صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - 11 July 2023
در فرهنگ اسلامی حکومت فی‌نفسه ارزشی نداشته، از آب‌بینی یک بز نیز پست‌تر است مگر آنکه در راه احقاق‌حق و اجرای‌عدالت به‌کار گرفته شود.
کد خبر: ۸۸۹۱۰۵۲
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، برخلاف دیدگاه رایج در علوم‌سیاسی غربی که حکومت را هدفی می‌داند که تمسک به هر وسیله‌ای برای وصول به آن مجاز است؛ از منظر امیرمومنان(ع) اما، حکومت صرفا وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف عالیه‌ای چون بسط‌عدالت و احیای‌ارزش‌هاست.

حاکم اسلامی می‌بایست در سختی‌معیشت شریک مردمان بوده و بی اعتنا به زخارف‌دنیا، خدمت‌بی‌منت را وجهه همت خویش قرار دهد.

بنابراین در جامعه اسلامی، سودجویان را رغبتی به حضور در مناصب حکومتی نیست و باید از افراد خواهش کرد تا قبول زحمت نموده، مسئولیت را عهده‌دار شوند.

در جامعه اسلامی حاکم رئیس نیست بلکه عنوان "مسئول" بر وی اطلاق می‌شود که باید در پیشگاه مردم و خداوند پاسخگوی اعمال‌واقوال خویش باشد.

اکنون و در فضای پساانتخاباتی شاهد آن هستیم که یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در عرصه سیاست‌داخلی، پدیده قبیح سهم‌خواهی جناح‌های سیاسی از رئیس‌جمهور برای حضور در کابینه‌ی دولت دوازدهم است.

سهم‌خواهی و درگیری بر سر قدرت، زنگ خطری است که نشان از نگرش طعمه‌گونه به مسئولیت _که در واقع جایگاه خدمت است و نه وسیله نیل به تمتّعات و تمنّیات دنیوی_ دارد.

از دیدگاه قرآن کریم، رقابت باید در مسیر انجام اعمال صالح و کسب غفران‌الهی باشد اما متاسفانه در جامعه‌ی‌اسلامی‌ما عده‌ای به جای آنکه "فَاستَبقُوا الخَیرات" را وجهه‌ی همت خویش قرار دهند، مسابقه‌ی تصاحب قدرت به راه انداخته‌اند.

پدیده‌هایی چون پرداخت پول برای قرارگیری در لیست‌های انتخاباتی و یا لابی‌گری با هدف سهم‌خواهی و قدرت‌طلبی بیانگر آن است که هدف، خدمت به خلق و کسب‌رضای خالق نیست چرا که برای انسان خدوم، به حکم آیه شریفه‌ی "قُل هَل تَرَبّصُونَ بِنا إلّا إحدَی الحُسنَیَین" شکست معنا ندارد و نائل‌شدن به مسئولیت یا محروم‌شدن از آن، هریک از زاویه‌ای برای وی پیروزی است و بنابراین برای دستیابی به آن، مبادرت به هر اقدامی نمی‌کند.


مولای متقیان در خطبه۱۳۱ نهج‌البلاغه، تصریح می‌کند در پی جنگ‌قدرت و دنیاطلبی نیست بلکه  اندیشه‌ی احیای ارزش‌ها و اجرای‌عدالت در سر دارد حال بنگریم مناسبات جاری در سپهرسیاسی‌مان تا چه پایه با سیره علوی قرابت دارد و آیا بازیگران این عرصه، شیفته‌ی‌خدمت اند یا تشنه‌ی‌قدرت؟

محمدسعید ابراهیمی
ارسال نظرات