صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - 16 July 2023
یک جامعه شناس گفت: قیمت گذاری و فروش اقلامی که عموم مردم توانایی خرید آن را ندارند، جنگ ثروت را در جامعه به راه می‌اندازد و زمینه‌های بروز بحرانی اجتماعی را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۸۸۵۹۷۰۱
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج؛ شهروندان شهرهای بزرگ با مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری روبرو هستند. هزینه های بالای زندگی در شهرهای بزرگ فشار روانی بسیاری را بر افراد هر جامعه ای تحمیل می کند، در این میان افرادی هم هستندکه برای تامین نیازهای حداقلی و البته واجب خود با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

عده کمی از افراد اما در شرایط فوق ایده آل به سر می برند و مبلغ قابل توجهی را برای علایق و امور مورد پسندخود صرف می کنند؛ از خرید ساعت گرانقیمت با مارک خاص گرفته تا خرید ساندویچ همبرگر ۲۵۰/۰۰۰ تومانی که به قول فروشنده اش، حاوی ماهی خاویار است. این ساندویچ در حال حاضر در یکی از فست فودهای شمال پایتخت به فروش می رسد؛ برخی رسانه ها از رزرو این ساندویچ گرانقیمت از سوی بعضی از مشتریان خبر می دهند.


*تجمل گرایی عامل اصلی فاصله طبقاتی

 براساس روایات،جوامع اسلامی باید همواره در راستای برقراری عدالت اجتماعی تلاش کنند.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در این باره می گوید:فاصله طبقاتی در هر جامعه ای معضلی بزرگ محسوب می شود، که متاسفانه راهکاری کارآمد هم برای رفع این مشکل وجود ندارد.

این جامعه شناس بیان کرد: بهبود وضعیت معیشتی مردم در گام نخست، در گرو کاهش مشکلات گوناگونی است که برخی از افراد را حتی در تامین امرار معاش روزانه خود با مشکل مواجه کرده است.
 

*لوکس گرایی زمینه بروز بحران اجتماعی را فراهم می‌کند

تجمل گرایی همواره مورد مذمت است اما اگر عموم مردم جامعه از امکانات و رفاه اجتماعی حداقلی برخوردار باشند، کمتر می توان به رفتار لاکچری بازها ایراد گرفت.

قرائی مقدم معتقد است: قیمت گذاری و فروش اقلامی که عموم مردم توانایی خرید آن را ندارند، جنگ ثروت را در جامعه به راه می اندازد و زمینه های بروز بحرانی اجتماعی را فراهم می‌کند.

وی افزود: بخش عمده ای از آسیب های اجتماعی همچون فقر، اعتیاد، سرقت های بزرگ و کوچک ماحصل فاصله طبقاتی و شکاف اجتماعی حاکم در جامعه است.

توزیع ناعادلانه ثروت، منجر به ایجاد فاصله طبقاتی میان قشر غنی و فقیر جامعه می شود و این موضوع در فراگیری آسیب های اجتماعی اثری غیرقابل انکار دارد. از این رو مسئولان  باید در کاهش نابرابری های اجتماعی تلاشی مضاعف را به کار بگیرند.


گزارش از: فرزانه فراهانی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظرات