظار می رود با ورود شهرداری به این عرصه این فرهنگ بیش از پیش جا بیفتد که توانمندسازی در همه ی ابعاد اتفاق بیفتد .

مهدویان فر سرمایه گذاری بر روی خانوارهای زن سرپرست را نوعی سرمایه گذاری برای ارتقای سلامت اجتماعی دانست که نباید نگاه هزینه ای نسبت به آن داشت .

وی افزود: پیرو این مهم شهرداری اصفهان سال گذشته چهار نقطه شهر اقدام به راه اندازی بازارچه های فصلی ، ماهانه و فروش هفتگی کرد که امیدواریم امسال این بازارچه ها را گسترده تر و زمینه عرضه محصولات را برای آنها گسترش دهیم.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان همچنین خاطر نشان کرد: خرید خدمت از سمن های توانمندسازی خانواده های زن سرپرست در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته مراکز توانمندسازی خانواده های زن سرپرست در مناطق 15، 11، 9 و 14 شهرداری اصفهان راه اندازی شد، گفت: این مراکز با کارکرد دانشگاه گونه نسبت به جذب زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنها اقدام می کنند و در صدد هستیم سال 95 در مناطقی که زمینه ی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را دارند ، تعداد این مراکز را به 8 مرکز افزایش دهیم.

مهدویان فر نحوه ی افزایش مراکز توانمندسازی خانواده های زن سرپرست را با ایجادبازارچه یا مراکز توانمندسازی خانواده های زن سرپرست عنوان کردتا تعداد مناطق درگیر با این موضوع توانمندسازی خانواده های زن سرپرست افزایش یابد .

وی اضافه کرد: البته امتیاز این کار این است که شهرداری به هیچ وجه به صورت مستقیم ورود پیدا نکرده و به واسطه ی خیریه ها و مراکز تخصصی فعالیت در این عرصه را انجام داده است .

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت:عدم دخالت مستقیم شهرداری مورد تاکید است و بر اساس قانون شهرداری فقط زیرساخت های آن را مهیا می کند تا نهادهای دولت و غیر دولتی به این مقوله بپردازند و از این ظرفیت ها بهره ببرند.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان حمایت های ویژه ای از NGO های زنان سرپرست خانوار انجام داده است، اظهارکرد: در افق آینده کارت منزلت شهروندی ، صدور کارت منزلت شهروندی برای خانواده های زن سرپرست نیز انجام می شود تا به واسطه ی آن ، خانواده ها از خدمات فرهنگی ، آموزشی ، تفریحی و گردشگری شهرداری اصفهان هم بهره مند شوند.

ارسال نظرات