صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - 03 August 2023
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی بهترین فرصت برای معرفی حیات وحش این استان به مردم به خصوص کودکان و نوجوانان است.
کد خبر: ۸۹۳۱۶۴۸
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: امروزه حفاظت از محیط زیست جزء محورهای مهم توسعه پایدار است و تنوع اقلیمی و به دنبال آن تنوع گونه های گیاهی و جانوری ایران، اهمیت تنوع زیستی و حفاظت از آن را دو چندان می سازد.

وی اظهار داشت: موزه های تاریخ طبیعی از جمله مکان های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تحقیقاتی و نمایشگاهی می باشند که علاوه بر شناساندن هر چه بیشتر زیست بوم های مختلف و گونه های حیات وحش و پوشش گیاهی مناطق، ارزش حفظ و نگهداری تنوع زیستی را نیز به اقشار مختلف مردم جامعه یادآوری می نمایند.

وی گفت: بنابراین نباید موزه های تاریخ طبیعی را که حاصل گردآوری مجموعه های علمی و نمونه های ارزشمند با همت محققین و همکاری سازمان ها و افراد علاقمند در طی سالیان درازمی باشند را با مجموعه های نمایشگاهی که صرفا' جهت نمایش و بازدید مردم برپا می شوند، اشتباه گرفت.

حکیمی با اشاره به اینکه به همین منظور موزه ی تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان البرز در تیرماه سال 1390 در محل پارک چمران شهرستان کرج افتتاح شد، افزود: در این موزه انواع گونه های جانوری و گیاهی، سنگ ها و کانی ها برای آشنایی دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان به محیط زیست کشور به نمایش گذاشته شده که با توجه به موقعیت مکانی موزه، این مجموعه از پتانسیل اطلاع رسانی بالایی برخوردار می باشد.

وی بیان داشت: موزه تاریخ طبیعی کرج از جمله اماکن فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی است که نقش مهمی در شناساندن زیست بوم های مختلف جانوری و گیاهی کرج دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: همچنین وجود فضاهای مناسب در موزه برای ایجاد بخش هایی از قبیل جانورشناسی، گیاهشناسی، آموزش بوم شناسی موجب شده که این مجموعه بتواند در زمینه ی ارائه ی خدمات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تحقیقاتی و نمایشگاهی از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار باشد.

***سمپاشی تمام گونه های موجود در موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی

سرپرست موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز گفت: به منظور جلوگیری از آفت زدگی و خرابی گونه های موجود در موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی، لازم است به صورت دوره ای عمل سمپاشی و ترمیم نمونه های موجود در موزه انجام شود که به همین منظور عمل سمپاشی تمام گونه های موجود در این موزه در مهر ماه جاری انجام شد.

قلعه بیگی افزود: نکته شاخص و مهم در این دوره سمپاشی، استفاده از روش Smokeable (تدخینی)است به طوریکه در سمپاشی های قدیمی و سنتی، نمونه ها با استفاده از سم مایع و توسط دستگاه سمپاش مورد سمپاشی قرار می گرفتند که این امربرای گونه های مختلف تاکسیدرمی شده به ویژه پرنده، به علت چسبیده شدن موها و پرها به یکدیگر مشکلات جدی ایجاد کرده و می توانست آسیب های جبران ناپذیری را برای نمونه ها به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: اما در شیوه جدید با استفاده از قرص های مخصوص و با روش تدخینی، تمام گونه ها بدون کوچکترین آسیب دیدگی مورد ضدعفونی قرار می گیرند.

وی گفت: از دیگر مزایای این روش، ضدعفونی کامل محیط داخلی ویترین علاوه بر گونه های موجود در آن نیز می باشد که در روش سنتی این امر میسر نبود.

موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان البرز واقع در ضلع غربی پارک شهید چمران بوده و همه روزه پذیرای علاقه مندان وحامیان محیط زیست و همچنین گردشگران و میهمانان استان البرز می باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات