صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۸ تير ۱۴۰۲ - 29 June 2023
در بعد هوایی نیز باید ساختارهایی را در کشور راه‌اندازی کنیم و برای این مهم در حال طراحی و ساخت هواپیماهای سبک با سرنشین دو تا 19 نفر هستیم، پس از این پروژه نیز به دنبال ساخت هواپیماهای غول‌پیکر با سرنشین 150 نفر خواهیم بود.
کد خبر: ۸۹۱۵۲۵۵
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، فتح‌الله امی در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگویی در شهرستان آمل با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ از مهم‌ترین خبرها بود، اظهار کرد: این اتفاق که چند وقت گذشته با موفقیت انجام شد با چهار هدف تست پایگاه امام خمینی، تست موتور تفتان در ماهواره‌بر سیمرغ، جدایش موتور مرحله دوم از مرحله اول و برد بالای مدار به 500 کیلومتر همراه بود.

وی با اعلام اینکه تاکنون چهار ماهواره کشورمان به فضا پرتاب شد که در مدار پارکینگ قرار گرفت، افزود: این پرتاب‌ها از پایگاه‌های موبایل بوده و پایگاه ثابت نداشتیم بنابراین پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ برای نخستین بار از پایگاه ثابت فضایی امام خمینی با ماهواره‌بر جدید به همراه بیش از 140 تن تراست به عنوان تراس بزرگ و چهار محوظه، بدون کوچکترین زاویه انحرافی انجام شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه این پرتاب مهم واکنش‌های زیادی در سطح جهان داشت، تصریح کرد: از دیگر اقدامات حمل ماهواره طلوع به مدار لئو و مدار بالاتر یعنی 500 کیلومتر بوده که با وزن 80 کیلوگرم این عمل موفقیت‌آمیز شکل گرفت.

این مسؤول با تأکید بر اینکه این سازمان به دنبال ساخت ماهواره‌هایی با مدارهای یک هزار کیلومتر است، یادآور شد: هم‌اکنون این امر در دستور کار قرار دارد و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ساخت ماهواره UC و طراحی آن را آغاز کردند که رونمایی شده و آماده پرتاب است که زمان دقیق آن را آماده‌سازی ماهواره‌بر مشخص می‌کند.

امی با اشاره به اینکه باید برای پرتاب ماهواره‌بر با قابلیت مخابراتی و سنجشی زمان مشخص کرد، گفت: هم‌اکنون ماهواره دانشگاه امیرکبیر آماده پرتاب است و سازمان هوافضا در ایام‌الله دهه فجر سال جاری همزمان با روز 14 بهمن روز ملی هوافضا اقدامات بزرگ برای رونمایی و قرار دادن بر روی خروجی دارد.

وی با بیان فعالیت این پژوهشگاه در دو بعد صنعت هوا و فضا، خاطرنشان کرد: از بعد فضا بعد از پرتاب حیوان به فضا توسط دانشکندان ایرانی، پرتاب انسان را در دستور کار داریم که مراحل مقدماتی آن هم انجام شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضای ایران با تأکید بر اینکه پس از پرتاب موفقیت‌آمیز دو میمون "پیشگام" و "فرگام" این دو حیوان هم‌اکنون سالم بوده و پس از جفت‌گیری صاحب فرزند شدند، افزود: تولد این بچه میمون برای‌مان بسیار ارزشمند است و می‌توان بر روی آن تحقیقات و مطالعات زیادی انجام شود یا تاثیر سفر ماهواره‌ای والدین او را بر روی این حیوان بررسی کرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه برای پرتاب انسان به فضا با توجه به امور بین‌المللی مذاکراتی با کشور روسیه انجام شده و منتظر جواب این کشور هستیم، بیان کرد: نخستین سفر ماهواره‌ای انسان توسط یک زن ایرانی انجام شده و باید برای این پرتاب تفاوت زیادی قائل بود چون پرتاب توریستی بوده ولی سفر پیش‌رو تحقیقاتی و پژوهشی است و بین سفر توریست فضایی و فضانورد فرق زیادی وجود دارد.

امی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم در حال تربیت فضانورد است و خلبان‌هایی با بیش از 3 هزار ساعت پرواز را آموزش و تمرین می‌دهد، ادامه داد: تاکنون بیش از 10 خلبان برای پرتاب شدن به فضا اعلام آمادگی کردند تا سفینه و کپسول حامل را هدایت کند ولی برای پرتاب این ماهواره به دو فضانورد نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه طبق سند پیش‌بینی در سال 1404 فضانوردان ایران با همکاری طرف بین‌المللی راهی فضا می‌شوند، گفت: در بعد هوایی نیز باید ساختارهایی را در کشور راه‌اندازی کنیم و برای این مهم در حال طراحی و ساخت هواپیماهای سبک با سرنشین دو تا 19 نفر هستیم، پس از این پروژه نیز به دنبال ساخت هواپیماهای غول‌پیکر با سرنشین 150 نفر خواهیم بود.

ارسال نظرات