صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - 13 September 2023
مشکل ما باورهای مسئولین و مقامات به قانون اساسی و اعتقاد به قانون اساسی است در این جهت که قانون اساسی را به درستی ا جرا کنند؛ اگر قانون اساسی به درستی اجرا شود ساختارهایی که در قانون اساسی داریم می تواند پاسخگو باشد.
کد خبر: ۸۹۵۷۸۶۷
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با سرویس بسیج حقوقدانان در پاسخ به این سوال که «اخیرا بحث بازنگری قانون اساسی و تغییر شکل نظام به پارلمانی مطرح شده است، به نظر شما آیا این مساله می تواند در تسهیل بیشتر امور کار گشا باشد؟» گفت:

«دو بحث وجود دارد. یکی این که آیا اساسا در این وضعیت و در این مقطع ما نیاز به بازنگری در قانون اساسی داریم یا خیر؟ دیروز هم در نشست خبری اعلام کردم که من این بحث را چندان مفید نمی دانم که بخواهیم  قانون  اساسی را بازنگری کنیم، چرا که ظرفیت های قانون اساسی هنوز استفاده نشده است به اضافه این که ظرفیت تفسیر قانون اساسی را هم داریم که به نظر می رسد می توانیم هر جایی که اشکال وجود داشته باشد از این ظرفیت استفاده بکنیم. اما این که نظام، پارلمانی باشد و یا ریاستی من اصل بحث را خیلی راهگشا نمی دانم چون مشکل الان ما یک  مشکل ساختاری نیست؛ مگر از نظام ریاستی به نظام پارلمانی برویم همه مشکلات ما حل می شود؟ مشکل ما باورهای مسئولین و مقامات به قانون اساسی و اعتقاد به قانون اساسی است در این جهت که قانون اساسی را به درستی ا جرا کنند؛ اگر قانون اساسی به درستی اجرا شود ساختارهایی که در قانون اساسی داریم می تواند پاسخگو باشد و  من خیلی ضرورتی نمی بینم که نظام به پارلمانی تغییر کند».

کدخدایی در پاسخ به این سوال که «نظام انتخاباتی فعلی چه مشکلاتی دارد و آیا نیاز به تغییر نظام انتخاباتی وجود دارد؟» تاکید کرد:

«اصولا ما در راس نظام انتخاباتی اشکالات زیادی را داشتیم و همچنان هم داریم و من بارها بر آن تاکید کرده ام، اما این نظام انتخاباتی را می توانیم با قانون حل بکنیم. مشکل ما این است که قوانینی که وضع کرده ایم برای حدود سه دهه قبل است و اقتضائات امروز را در نظر نگرفته است. نظام انتخاباتی ما به نظر من با اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس قابل اصلاح است و می تواند انتخابات را ملموس تر و دقیق تر برای مردم، افکار عمومی، نامزد ها و برای همه افرادی که در گیر هستند انجام دهد؛ و البته این یکی از الزامات است.  وجود خلا هایی که الان در بحث نظام انتخاباتی داریم در هر دوره بیشتر روشن می شود و منجر به یکسری کدورت های سیاسی-اجتماعی می شود؛ امیدواریم که انشالله مجلس و دولت همت کنند و با اصلاح قانون انتخابات این مشکلات نیز اصلاح شود».

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تعریف معیارهای «رجل سیاسی» نیز گفت: «مستحضر هستید که حضرت آقا در سیاست های کلی انتخابات تعیین شاخص های رجل سیاسی را بر عهده شورای نگهبان قرار داده اند و شورای نگهبان هم مستمرا دارد در این قضیه کار می کند؛ هم پژوهشکده شورای نگهبان و هم در صحن مذاکرات مفصلی داشته ایم و امیدواریم که هرچه زودتر به جمع بندی برسیم و اعلام کنیم».

ارسال نظرات