صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - 07 June 2023
سادات رضوی:شاعران در رابطه با ائمه معصومین(ع)باید زندگی و سیره آن حضرت را مورد توجه قرار دهند تا مردم نسبت به آنها آگاهی بیشتری پیدا کنند و حال و هوای شعرها نیز به همین سمت برودو ازصورت به سیرت تغییر موضع دهد.
کد خبر: ۸۸۰۴۷۷۹
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
سیدعلی سادات رضوی، مداح اهل بیت(ع) درباره وضعیت شعر آئینی به‌ویژه در رابطه با سروده‌های مربوط به امام حسن عسکری(ع) گفت: خوشبختانه تعداد شعرهای آئینی که برای اهل بیت(ع) سروده می‌شوند، از نظر کمی خوب بوده و با افزایش مواجه بوده‌ایم، اما از نظر کیفی شاهد تنزل در این زمینه هستیم. البته در مجموع نحوه سرودن شعر و سرایش نسبت به گذشته تغییر یافته است.
 
وی با بیان اینکه در رابطه با شعرها و سروده‌های آئینی اگر کمیت و کیفیت در راستای هم نباشند، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد، افزود: یک اصل کلی وجود دارد که بیشتر شعرهای آئینی مربوط به امام حسین(ع)، امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است، در گذشته هم این گونه بوده است؛ از سوی دیگر این موضوع به تأثیر وضعی عملکرد و سیره حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا مربوط است و همچنین تأثیری که بر دنیا گذاشتند و تا ابد این اثر ادامه خواهد داشت و هر سال نیز شدت آن بیشتر می‌شود.
 
سادات‌رضوی در ادامه دلیل کثرت شعرهای سروده شده درباره امام حسین(ع) و تعداد کم سروده‌ها درباره سایر ائمه معصومین(ع) را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این موضوع به این دلیل است که در طول سال در جلسات و هیئات مذهبی درباره امام حسین(ع)، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) صحبت می‌شود و مردم بیشتر به یادشان هستند؛ از این رو این موضوع نمی‌تواند به دلیل شناخت کم شاعران نسبت به سیره و زندگی اهل بیت(ع) باشد.
 
این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: شاعری که ذوق و قریحه دارد و درباره یک ائمه معصوم(ع) شعر می‌سراید، درباره سایر ائمه(ع) نیز این شناخت وجود دارد و به نظرم علت عمده همان است که در طول سال کمتر یاد می‌شود.
 
سادات رضوی در ادامه تأکید کرد: شاعران در رابطه با ائمه معصومین(ع) به ویژه امام حسن عسکری(ع) باید زندگی و سیره آن حضرت را مورد توجه قرار دهند تا مردم نسبت به آنها آگاهی بیشتری پیدا کنند و حال و هوای شعرها نیز به همین سمت برود و از صورت به سیرت تغییر موضع دهد.
 
وی درباره دلیل نزول بسیاری از شعرها و نوحه‌ها عنوان کرد: به نظر می‌رسد فرهنگ شنوایی مستمع نزول کرده است؛ چرا که قدما وقتی شعر می‌گفتند، بسیار مستحکم‌تر بود و مستمع نیز شعر را می‌فهمید و یا سعی می‌کرد خود را به سطحی برساند که این مفاهیم را بفهمد. از این‌رو نزول مستمع شاعر را مجبور کرده است، شعرهای نازل‌تری بسراید.
 
سادات رضوی ادامه داد: این موضوع در موسیقی آئینی نیز رخ داده است و ریتم‌هایی که اغلب در مداحی‌ها اجرا می‌شود، مبتذل است و از پایه و اساس قوی برخوردار نیست و از طرف دیگر فرهنگ بیگانه و موسیقی اجنبی رسوخ کرده و به نوعی این فرهنگ بر فرهنگ موسیقی آئینی القا شده است و دستی پشت پرده این فرهنگ و در یافت را تنزل داده و شعر را هم همینطور.
 
وی در ادامه گفت: دلیل دیگر ازدیاد مداحان است؛ مداحانی با عشق و علاقه وارد این کار می‌شود و به آن اعتقاد دارند، اما چون استاد نمی‌بینند و زیر نظر یک فرد دارای تجربه، کسب تجربه و آموزش نمی‌کنند، مجبور می‌شود شعرهایی بخواند که سهل‌الوصول‌تر است و در این راستا تعداد شاعران هم زیاد شده و جوانان بسیاری به آن روی آورده‌اند، اما اغلب آنها در انجمن‌های شعری حضور نمی‌یابند تا شعرشان حلاجی و بررسی شود.
 
این مداح بیان کرد: در قدیم شعرا با کمال تواضع در انجمن‌های ادبی حضور پیدا می‌کردند و اگر نیاز به اصلاح بود، اصلاح و چکش‌کاری می‌شود و شعر آبدیده‌ای به وجود می‌آمد و در نهایت اثری فاخر خلق می‌شد که اثرگذار بود و پایه و اساس مستحکمی داشت.
ارسال نظرات