صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 23 May 2023
مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان با اشاره به اجرای طرح عفاف و حجاب گفت: اگر می‌خواهیم یک طرح اجرایی و خوب و مؤثری داشته باشیم با تعمیق اعتقادات و باورها و تبیین احکام عفاف و حجاب و حیا امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۸۹۰۶۶۰۵
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، طاهره افشین‌زاد امروز در همایش تخصصی «بانوان شاغل در بازار» با محوریت فرصت‌ها، آسیب‌ها و اجرای طرح «حجاب و عفاف در بازار» که به مناسبت هفته بسیج اصناف در کانون بسیج همدان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام جواد(ع) اظهار داشت: مهمترین چیزی که می‌تواند فرصت، آسیب و یک طرح اجرایی برای ساماندهی به مرحله حیا و عفاف و حجاب در صنوف و مکان‌های اشتغال منوط به زنان در عرصه جامعه باشد بعد بینشی و اعتقادی است که مغفول مانده و نسبت به آن غفلت داریم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان، گفت: بسیجی باید باور و اعتقادش را عمق دهد؛ اعتقادی که به مرحله عمل برسد و خروجی داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان با بیان اینکه انسان عاقل دارای حیا و عفت است، تأکید کرد: انسان به معنای انسان کامل دارای عقل و اهل منطق و اهل اندیشه و تفکر است و فرق انسان با غیر انسان در همین مسأله است.

وی در خصوص تعمیق اعتقادات و باورها گفت: اگر می‌خواهیم یک طرح اجرایی و خوب و مؤثری داشته باشیم با تعمیق اعتقادات و باورها و تبیین احکام عفاف و حجاب و حیا امکان‌پذیر است که باید به آن توجه داشته باشیم.

افشین‌زاد در ادامه افزود: اگر از درون خانه‌های ما اعتقادات و باورها و خداشناسی درست شود و خداباوری شکل بگیرد در هر کجا انسان قرار بگیرد لغزش ندارد.

وی گفت: گاهی اوقات خدا یادمان می‌رود که پشت بوتیک‌های مغازه‌ها اطلاعیه می‌زنیم به یک خانم مجرد با روابط عمومی بالا نیازمندیم تا جذابیت داشته باشد و بتواند مشتری را جذب کند و مشتری از در مغازه دست خالی بیرون نرود و به همین علت مجبور می‌شویم تغییراتی در ظاهر بدهیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان یادآور شد: خداوند در قرآن می‌فرمایند انسان می‌تواند در عرصه‌های اقتصادی وارد شود و دارای شغل باشد و به کسب و کار بپردازد اما کسب و کار حلال و زلال و طیب و برای به دست آوردن کسب حلال و زلال زیر بار ذلت و خواری نرود.

* حجاب یکی از مصادیق حیا و عفت

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن زن را در مرتبه های بالا قرار داده ولی حاضر است برای کسب مالی اندک خود را به ذلت و خواری و حقارت بکشاند و از ارزش‌ها و از اصول اعتقادیش دست بردارد.

افشین‌زاد در ادامه اضافه کرد: خدا را در هر شرایطی یادمان باشد و فراموش نکنیم و برای جذب مشتری بهتر و بیشتر اصول و ارزش‌ها و جایگاه خود را فراموش نکنیم.

وی با بیان اینکه حجاب یکی از مصادیق حیا و عفت است، گفت: یکی از مواردی که خداوند می‌فرماید دقت کنید و در عرصه هایی که در نزد نامحرم وارد می شوید رعایت کنید حیا، عفت و حجاب است .

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان با اشاره به اینکه در سوره های احزاب و نور مستقیم به بحث حجاب اشاره شده است، گفت: در سوره احزاب آیات 32 و 33 غیرمستقیم اشاره می‌کند و آیه 59 مستقیم بحث چادر را مطرح می کند که چادر فقط منحصر به زنان پیامبر(ص) نیست بلکه این آیه همه زنان را وسعت می‌دهد و کامل‌ترین پوشش است.

وی  بیان کرد: همچنین در سوره نور آیات 30 در مورد مردان و آیه 31 در خصوص زنان است؛ جاهلیت دوران بعثت و صدر اسلام حجاب داشتند اما روسری را پشت گوششان می‌زدند این صریح قرآن است که پیش بینی می کند که آرایش، خودنمایی و ظاهر شدن در جامعه مانند جاهلیت اولی نباشد.

افشین‌زاد در ادامه افزود: اگر بتوانیم خدا را باور کنیم و به میان خود آوریم و هر کاری را که می خواهیم انجام دهیم از خدا صلاح و مصلحت کنیم این به منزله تقوا است و تقوا یک مرحله بالاتر از ایمان است.

وی با بیان اینکه باید تقوا را در میان خود اصلاح کنیم، ابراز داشت: اگر تقوا را اصلاح کردیم یکی از فروع دین غفلت شده ما که امر به معروف و نهی ازمنکر است احیا می‌شود.

* مسئولین امر باید یک مجتمع تجاری مخصوص بانوان قرار دهند

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان گفت: اگر مغازه ای چیدمان پشت ویترین آن به ویژه وسائل و ابزار مخصوص زنان نامناسب بود این آسیب و فرهنگ غربی است که وارد کشور ما شده و باید دستگاه‌های اجرایی بر آنها نظارت کنند.

وی در ادامه افزود: مسئولین باید به بازارهای خیابان اکباتان، پاساژ قدس و بازارچه‌ها سری بزنند و ببینند که چگونه حیا و عفت زنان ما در دست عده‌ای به حراج گذاشته شده است.

افشین‌زاد خاطرنشان کرد: مسئولین امر باید یک مجتمع تجاری مخصوص بانوان قرار دهند که لوازم آنان را به راحتی به فروش برسانند که هم عرضه کالا در آنجا راحت باشد و هم حیا و عفت حفظ شود.

وی اضافه کرد: اگر ما در برابر این وضع حجاب عقب‌نشینی کنیم به جایی می‌رسیم که در آینده باید این چالش‌ها و آسیب‌ها را بررسی کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان عنوان کرد: اگر بخواهیم یک فرصت، یک آسیب و یک طرح اجرایی را مطرح کنیم در این عرصه عفاف و حجاب و ساماندهی پوشش در عرصه اجتماعی که یک قسمت آن اشتغال زنان است تمام دستگاه‌های اجرایی باید دقت نظر داشته باشند از جمله نیروی انتظامی، قوه قضائیه، دستگاه های نظارتی و بازرسی، نیروهای اجرایی، صدا و سیما، تهیه‌کنندگان محصولات فرهنگی و هنری و همچنین باید خانواده‌ها این مسأله را پیگیری کنند و همه باید دست به دست هم دهند تا وضع موجود را اصلاح کنیم.

وی بیان کرد: در گذشته کسانی که در عرصه کسب و کار و تجارت وارد می‌شدند باید یک دوره مکاسب را از نگاه فقهی در حوزه علمیه طی می‌کردند سپس وارد مرحله کسب و کار می‌شدند اما اکنون اینگونه نیست و باید مسئولین چاره‌ای بیندیشند.

افشین‌زاد یادآور شد: در هر جایی و هر شغلی که هستید چند نکته را در نظر بگیرید اینکه خدا را همیشه در نظر داشته باشید، تکلیفی که نسبت به خدا داریم و قدر و منزلت و جایگاه خود را در نظر بگیریم و بین یکدیگر امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم چراکه روز قیامت باید جوابگوی اعمال خود باشیم.

وی با بیان اینکه تنها جایی که فردگرایی بوده روز قیامت است و فرد با اعمال خودش باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: خواستن توانستن است و اگر بخواهیم، می‌توانیم وارد مرحله عمل شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات