صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 04 June 2023
کتاب «الهیات جنسیتی» نوشته زهرا امین‌مجد، جدیدترین کتابی است که از زاویه‌ای نو به مساله جنسیت و دین نگاه می‌کند و به تازگی روانه بازار شده است.
کد خبر: ۸۸۲۶۶۲۵
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج ، کتاب «الهیات جنسیتی» اولین اثر پژوهشی حلقه تخصصی زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه مطالعات جنسیت و خانواده است و این کتاب، پیشنهاد دهنده یک حوزه دانشی جدید است و در کنار ارائه پیشنهاد، برای آن طرح مساله و سوال کرده و به نوعی صورت‌بندی هم می‌کند.

این کتاب با بهره گیری از دانش های مختلف اما با محوریت پارادایم اسلام و بر اساس روش‌شناسی اجتهادی دینی، دین را در حوزه‌های جنسیتی استنطاق می‌کند و بر اساس همین پارادایم دینی است که در حوزه مسائل جنسیتی مسائل و پاسخ ها را استخراج کرد و نظرگاه دین در این خصوص را مطرح کرد.

در واقع دانش «الهیات جنسیتی» عرصه های جدیدی مانند الهیات اجتماعی و جنسیت، الهیات سیاسی و جنسیت، هرمنوتیک متون مقدس و جنسیت و مسائلی از این دست را مطرح کرده است و به جهت گسترده بودن موضوع این کتاب، اولین جلد از موضوعات «الهیات جنسیتی» است تا به تفصیل به مسائل و سوالات پژوهشی مطرح شده در این دانش پرداخته شود.

ویژگی پاسخگویی در این کتاب این است که سعی شده است تمامی پاسخ هایی که در بحث داده می شود بر اساس الگوی دینی و بر اساس اجتهاد دینی باشد، هرچند که در برخی موارد از شیوه‌هایی که خارج از پارادایم اسلامی مانند شیوه‌های پوزیتیویستی یا سایر شیوه‌های غیردینی استفاده شده است.

فمینیسم اسلامی، یکی از بخش های مهم این کتاب است که در این کتاب در معرفی آن آمده است که فمنیسم اسلامی در خارج از ایران نضج و شکل گرفت و جریان قوی هم بود که به دلیل برخی مسائل مانند رفتارهای غیردینی با زنان به وجود آمد و فمینیسم با اسلام اساسا قابل جمع نیست و به لحاظ متدیک هم غلط است اما این ترکیب مسامحتاً به کار رفته است، در این اندیشه برخی سعی کردند با کنار زدن برخی روایات و تاویل‌های خاص خود از قرآن کریم به زعم خودشان به مواردی که از نظر آنها تنقیصی بود پاسخ دهند.

به گزارش فارس، امین مجد، نویسنده این کتاب، در خصوص جریان فمنیستی در داخل کشور گفت: این جریان متاسفانه در کشور ما هم رسوخ کرد و هر چند فمینیسم در خارج از کشور حتی از موج چهارم خود نیز عبور کرده است برای برخی در ایران، امر جدیدی است و نسبت به آن شیفته وار رفتار می کنند اما روشنگری‌ها نیز در زمینه فمینیسم اسلامی تا حدی موثر بوده است و به نظرم تعداد زیادی از کسانی که دارای عقاید فمینیسم اسلامی هستند در واقع خود ماهیت آن را نمی‌دانند و به دلیل فهم غلط موضوع گرفتار آن شده‌اند نه این که بخواهند در برابر اسلام یا احکام اسلامی بایستند.

وی افزود: اگر مردم بدانند که در دستگاه دینی خودمان، همین فقه جواهری که داریم تا چه حد به این مسائل توجه شده است طبیعتا به سمت و سوی عقاید منحرفی مانند فمینیسم اسلامی نخواهند رفت.

«الهیات جنسیتی»، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 154 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان به چاپ رسیده است.



 


ارسال نظرات