صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 02 October 2023
آسیب شناسی گرایش جوانان کوثری به قلیان سراها؛
همه ساله با ورود به فصل سرما برخی از جوانان با دایر کردن قهوه خانه های سنتی و قلیان سراها در منطقه محروم و کم درآمدی همچون کوثر برای کسب درآمد و پُر کردن اوقات فراغت خود اقدام می کنند.
کد خبر: ۸۸۲۵۶۶۹
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل ازکوثرخبر، شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل از جمله شهرستانهایی است که اهالی با درآمد اندک اقتصادی، به شغل کشاورزی می پردازند.

این منطقه کوهستانی و سردسیر که برف، باران و سردی هوا بیش از 5 ماه میهمان اهالی است؛ با مشکلاتی همچون مهاجرت، بیکاری، اعتیاد، طلاق و دیگر معضلات اجتماعی دست و پنجه نرم می کند.

در پس این معضلات اجتماعی با ورود به فصل سرما و کمبود امکانات تفریحی و رفاهی، شاهد ظهور قهوه خانه های سنتی و رشد قارچ گونه قلیان سراها در سطح شهر گیوی و همچنین در روستاها هستیم؛ بطوری که اگر بدون اغماض سخن بگوییم در هر چند قدم یک قهوه خانه سنتی در سطح شهر به چشم می خورد.

مطالب بسیاری در این خصوص نوشته شده و تنها دغدغه نگارنده آسیب شناسی این معضل و چرایی حضور جوانان در این اماکن است که متاسفانه همه معضلات مذکور دست به دست هم داده تا در سایه بی توجهی مسئولین، رکود اقتصادی، نبود اماکن تفریحی و رفاهی روز به روز شاهد تجارت! قلیان سراها و حضور حداکثری جوانان منطقه در این اماکن باشیم.

واژه اوقات فراغت به معنی کسب آرامش و لذت است و متاسفانه این روزها همین اوقات فراغت تهدیدی برای گنجیه عظیم نیروی جوان بشمار می آید؛ هر چند لذت و آرامش را می توان در دیگر عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معنی کرد اما متاسفانه در شهرستان کوثر نه زمینه ای برای لذت بردن وجود دارد و نه انگیزه و هدفی برای فرهنگ سازی و نهادینه ساختن آرامش در جامعه مطرح می شود.

استفاده از قلیان معطر بصورت عرف، دیگر قبحی ندارد، دختران و پسران نوجوان بی آنکه قلیان معطر را وصله ای ناجور برای دوران نوجوانی و زمینه ساز انواع بیماری های ریوی بدانند با این مروج مرگ با طعم دوسیب و توت فرنگی کنار آمده اند و بی محابا در گوشه و کنارخیابانها، پارکها و قلیان سراها استعمال می کنند.

در این میان نباید صورت مسئله را پاک کرد و تنها جوانان را مقصر اصلی گرایش به قلیان و قلیان سراها عنوان کرد؛ همان گونه که مطرح شد جوان به دنبال لذت و آرامش است و چه بسا این اماکن را برای بها دادن به این خلق و خوی خود انتخاب کرده است.

اگر مورد یا مشکلی در این رابطه وجود دارد که هست؛ کسور دستگاه فرهنگی و دیگر مسئولان امر می باشد که با ناتوانی خود و عدم تامین و تجهیز اماکن تفریحی و فرهنگی در منطقه این لذت مخرب را در جوانان به وجود آورده اند.

کاهش شدید سن مصرف کنندگان قلیان و رونق گرفتن استعمال آن توسط دختران و زنان، ما را به این فکر وا میدارد که زمان آن فرا رسیده که بطور عاجل و دقیق نسبت به موشکافی این موضوع اقدام کنیم.

در این میان مسئولین با کاشت و برداشت تنباکو در داخل کشور و مخرب عنوان کردن این مواد مصرفی در قلیان سراها یکی به نعل و یکی به میخ می زنند؛ اما باید عنوان کرد که این سیاست هم اکنون بلای جان جوانان شده و لازم است بیشتر به این موضوع رسیدگی شود.

به هر جهت دغدغه نگارنده بررسی علل گرایش جوانان 15 تا 30 ساله ی کوثری به استعمال قلیان و آسیب شناسی این موضوع و ارائه تصویری از وضع موجود بود؛ به امید آنکه اوقاتی فراغتی لذت بخش و بدور از دخانیات برای جوانان کوثری مهیا شود.

ارسال نظرات