صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - 28 June 2023
کد خبر: ۸۸۵۳۳۳۲
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، روز پاسدار ، روز ولادت حسین‏‌بن‌‏على(ع) است ، یعنى مظهر مجاهدت خالص و پاک براى خدا . اولین بار در ۱۷مهر سال ۱۳۸۱ چنین روزی به نام روز پاسدار نام گذاری شد .

*پاسدار در لغت

پاسدار در لغت بمعنی نگهبان و مراقب است و پاسدار و پاسداران ، آن كسانی هستند كه در حساس ترین لحظات تاریخ از میان خلق برمی خیزند و همچون دژی مستحکم مردانه و شجاعانه در جهت رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام برمی دارند . در تاریخ تمدن بشری کم بوده اند آدمیانی که برای بر افراشته داشتن چراغ حق و ترویج اخلاق کریمه ، تمامی هستی و آمال خود را بر سر هدف خویش بگذارند . کمربستن برای احیای حقیقت خواهی ، همتی جانانه می طلبد که تنها از مردانی چون حسین(ع) برمی آید که آزادگی و شور حقیقت جوئی اش چنان حماسه ای آفرید که تا زمان ، زمان است نامش جاودان و موجب احترام انسانهای حق طلب است و خواهد بود .

امام علی علیه السلام: خَیرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نَفسَهُ فِی سَبیلِ اللَّهِ یُجاهِدُ أعداءَهُ یَلتَمِسُ المَوتَ أوِ القَتلَ فی مَصافِّهِ ؛

بهترین مردم كسی است خود را در راه خدا وقف كند و با دشمنان او به نبرد برمی خیزد ، و مرگ یا كشته شدن در میدان نبرد را آرزو می كند .

امام حسین(ع) هنگامی که تحریف گران حقیقت و تقدیس کنندگان خشونت ، از سنت و سیره پیامبر اکرم(ص) و آنچه خداوند در شریعت اسلامی و از زبان قرآن بنا نهاده بود تصویری مغایر با واقعیت ارائه کردند ، برخود تکلیف دید تا برای احیای آن سنت از کف رفته و نهادینه کردنش در میان امت اسلام ، قیام تاریخی و حماسی اش را آغاز کند و بدین ترتیب از دین پیامبر خود پاسداری نماید . که این در حقیقت تجلی شجاعت پدرش ، علی(ع) بود در پاسداری ازرسول خدا در کنار ستون حرس که بدین زیبایی دراعتلای پرچم دین خدا پدیدار گشت . بی شک حسین (ع) تبدیل به الگوی کامل و جاودانه پاسداری از ارزش ها برای رادمردان تاریخ گشت . می توان نمونه هایی از رادمردی پاسداران را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران یافت . پاسدارانی که در دفاع از کیان و کشور خود به فداکاری پرداختند . افرادی که با روحیه شهادت طلبی ، انسجام درونی و خلاقیت نظامی در صحنه های مختلف به نبرد پرداختند .

پاسداری فرهنگ عزت و افتخار است

پاسدارى ، یک فرهنگ است ، یک فرهنگ عزت و افتخار است . پاسدارى از دین و انقلاب - که امروز این معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مجسم است .

*پاسداران چه کسانی هستند ؟

پاسداران کسانى هستند که علی‏رغم همه انگیزه‌‏هایى که در دنیاى مادى امروز براى جوانان وجود دارد ، لباس عفاف و تقوا پوشیدند ، به استقبال معنویات رفتند ، براى خدا قدم در میدان گذاشتند و هرجا هرچه از وجودشان لازم بود - جانشان ، سلامتیشان و حضورشان در میان خانواده که این‏‌ها نعمت هاى خداست - همه را تقدیم کردند .

*چرا این روز را روز پاسدار نام نهادند ؟

یکی از بهترین نامگذاری‌ها ، همین نامگذاری « روز پاسدار » است . برای پاسدارانی که از ساعت اول پیروزی انقلاب ، چه آن وقتی که هنوز این لباس مقدس بر تنشان نبود ، و چه آن وقتی که با انتظام گرفتن مسائل انقلاب و شکل گرفتن نهاد‌ها ، همین جوانان مخلص و صادق و فداکار وارد سلک پاسداری شدند - چه در سپاه ، چه در کمیته - و جز فداکاری و دفاع از اسلام هیچ چیز برایشان مطرح نبود و در قبال اهداف الهی و انقلابی ، جان برای آن‌ها متاع ناقابلی به حساب می‌آمد ، هیچ چیز و هیچ‌کس شایسته‌تر از این‌ها نیست که این روز مبارک را به آن‌ها اختصاص بدهند . نام پاسدار را بر این روز از این جهت گذاشتند.

اگر پاسدار نبود هیچ چیز نبود

عنوان پاسدار ، یادگار روزهای افتخار برای همهٔ دوران تاریخ ما در آینده ، و یادگار لحظه‌های حساس این انقلاب است ؛ که اگر پاسدار نبود ، هیچ چیزی نبود و هیچ چیزی نمی‌ماند . هر کس که امروز به نحوی از ارزش های اسلامی پاسداری می‌کند و آن را نگه می‌دارد ، خوب است به یاد داشته باشد که اگر روزی جوانان پاسدار ما نبودند و این مولود و نهال تازه را از تهاجم دشمنان حراست نمی‌کردند ، چیزی باقی نمی‌ماند ، تا عالمش دربارهٔ مسایل علمی آن ، مهندسش دربارهٔ مسایل مهندسی آن ، پزشکش دربارهٔ مسایل دیگر آن ، و بقیهٔ خدمتگزارانش هرکدام در حیطهٔ کار خود ، به آن خدمت کنند . در لحظه‌های اول ، باید دلسوز‌ترین انسان‌ها ، از یک مولود و یک نهال تازه نگهداری کنند ؛ کار هرکس نیست . این است که عنوان پاسدار ، یادآور آن لحظه‌هاست.

منبع: scipost.ir

ارسال نظرات