صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - 01 June 2023
عمليات شهيد غيور اصلي يكي از تك هاي چريكي نيروهاي انقلاب در روز هشتم مهرماه سال 1359 بود كه تا كنون براي بسياري ازمردم ناشناخته باقي مانده است.
کد خبر: ۸۹۱۲۰۴۹
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، عمليات شهيد غيور اصلي يكي از تك هاي چريكي نيروهاي انقلاب در روز هشتم مهرماه سال 1359 بود كه تا كنون براي بسياري ازمردم ناشناخته باقي مانده است. خرمشهر در خطر سقوط قراردارد خبرگزاری بسیج در خصوص نحوه عملیات شهید غیور اصلی مطالبی ارائه کرده که از نظر می گذرد .
آبادان و اهواز زير آتش سنگين ارتش بعث عراق قرار داشت.نيروي زميني عراق در يک خيز بلند خود را تا نزديكي اهواز رسانده بود و تا سقوط محور سوسنگرد حميديه مسافت چنداني باقي نمانده بود.
كاراهواز تمام بود .فضايي از بهت و نا اميدي شهر را فراگرفته بود در همين لحظه انفجار مهيبي در انبار مهمات لشكر 92زرهي اهواز رخ داد و متعاقب آن تركش و پرتاب گلوله هاي توپ و كاتيوشا فضايي را به وجود آورده بود كه مردم فكر مي كردند شهر سقوط كرده است.
انفجارانبار مهمات لشكر 92زرهي را مي توان به عوامل نفوذي بني صدر در ارتش منتسب كرد زيرا سياست زمين بدهيم و زمان بگيريم را بني صدر براي دفاع برگزيده بود وبه همين دليل در مدت يك سال و اندي فرماندهي كل قوا در نيروهاي مسلح درهيچ عملياتي نتوانست پيروزي را به دست آورد.با انفجار انبار مهمات اهواز چند سقط جنين در شهر اتفاق افتاد.
با اوضاع متشنج و نگران كننده امام مستضعفان تكليف را بر همگان روشن كردند. امام مستضعفان وقتي خبر سقوط شهراهواز را شنيدند فرمودند: مگر جوانان اهواز مرده اند كه شهر سقوط كندو در اين اوضاع فرماندهان سپاه خوزستان گردهم آمدند.
شمع خاني در جمع سپاهيان اهواز گفت: از چه مي ترسيد؟ مرگ فرا رسيده است .سالها بود كه خطاب به امام حسين مي گفتيم يا لعيتنا كنا معك و فا فوزا" فوزاعظيما و ما به امام حسين تاسي مي كنيم هركس مي خواهد بماند و هركسي مي خواهد برود." با فرا رسيدن شب چندين پاسدار به جمع رزمنده هاي مردمي اضافه شدند.
28 نفر به فرماندهي شهيد غيور اصلي براي تك چريكي به سمت دشمن حركت كردند. تا سه راه حميديه با ماشين رفته و از آن به بعد در شب پياده روي به سمت دشمن را شروع كردند. در فاصله صد متري دو نفر دو نفر صف آرايي كردندكه نواري به طول 1400 متر را در بر مي گرفت و در غرب جاده سوسنگرد اهواز مستقر شدند. اين درحالي بود كه يك تيپ از لشكر 9 زرهي عراق در آنجا مستقر بود.
تيم چريكي شهيد غيور اصلي با آرپي جي در غرب جاده به كمين نشستند و بدون داشتن سنگر و موانع پدافندي خط دفاعي تا حميديه گل بهار ادامه داشت براي ارتباط بهتر در ابتدا و انتهاي خط يك بي سيم وجود داشت و ساعت 4 بامداد فرمان آتش به سوي دشمن شروع شد و شليك هاي هولناكي به سمت تانك هاي عراقي آغاز گرديد.
نيروهاي عراقي پا به فرار گذاشتند و بسياري از تانك هاي خود را رها كردند، اولين عقب نشيني نيروهاي عراقي شروع شد و تا گل بهارآنان تعقيب شدند و با هماهنگي هاي انجام شده با هوانيروزانهدام تيپ زرهي از لشكر 9 زرهي عراق كامل شد و بخشي از تيپ 3 لشكر 92زرهي اهواز به تعقيب نيروهاي عراقي پرداخته و وارد شهر سوسنگرد شدند و در ادامه تعقيب كوبنده دشمن وارد شهر بستان شدند و شهيد غيوراصلي در هنگام بازگشت به اهوازهدف تير مستقيم دشمن قرار گرفت و به شهادت رسيد.
نويسنده: صادق چگيني
با قتباس از ماجراي 8 ساله دفاع مقدس و جنگ 8 ساله به روايت اسناد
1002/ت30/ب

ارسال نظرات