صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - 07 June 2023
این روزها، روزهای پایانی عمر دولت یازدهم است و در آستانه شروع به کار دولت دوازدهم و شکل گیری تیم اجرایی کشور برای چهار سال آینده قرار داریم. اقتضای این ایام برای منتخب ملت، ارزیابی چهار سال گذشته و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و مهم تر از آن ارائه برنامه و انتخاب نفرات مناسب برای اجرای آن در همه حوزه ها و بخش هاست. برنامه هایی از جنس نیاز حقیقی کشور و نفراتی مؤمن، متعهد و متخصصی در مسائل کلان کشور و حوزه های مربوطه در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و حل مسائل واقعی جامعه
کد خبر: ۸۸۹۱۴۰۰
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸

این روزها، روزهای پایانی عمر دولت یازدهم است و در آستانه شروع به کار دولت دوازدهم و شکل گیری تیم اجرایی کشور برای چهار سال آینده قرار داریم. اقتضای این ایام  برای منتخب ملت، ارزیابی چهار سال گذشته و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و مهم تر از آن ارائه برنامه و انتخاب نفرات مناسب برای اجرای آن در همه حوزه ها و بخش هاست. برنامه هایی از جنس نیاز حقیقی کشور و نفراتی مؤمن، متعهد و متخصصی در مسائل کلان کشور و حوزه های مربوطه در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و حل مسائل واقعی جامعه

قاعدتا آموزش وپرورش که یکی از مهم ترین عرصه ها و حوزه هاست و جمعیت آن (اعم از کارکنان، معلمان و دانش آموزان) بخش وسیعی از جمعیت مؤثر جامعه را در بر می گیرد و در صحبت ها و سخنرانی ها نیز از آنها به اهمیت یاد می شود و... باید در صدر برنامه ها و اولویت های هر دولتی از جمله دولت دوازدهم قرار داشته باشد و این دولت باید در  آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی برای اعتلای این نهاد مقدس تربیتی اهتمامی ویژه و خاص بنماید.

امید به آینده یا نگرانی ها  از هم اکنون در جهت گیری ها، اولویت ها، برنامه ها، اظهارنظرها و اشخاص پیشنهادی برای پست خطیر وزارت آموزش و پرورش شکل می گیرد .

آموزش و پرورش نه مثل خیلی از نهادها و دستگاه ها، بلکه مهم تر و جدی تر از آنها نیازمندی هایی دارد که می بایست همان ها اولویت دولت آینده قرار گیرد و شخص وزیر، کسی باید باشد که عزم و قدرت پیگیری و اجرای آنها را داشته باشد.

در یک بررسی کلی چند مسئله در صدر مسائل و در حقیقت جزء اولویت اساسی آموزش و پرورش قرار می گیرند که انتظار می رود در آینده و در برنامه های وزارتخانه لحاظ شود

اول آنکه; جامعه، جامعه اسلامی است و تعلیم و تربیت آن باید در طراز اسلام و قرآن و انتظارات مردم مؤمن و متدین باشد. باید تربیت دینی، پرورش فکر و اندیشه اسلامی در آموزش و پرورش موج بزند. باید استقلال خواهی، خودباوری، اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری و... در مدرسه و کلاس درس شکل بگیرد تا در سال های بعد عمق پیدا کرده و ثمره بدهد و... متاسفانه این نیاز هنوز در حد آرزوست و در عمل تا تحقق آن فاصله زیادی داریم و لذا بایستی اولویت اصلی و اساسی آ.پ در دولت دوازدهم تحقق این مهم و رفع کاستی های مربوط بدان باشد چرا که جامعه اسلامی جز با تعلیم و تربیت اسلامی شکل نمی گیرد و تعلیم و تربیت فعلی نیازمند به نوسازی و تحول برای این منطور است.

دوم; اسلام به انحاء مختلف از معلم و شأن و کرامت او می گوید، امام راحل عظیم الشأن همواره بر ضرورت تکریم معلم نظر داشتند و اکنون مقام معظم رهبری بیشترین تأکیدات را بر کرامت و منزلت معلم دارند و اسناد بالا دستی و سخن مسئولان نیز همه مؤید همین حقیقت است، اما متأسفانه در عمل شاهد عزت، کرامت، شأن و نشاط بالای معلم نیستیم و حتی نمی توانیم نظاره گر تحقیرها و سوء استفاده های سیاسی، حزبی و... از این قشر خدوم و زحمت کش نباشیم. بنابراین اقتضاء می کند در آستانه چهل سالگی انقلاب یک بار برای همیشه شاهد یک حرکت مبنایی و اساسی در این زمینه باشیم و خیز دولت را در جهتی ببینیم که  بشود امیدوار بود در یک افقی منطقی و معقول معلم را در شأن و جایگاه واقعی خود قرار می دهد.

سوم;جنس انقلاب و دشمنی های علیه آن و نوع اقدامات دشمنان در همه دوران به ویژه عصر نفوذ، نشان می دهد که آموزش و پرورش یکی از اهداف همیشگی دشمنان خارجی و داخلی بوده و انگیزه و اصرار فراوان دارند تا در این مجموعه عظیم نفوذ کنند و سر نخ امور را به دست گیرند و تعلیم و تربیت جامعه اسلامی را از ریل اسلام و قرآن جدا کرده به سمت تربیت غربی و جامعه سکولار ببرند و...

از آن بدتر همین تجربه 2030 نشان داد که هستند کسانی که خواسته یا ناخواسته با اهداف و برنامه های دشمن همراهی و همکاری می کنند و آرام و بی سروصدا همان خواسته ها را اجرایی و عملیاتی می کنند و بدنه مؤمن و متعهد هنوز از حساسیت، قابلیت و مراقبت لازم برخوردار نشده و در صورت تداوم این خطر یا بروز خطرات مشابه، ممکن است باز هم غفلت کنند و دشمن بتواند توفیقاتی داشته باشد و... از اینرو مصون کردن این دستگاه، حذف افراد وابسته فکری به غرب و پیش بینی سازوکار مناسب برای رصد دائمی و مراقبت از جهت گیری ها و اقدامات و ایجاد قابلیت و جلوگیری از نفوذ دشمن و انحراف در مسیر تعلیم و تربیت باید جزء اولویت های اساسی این مجموعه باشد.

چهارم; مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه فرمودند; دست هایی در کار است تا آموزش و پرورش را از چشم ها بیندازد و... این خطر یعنی ناکارآمد سازی تعلیم و تربیت اسلامی و عزم و اراده برای از چشم انداختن آموزشی و پرورشی هم در نزد مردم ( خانوادها،دانش آموزان و...) و هم در نزد متولیان و اولیاء مدرسه. لذا خطر، خطری جدی است و باید برای آن علاج صورت گیرد و بر عکس خواست دشمن، آموزش و پرورش در چشم مردم عزت و کرامت پیدا کند و این نیاز به عزم و برنامه و توان اجرایی و... دارد پس باید جزء اولویت های این دستگاه قرار گیرد.

پنجم; شواهد زیادی وجود دارد و سخنان مسئولان (به ویژه مسئول منابع انسانی وزارتخانه) گواه آن است که هم اکنون و در آینده، آموزش و پرورش با کمبود قابل توجه نیروی انسانی متعهد و کارآمد روبرو خواهد شد و حجم زیادی از کارکنان آن ظرف دو سه سال آینده بازنشسته خواهند شد. لذا جا دارد جذب نیروهای مستعد، مؤمن، متخصص و تربیت آنها به عنوان معلم در دانشگاه فرهنگیان جزء برنامه های اولویت دار وزارتخانه قرارگیرد و از همین امسال برای رفع کمبودها و تأمین نیاز آتی چاره اندیش و برنامه ریزی شود.

ششم; اختلاس صندوق ذخیره و بانک سرمایه زخم سنگینی بر جسم رنجور فرهنگیان کشور بود و تا مدت ها تلخی این دست برد بر کام یکایک فرهنگیان باقی خواهد ماند. انتظار معقول و منطقی این است که با عوامل این اختلاس برخورد جدی صورت گیرد و حقوق از دست رفته معلمان و فرهنگیان باز ستانده شود و پس از آن نیز شاهد چنین دست درازی هایی در آموزش و پرورش و کل جامعه نباشیم، از اینرو این نیز ایجاب می کند خشکاندن ریشه های این مسئله در بحث های خدماتی و مالی این دستگاه ها در برنامه های دولت و شخصی وزیر پر رنگ باشد و برنامه ای برای حذف این قبیل مسائل دیده شود.

به غیر از اینها موارد زیادی وجود دارد که باید در آینده و حتی در چهار سال آتی پی گرفته شود اما حسب تأکیدات مقام معظم رهبری و واقعیت های آ.پ به نظر می رسد اگر همین ها اولویت این دستگاه قرار گیرد و در عمل برای تحقق آنها اقدام صورت گیرد و پایان چهار سال گزارش واقعی ارائه گردد، امید است شاهد تغییر و تحولی اساسی در این حوزه باشیم انشاءالله. به همین خاطر انتظار می رود;

- دولت محترم، آموزش و پرورش را جزء اولویت های حقیقی خود قرار دهد و علاوه بر برنامه برای وزارتخانه، شخصی را به عنوان وزیر پیشنهاد کند که بتواند از عهده این انتظارات برآید.

- نامزد محترم وزارتخانه نیز خود را در همین جهت مسئول ببیند و برای تحقق آنها پا به عرصه بگذارد و عزم و برنامه نیز داشته باشد.

- مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم ملت نیز متعهدانه و مسئولانه به این وزارتخانه نگاه کنند و وزیر پیشنهادی و برنامه های او را با نیازهای حقیقی آ.پ تطبیق دهند و ملاک رأی اعتماد خود را غیر از آن قرار ندهند.

- نهادهای بالادستی خصوصا شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای محترم آن نیز در این روزها بی تفاوت نباشند و ضمن مراقبت اوضاع، مطالبات حقیقی جامعه را در برنامه های دولت و وزیر پیگیری نمایند انشاءالله.

ارسال نظرات