صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۲ - 22 June 2023
ابهری گفت:در کشور ما در دو دهه اخیر تب مدرک گرایی به ویژه دکترا به صورت یک سندروم همه گیر در آمده است
کد خبر: ۸۸۷۶۱۰۴
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

مجید ابهری، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در خصوص معضل مدرک گرایی تصریح کرد: کسب علم یکی از اهداف عالی انسان ها برای رسیدن به کمال و رشد معنوی است، از دیر باز تاکنون بسیاری از دانشمندان و متفکران، علم را برای ماهیت تکامل ساز آن کسب می کردند و نیاز به مدرک و سندی نداشتند چراکه آثار و گفتار آنها مهمترین دلایل اثبات دانشوری فرد بود.

وی افزود: متاسفانه بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی و ظهور دانشگاه های کلاسیک، کسب مدرک هدف اصلی بخش اعظمی از افراد جوامع تبدیل شد تا جایی که دیگر مقصود کسب علم برای علم نبود بلکه مدرک گرایی به عنوان هدف نهایی مورد نظر افراد بود.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: استفاده ازعناوینی مثل دکتر ومهندس قبل از نام ، به یک شان فرهنگی واجتماعی تبدیل شد و در کشور ما در دو دهه اخیر تب مدرک گرایی به ویژه دکترا به صورت یک سندروم همه گیر در آمد تا آن جا که عده قابل توجهی با نوشتن پایان نامه و پژوهش و کتاب و مقالات علمی به کمک آرزومندان کسب مدرک آمده و دیگر عناوین به عنوان عصای دست دانش پژوهان شد و پس از آن اگر کسی مطلبی می خواند فقط برای گذراندن یک دوره و کسب مدرک بود، از اینرو بسیاری از افراد به فکر افتادند تا برای عقب نماندن از غافله فرهنگ عاریتی، به دنبال کسب مدرک افتادند.

ارسال نظرات