صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - 01 July 2023
سال تحصیلی جدید در حالی آغاز خواهد شد که دانش آموزان پایه ی دهم با چالش جدیدی به نام انتخاب رشته ی اجباری روبرو شده اند.
کد خبر: ۸۷۱۷۸۲۴
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، هر انسان در زندگی خود برای انتخاب هایش باید آزاد باشد. شاید اولین انتخاب سرنوشت ساز یک فرد در دوران آموزش رسمی و در سن پانزده سالگی با قانون جدیدی که آموزش و پرورش برای این گروه سنی در نظر گرفته است انتخاب رشته تحصیلی باشد.
 
می توان این گونه گفت که بسیاری از دانش آموزان با تلخ ترین انتخاب مواجه می شوند. وقتی دانش آموزان پایه نهم در سال تحصیلی به صورت دقیق برای هدایت تحصیلی آماده می شدند هیچکدام فکر نمی کردند که در نهایت آموزش و پرورش برای آنها جهت و مسیر تحصیلی شان را مشخص می کند. کجای این هدایت تحصیلی دانش آموز به عنوان انتخاب گر نقش دارد؟

دانش آموزانی که آینده سازان این مرزو بوم هستند وقتی در همین ابتدای راه با چالشی بزرگ مثل اجباری بودن رشته تحصیلی مواجه می شوند، چه کسی می تواند امید به ادامه تحصیل آنها داشته باشند؟

البته از آنجا که این اتفاق در میان مدارس دولتی رخ داده است و با وجود این که مدارس دولتی بیشتر مورد استقبال مورد قشر ضعیف جامعه قرار می گیرند پس می توان گفت دود این قانون به چشم خانواده هایی فرو می رود که از لحاظ اقتصادی توان انتخاب مدارس غیر دولتی را برای فرزندان خود ندارند.

با این رویه آغاز شده، از آنجا که خانواده برای چالش پیش رو، دو راه بیشتر ندارد یا باید به مناطقی نقل مکان کند که حتی المقدور از مدارس دولتی بهتری بهره مند باشند یا این که رشته تحصیلی بهتری برای فرزند خود انتخاب کند که علی رغم میل باطنی، دانش آموز هیچ تمایلی برای ادامه تحصیلی نداشته باشند.

این گونه انتظار می رود که مشکل پیش رو تاثیرات عمیق و منفی در زمینه آموزشی به وجود خواهد آورد. تبعات این قانون گذاری را چه کسانی بررسی می کند؟ آسیب شناسی برای این تصمیم را کدام یک از فرهیختگان ما مورد پژوهش قرار می دهند؟

قضیه زمانی می توانست بدون هیچ اگر و امایی رخ دهد که خانواده ها از ابتدا پایه نهم در جریان این روش انتخابی رشته تحصیلی قرار می گرفتند و در نهایت یک سال تحصیلی، برای فکر کردن زمان داشتند تا خود را برای شرایط بهتر آماده کنند.

موقعیت پیش آماده می تواند در کم کردن علاقه و انگیزه دانش آموزان برای ادامه تحصیل نقش بسیاری داشته باشد لذا باید تدبیری اندیشید زیرا شرایط موجود می تواند باعث افت شدید تحصیلی، انتخاب رشته اجباری و در نهایت ترک تحصیل دانش آموزان می شود.
ارسال نظرات