صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - 15 August 2023
این نوع فیلتر با داشتن قابلیت هایی از قبیل حجم کمتر نسبت به مشابه کاغذی آن، مصرف سوخت کمتر، افزایش راندمان حجمی موتور خودرو، استهلاک کمتر و آلوده نکردن محیط زیست در آینده ای نزدیک جایگزین نمونه کاغذی موجود در بازار می شود.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۸۰
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، علی فاروقی، متولد سال 1362 از شهرستان بیرجند است. وی در رسته ی معماری تحصیل نموده  و از سال 1383 اختراعاتش را به صورت نیمه حرفه ای آغاز نموده است.

وی در گفتگو با خبرگزاری علم و فناوری اظهار کرد: قدرت توانستن در وجود ما ایرانی ها نهفته است و ما می توانیم نشان دهیم که محدودیت نداریم و حتی اگر در محدودیت قرار بگیریم، قابلیت ها و توانایی های ما افزایش خواهد یافت.

اولین اختراعم، دستگاه هوشمند گازاست که سر اگزوز خودرو نصب می شد و آلاینده اگزوز را تصفیه می کند. در طی چند سال این اختراع پیشرفته تر شد. در حال حاضر اختراعی دارم به نام فیلتر هوای سلولزی موتور خودرو با قابلیت شستشو و جذب ریز مولکول که تقریباً 8 سال به طور کاملاً حرفه ای روی آن کار کردم. ثبت های متعددی برای آن اخذ شده است؛ به دلیل اینکه هر ساله آپدیت و به روزرسانی و ثبت می شده است.

در حال حاضر این اختراع در قطب دانشگاهی شرق کشور، حرفی برای گفتن دارد. می توانیم این اختراع را در سرزمین خودمان تولید کنیم . جای افتخار دارد که این اختراع در استان خراسان جنوبی بتواند تولید شود، چون نیاز روز بازار ایران خواهد یود. ما می توانیم این اختراع را به صورت یک علم گسترش دهیم. حتی به فرامرزها صادر کنیم، در صورتی که تاکنون خودمان از خارج آن را تهیه می کردیم و مونتاژ آن صورت می گرفت.

این محصول قابلیت های خیلی بالاتری نسبت به مشابه خارجی خود دارد و می تواند به نوعی هم محیط زیست سالم تری را برای ما رقم بزند و هم می تواند خودروهای ما را با آلاینده کمتری، طول عمر بیشتری رقم بزند. این فیلتر بنا به قابلیت خود درون هواکش موتور نصب می شود و کاری که انجام می دهد این است که هوای ورودی موتور را صاف و پالایش می کند. هدف از آن این است که بتواند اکسیژن و مقدار کمی آلاینده را وارد فضای احتراق کند و بنابراین راندمان حجمی موتور افزایش یابد.

این فیلتر بخاطر ضخامت کم و قدرت جذب بالایی که در آلاینده ها دارد، معمولاً در زمان گرم شدن موتور راندمان حجمی موتور کاهش پیدا نخواهد کرد.

اگر بخواهیم علمی تر و مکانیکی تر صحبت کنیم، مصرف سوخت کاهش چشمگیری خواهد یافت. موتور با قدرت بیشتر، راندمان حجمی بالاتر را در عین استهلاک کمتر تجربه خواهد کرد و بخاطر جنس الیاف پارچه ای، این فیلتر در حدود 30 هزار کیلومتر کار میکند  و سه بار قابلیت شستشو دارد. در حال حاضر فیلترهایی که در بازار وجود دارد، از کاغذ ساخته شده  وطول عمر آنها به اندازه 7 هزار کیلومتر است.

یکی از مهم ترین خصوصیات این فیلتر این است که در اثر گرما فرسایش پیدا نمی کند و دمای موتور ار کاهش می دهد، بدین ترتیب تعداد دفعات روشن شدن فن خودرو به حداقل می رسد. این فیلتر همچنین دارای یک سوم حجم مشابه خارجی و کاغذی آن است.

این اختراع پتانسیل این را دارد که هم بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار و هم بخش دولتی به عنوان حامی و پشتیبان، در این زمینه وارد عمل شوند و باعث شوند که این اختراع روز به روز پیشرفته تر و به روز تر شود.

اکنون نیازمند سرمایه گذاری برای این اختراع هستیم تا شکست نخورد. سازمان بسیج علمی و پژوهشی به عنوان تنها حامی این اختراع، کمک شایانی نسبت به پیشرفت آن نموده است که از آن کمال تشکر و قدردانی را دارم. از نهادهای دولتی به عنوان پشتیبان انتظار دارم که به مخترعین و اختراعات انان توجه بیشتری داشته باشند؛ علی الخصوص اینکه کشور ما در تحریم به سر می برد و ما باید دست به دست هم دهیم ت این اختراعات را حمایت کنیم. اختراعی که به مرحله تولید نرسد، از جامعه حذف می شود؛ بنابراین یک مخترع به عنوان فردی کم توقع، محصولی را خلق می کند و در قبال آن حمایت هایی را باید در بخش دولتی داشته باشد.

بنده در ایران در بخش آموزشی نیز اقداماتی را آغاز کرده ام. در مجموعه خودمان یک دوره آموزشی 12 جلسه ای تدارک دیده شده است که از افراد 5 سال به بالا در آن شرکت می کنند و آموزش های ویژه اختراعات، IQ و EQ، استعدادیابی و استعدادپروری را تجربه می کنند. امیدواریم بتوانیم به عنوان قطب دانشگاهی شرق کشور، این را در مسیر درست خود قرار دهیم.

ارسال نظرات