صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - 02 June 2023
امام جمعه قزوین با بیان اینکه «امیدوار بودن» و «مأیوس نشدن» دو اصل مهم در دعاهای انبیاء (ع) است، گفت: ناتوانی و بیچارگی‌مان را به خداوند وصل نکنیم؛ رحمت خداوند پایانی ندارد.
کد خبر: ۸۸۷۴۸۸۰
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن مسجد امام خمینی (ره) غیاث آباد، با تسلیت ایام سوگورای امیرالمؤمنین (ع) اظهار کرد: از آیه 35 به بعد سوره مبارک ابراهیم خداوند می‌فرماید: به یاد بیاورید و ببینید حضرت ابراهیم (ع)چگونه دعا می‌کند.

وی تصریح کرد: حضرت ابراهیم (ع) وقتی خانه کعبه را بنا کرد فرمود: خدایا اینجا را شهری قرار بده و امنیت را نیز در آن ایجاد کن و این دعا در سوره بقره آمده است.

وی خاطرنشان کرد: دعایی که از حضرت ابراهیم (ع) در سوره ابراهیم آمده است، نشان می‌دهد که اطراف مکه شهر شکل گرفته و دعای آن حضرت بر آورده شده است اما این شهر صاحب امنیت کامل نیست و حضرت ابراهیم (ع) از خداوند درخواست امنیت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: دعایی که حضرت ابراهیم (ع) به درگاه حق تعالی کرد، نشان می‌دهد هیچ چیزی در زندگی انسان به اندازه امنیت صاحب اهمیت نیست و امنیت از نان و آب اهمیت بیشتری دارد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: حضرت ابراهیم (ع) پس از اینکه از خدای متعال طلب امنیت کرد، آب و نان مردم را نیز درخواست کرد و این اولویت‌بندی به خوبی اهمیت امنیت و مهم‌تر بودن آن را نسبت به آب و نان نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز پدیده داعش کاری کرده است که همه مردم دنیا اهمیت و نعمت امنیت را به خوبی درک می‌کنند و حال که آن‌ها به کشورهای خود باز می‌گردند، برای کشورهای اروپایی و امریکایی مصیبت‌های زیادی را به بار آورده و می‌آورند.

حجت الاسلامعابدینی افزود: حضرت ابراهیم (ع)در ادامه دعاهایی که به درگاه خداوند دارد، از باری تعالی تقاضا می‌کند که او و فرزندانش نسبت به بت پرستی بیگانه باشند.

این مفسر قرآن کریم در ادامه عنوان کرد: در آخر سوره حج آمده: شما در دین پدرتان ابراهیم (ع) هستید؛ بنابراین وقتی حضرت ابراهیم (ع) می‌فرمایند من و پسرانم، خیلی بعید نیست که همه مسلمان‌ها جزء فرزندان آن حضرت باشند.

وی ابراز کرد: حضرت ابراهیم (ع) با این دعا، از خداوند خواست که همه ما در مسیر درستی قرار بگیریم و به خدا گفت این بت‌ها باعث گمراهی برخی از مردم شده است و آن‌ها را از بت‌ها دور نگه دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه واژه بت تنها به سنگ و چوب تراشیده شده اطلاق نمی‌شود، اذعان کرد: امروز احزاب و جناح‌ها بت‌های برخی شده است و اینکار با عقلانیت در تضاد است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: حضرت ابراهیم (ع) در ادامه از خدای متعال درخواست می‌کند که من خانواده و زندگی‌ام را در سرزمینی آورده‌ام که زراعت در آن صورت نمی‌گیرد و زراعت در آن شدنی نیست.

 

وی افزود: حضرت ابراهیم (ع) در عین حال می‌فرماید: من درخواست دارم که در این شرایط هم زن و فرزند رزق و روزی داشته باشند؛ این مهم نشان می‌دهد آن حضرت در چنین شرایط سختی هم مأیوس از رحمت الهی نبود و ضروری است ما نیز این سبک و روش دعایی را برای خود در نظر داشته باشیم.

عابدینی اظهار کرد: نباید بیچارگی خودمان را به خداوند وصل کنیم و گمان کنیم که او هم ناتوان است و در نهایت مأیوس شویم. در هر شرایطی هستیم بدانیم که خداوند از عهده هر کاری بر می‌آید و توانایی انجام آن را دارد.

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: همان گونه که زمین ممکن است مناسب برای کشاورزی و کشت نباشد، آدمی هم ممکن است همین شرایط را داشته باشد و حضرت ابراهیم (ع) به خداوند می‌گوید: من ممنون تو هستم چرا که در سنین پیری اسماعیل (ع) و اسحاق (ع) را به من عنایت کردی و به پاس این نعمت به درگاه خداوند شکرگزاری کرد.

وی گفت: حضرت ابراهیم (ع) در ادامه از خداوند می‌خواهد که کاری کند تا ما در خدمت دین تو باشیم و اقامه کننده نماز باشیم؛ همان کاری که شهدایی نظیر شهید علی محمدرضایی انجام دادند و با وجود اینکه یک پای خود را از دست داده بود، باز هم به جبهه رفت و در نهایت به شهادت رسید.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات