صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - 10 June 2023
نخستین بار نیست که مساله تغییر ساختار تشکیلاتی محیط زیست در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود و تا کنون چندین بار این موضوع به بحث گذاشته شده است.
کد خبر: ۸۸۲۵۵۵۲
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محمد مجابی در یادداشت امروز روزنامه جام جم با عنوان «لزوم مدیریت یکپارچه در محیط زیست» نوشت: نخستین بار نیست که مساله تغییر ساختار تشکیلاتی محیط زیست در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود و تا کنون چندین بار این موضوع به بحث گذاشته شده است. در اصل 50 قانون اساسی اشاره شده که حفظ محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است و همه آحاد جامعه باید برای آن تلاش کنند. علاوه بر این در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر مدیریت یکپارچه محیط زیست تاکید شده است.

از آنجا که هر فعالیتی در کشور به گونه‌ای بر محیط‌زیست اثر می گذارد و بالعکس محیط‌زیست نیز هر فعالیت اقتصادی و اجتماعی در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید به دنبال نگرش سیستمی در این حوزه باشیم و از بخشی‌نگری بپرهیزیم و این همان چیزی است که در تعریف صحیح توسعه پایدار نیز مطرح می‌شود و در راستای عمل به سیاست‌های مقام معظم رهبری است. بر همین اساس در دولت نیز مطالعاتی در حال انجام است که امیدواریم به پیشنهاد مناسبی برای اجرای بهتر این سیاست‌ها برسد.

یک وزارتخانه برای محیط زیست کافی نیست، چرا که ما همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت و معدن، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اثرات مهمی بر محیط‌زیست دارند.

طرحی که هم اکنون نمایندگان برای وزارتخانه شدن سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه کرده‌اند نشان می‌دهد که آنها نیز دغدغه های زیست‌محیطی دارند و مقوله محیط‌زیست برایشان اهمیتی ویژه دارد، اما باید توجه داشته باشیم که در شرایط حاضر فقط تغییر ساختار،‌مشکلات را حل نمی‌کند و باید تغییری در رویکردهایمان داشته باشیم، زیرا وضعیت کنونی محیط زیست نشان می‌دهد به اندازه کافی به این حوزه اهمیت نداده‌ایم و از اصل 50 قانون اساسی فاصله گرفته‌ایم.

در برنامه ششم توسعه مصوب مجلس که مراحل تائید را در شورای نگهبان می‌گذراند نیز به حوزه محیط‌زیست توجهی ویژه نشان داده شده است از جمله ماده 48 و 48 مکرر که تاکید شده است دستگاهی که مسئولیت کلان محیط‌زیست را عهده دار شده است، باید قادر باشد به سایر وزارتخانه ها، دستگاه‌ها و قوا ورود کند و با هر اقدام خلاف محیط زیست برخورد کند که این مهم‌، جایگاهی ویژه برای این ناظر اصلی را می طلبد.

لازم به توضیح است که هم اکنون سازمان حفاظت محیط زیست، زیر نظر رئیس جمهور اداره می شود و این وضعیت باعث شده است از اشراف بیشتری نسبت به وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی برخوردار باشد.

معاون توسعه مدیریت ،‌حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست


ارسال نظرات