صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - 08 June 2023
رئیس بخش جانوران سمی و تولید پادزهر موسسه رازی گفت: مرکز رازی اولین انستیتوی تأسیس شده در منطقه خاورمیانه در زمینه تولید واکسن و سرم بوده و به همین دلیل در منطقه خاورمیانه و آسیا پیشرو است.
کد خبر: ۸۷۰۵۷۵۰
|
۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر ناصر محمدپور، رئیس بخش جانوران سمی و تولید پادزهر انستیتو رازی، مرکز انستیتو رازی در کشور را بی‌نظیر توصیف کرد.

 

وی گفت: انستیتو رازی در سال ۱۳۰۳ یعنی حدود ۹۲ سال پیش تأسیس شده که رسالت آن تحقیق و دستیابی به دانش فنی تولید انواع واکسن و سرم‌های درمانی بوده است؛ این انستیتو با تولید سرم ضد دیفتری، طاعون و غیره کار خود را شروع کرده و در حال حاضر در حدود ۷۰ قلم فرآورده بیولوژیک شامل واکسن‌های مصرف انسانی مثلDTP، MMR، سرم ضد مار گزیدگی، ضد عقرب گزیدگی، ضد دیفتری، ضد کزار و انواع سرم‌ها و واکسن‌های مصرف دامپزشکی مثل انواع واکسن‌های طیور همچون نیوکاسل، برونشیت عفونی و... در این انستیتو تولید می‌شود.

 

محمدپور، با بیان اینکه در حال حاضر این موسسه تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی است، افزود: با تحقیقاتی که در انستیتو رازی انجام شده، دستیابی به این تکنولوژی‌ها محقق شده است و کار پژوهشی و تولیدی نیز انجام می‌شود؛ همچنین این موسسه دانشجو در مقاطع مختلف می‌پذیرد.

 

وی ادامه داد: مرکز رازی اولین انستیتوی تأسیس شده در منطقه خاورمیانه در زمینه تولید واکسن و سرم بوده است و به همین دلیل پیشرو بوده و در منطقه خاورمیانه و آسیا، همواره از متخصصین این انستیتو اعزام می‌شده به‌طوریکه انستیتوهایی شبیه به رازی در سایر کشور‌ها با همت متخصصین رازی ایجاد شده است.

 

ایران جزء معدود تولیدکنندگان واکسن فلج اطفال در دنیا است

محمدپور، گفت: به طور مثال واکسن فلج اطفال در دنیا تعداد بسیار معدودی تولید کننده دارد که یکی از آن‌ها ایران است؛ به دلیل اقدامات ایران در داخل کشور و در کشورهای اطراف، فلج اطفال در داخل ریشه‌کن شده است و تا شعاعی از اطراف کشور نیز از این بیماری پاک شده تا بیماری به ایران وارد نشود.

 

وی ادامه داد: همین شرایط برای بیماری‌هایی مثل طاعون، سیاه زخم، تب مالت، تیفوس، دیفتری، سل و... نیز وجود دارد؛ این دستاورد‌ها عمدتاً به دلیل تحقیقات و فرآورده‌هایی بوده که در انستیتو رازی به تولید رسیده و در حال تولید بوده و وارد بازار می‌شود.

 

این مقام مسئول در انستیتو رازی، گفت: برخی واکسن‌ها به صورت یارانه‌ای هم تولید شده و رایگان در مراکز بهداشتی در اختیار مردم قرار می‌گیرند؛ همین مسیر با قوت در زمینه فرآورده‌های جدید و انواع مختلف آزمایشگاه‌های رفرانس ادامه دارد، برخی از آزمایشگاه‌های رفرانس در منطقه فقط در انستیتو رازی وجود دارد و به ارتقا بهداشت کشور و منطقه کمک می‌کند.

 

وی با بیان اینکه تنوع مار و عقرب و سایر جانوران سمی در کشور زیاد است، گفت: معمولا مرگ و میر ناشی از گزش مار و عقرب در کشور ما گزارش نمی‌شود، دلیل آن هم سرم‌هایی است که در این موسسه تولید می‌شود و تحقیقات، روز به روز این سرم‌ها را با نیاز کشور منطبق کرده و کیفیتشان را بالا می‌برد.

 

محمدپور، گفت: این موسسه به‌طور مستقیم از طریق کنکور دانشجو جذب می‌کند و دانشجویان زیادی از دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌ و طرح‌های تحقیقاتی خود را تحت نظر اعضا علمی این موسسه می‌گذرانند و مقالات زیادی هم در این راستا چاپ می‌شود.

 

وی افزود: به طور کلی موسسهٔ رازی هم در تولید سرآمد است و هم در تحقیقات؛ با جستجو در دیتابیس‌ها به نام انستیتو رازی، مقالاتی نشان داده می‌شود که شاخص‌های تولید علم این انستیتو در کنار دانشگاه‌های مطرح کشور را مطرح می‌کند؛ تعداد انتشارات این انستیتو نیز بالا گزارش شده است.

 

محمدپور، در پایان اشاره کرد: در منطقه خاورمیانه، تنها آزمایشگاه رفرانس جانوران سمی، سموم طبیعی، خزندگان سمی و بندپایان سمی در انستیتو رازی واقع است.

ارسال نظرات