صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - 03 July 2023
رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی:
رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی اهواز گفت: از دیدگاه طب سنتی، پزشک موفق پزشکي است که سلامتي جامعه را حفظ کند و خود به خود با اين تدبير تعداد بيماران و مصرف دارو کاهش خواهد يافت.
کد خبر: ۸۷۳۴۱۷۳
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، زینب ظاهری، رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی اهواز گفت: طب سنتي واژه اي کلي است که هم به سيستم هاي طب سنتي همچون طب سنتي چين، آيوروداي هند و طب يوناني-عربي و هم به اشکال مختلف طب بومی اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: درمان هاي طب سنتي شامل دارو درمان (استفاده از گياهان دارويي، اجزاء حيواني و معدني) و روش‌هاي غير دارويي (مانند طب سوزني، ماساژ و درمان هاي روحي و رواني) است.

ظاهری، گفت: در کشورهايي که سيستم خدمات پزشکي در آنها بر پايه طب مدرن استوار است، به جاي طب سنتي اغلب از واژه طب مکمل و طب جايگزين يا طب غير متعارف استفاده مي‌شود.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی اهواز در ادامه عنوان کرد: طب سنتی ایرانی بر کیفیات چهارگانه (عناصر اربعه)بنا نهاده شده است.

وی با بیان اینکه در این مکتب شناخت عناصر اربعه، اخلاط، ارکان و مزاج ها به عنوان بحث زیربنایی در طب سنتی به اندازه اي اهمیت دارد که بدون آن نمی‌توان به ارائه خدمات پزشکی متناسب، مبادرت ورزید، افزود: بازشناسی اصول و مبانی طب نظري و عملی و فهم صحیح اصطلاحات متداول آنها اهمیت بسیار زیادی دارد و این امرنیازمند توضیحاتی فراخور دانش امروزی است.

وی همچنین عنوان کرد:تعریف طب از دیدگاه شیخ الرئیس این است که طب علم شناخت احوال بدن انسان است از این جهت که چه چیز موجب سلامتی و چه چیز موجب بیماری می شود و هدف آن حفظ سلامتی و بازگرداندن آن در صورت بروز بیماری است.

ظاهری، افزود: دانش حفظ الصحه همواره مورد توجه ويژه پزشكان طب سنتی بوده است و اكثرشان در آثار برجاي مانده از خويش ، همواره بر اين دانش تاکید کرده و براي پيشگيري از ابتلاء به بيماري و مشكلات ناشي از آن همواره به رعايت توصيه هاي حفظ الصحي تاكيد داشته اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروزه برخی افراد اين توصيه هاي حفظ الصحي و ديگر آموزه هاي اطباي سنتي را ساده و حتي ناكارآمد می‌دانند.

ظاهری، در ادامه اظهار کرد: یكی از مبانی و اصول مهم طب سنتی این است كه طبیعت بدن هر یك از انسان ها دارای مزاج خاص خود است و وظیفه طبیب این است كه با شناخت این مزاج با تدابیر بهداشتی در مورد نوع غذا و نحوه زندگی و محیط و شغل شخص، سلامتی او را در مناسب ترین حالت حفظ نماید تا شخص از نظر جسمی و روحی در بهترین شرایط باشد. 

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی اهواز گفت: از دیگر مباحث بسیار جالب در طب سنتی مبحثی به نام بهداشت عمومی و چگونگی حفظ و تقویت سلامتی و پیشگیری از بیماریها در سنین مختلف، مزاج های مختلف و شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی است.

ظاهری، گفت: برای نمونه طب سنتی در مورد بهداشت مواد غذایی و نوع مواد غذایی مصرفی در سنین مختلف، فصول مختلف، و حتی در مورد ترتیب مصرف مواد غذائی و آشامیدنی و بیماری های حاصل از عدم رعایت این ترتیب بحث می‌کند.

وی عنوان کرد: هنگام بیماری مهمترین وظیفه درمانگر این است كه مزاج بدن و عضو درگیر را به حالت طبیعی و اصلی خویش برگرداند.

ظاهری، ادامه داد: طب سنتی در برخورد با بیماری ها، ابتدا به بررسی علل بروز و ظهور بیماری ها می‌پردازد، سپس راه های پیشگیری از آنها ودر نهایت به بیان شیوه های درمان هر بیماری با توجه به علل بیماری می‌پردازد.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی اهواز گفت: از دیدگاه طب سنتی هر یك از مواد غذائی ، دارویی ، گیاهی، نباتی، معدنی و حتی سموم، مزاج و خواص و تاثیرات جداگانه ای دارد و بعد از ورود به بدن می توانند منشا واكنشهای متفاوت و تاثیرات مختلف قابل پیش بینی در بدن باشند كه در تشخیص و درمان بیماریها از این خواص بهره می‌گیرند.

وی در ادامه افزود:  اگر چه در آن زمان میكروب و ویروس و عوامل انگلی به شكل امروزی شناخته شده نبوده است ولی اطباء آن زمان با تقویت و تعادل مزاج بدن قدرت دفاعی بدن را بالا برده و محیط را برای رشد و بقاء عوامل مضر نامساعد میکردند ضمن اینكه امروزه ثابت شده است برخی داروهای طب سنتی مثل گیاه آویشن دارای خواص آنتی بیوتیكی قابل قبول و موثر هستند.

ظاهری، خاطرنشان کرد: داروسازى هم از جمله رشته‏‌هاى طب بوده كه مسلمانان تحقيقات فراوانى در اين زمينه داشته و نتيجه تجربيات علمى خود را به شكل كتاب‏ها و رسالات بسيارى به نگارش درآورده‏‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: صَيدَله يا داروشناسى، (فارماكولوژى امروزی) علم ادويه يا شناخت داروهاست و مسائل مورد بحث در اين علم عبارت است از شناختِ اشكال نباتات(گیاهان) از نظر مكانى و زمانى (تابستانى و پاييزى)، بازشناسى انواع نباتات خوب از بد و همچنين شناخت خواص آنها به‏صورت مركب است.

 

ارسال نظرات