صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - 13 September 2023
واژهٔ یلدا ریشهٔ سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. منظور از تولد، ولادت خورشید٬ مهر٬ میترا است. آنچه که در فرهنگ رومیان٬ ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست ناپذیر خوانده می شود. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۹۵
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

خبرگزاری بسیج قزوین: پاییز دامن کشان می رود و ته مانده زیبایی های خود را با زمستان٬ عروس سفید پوش فصل ها تقسیم می کند. آخر٬ پاییز با مهربانی شروع می شود. مهربان است عاشق است و آتشین...
یلدای چله نشین در راه است و با خود خاطره می آورد. جمع گرم خانواده زیر کرسی محبت با گرمای دلنشین فال حافظ و قصه های شیرین شاهنامه. یلدا عمرش به بلندای تولد ایران است و نامش یادآور اساطیر فراموش شده در زندگی زنگار گرفته ی ایرانی...
واژهٔ یلدا ریشهٔ سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. منظور از تولد، ولادت خورشید٬ مهر٬ میترا است. آنچه که در فرهنگ رومیان٬ ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست ناپذیر خوانده می شود. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است.
در بین مردمان روزگاران کهن پس از دریافت تاثیر تابش خورشید بر طول شب و روز٬ این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیکی بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش است. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی دریافتند که کوتاه ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب ها کوتاه تر می شوند.
از همین رو آن را شب زایش خورشید نامیده و آغاز سال قرار دادند. بر همین اساس در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.
کتاب های زیادی بر علت پیدایش این شب نوشته شده از جمله در کتاب آثار الباقیه نوشته ابوریحان بیرونی که از روز تولد خورشید با عنوان خور یاد می کند.
ایرانیان باستان خورشید را منبع نور و روشنی و غلبه بر تاریکی و اهریمن می دانستند از همین رو معتقد بودند که اهریمن در شب یلدا کمی بیشتر حاکم است و از همین رو با آغاز این شب آتش ها می افروختند و معتقد بودند که اهریمنان به واسطه این آتش٬ از نور می گریزند.
مردمان اساطیر بر همین اعتقاد٬ سفره های رنگین می گستراندند و آنچه در طول فصل تابستان و پاییز برداشت کرده بودند٬ با دیگران به اشتراک می گذاشتند و آن شب را با خوردن و آشامیدن و شادی و صحبت با یکدیگر به صبح می رساندند.
این سفره رنگین و پرمهر که «میَزد» نام داشت به افتخار مهر یا خورشید برپا می گشت و آیین هایی را اجرا می کردند که بی گمان بسیاری از آنها به دست فراموشی سپرده شده است. تمام اعمال و رفتاری که در این شب وجود داشت و اجرا می شد همگی نشان از اهمیت و تقدس این شب اساطیری در میان مردم یکرنگ دوران کهن دارد.
این شب همراه با دعا و نیایش در پرستش گاه های آیین مهر تا سپیده دمان و ظهور و تشعشع انوار رنگین خورشید بوده و با خواندن دعای شکرانه نعمت٬ پیروزی مهر بر اهریمن را از خداوند می طلبیدند.
طلوع و زایش خورشید در اولین روز زمستان یعنی یکم دی ماه٬ خور روز نام داشت که این روز٬ روزِ برابری همه مردمان از فقیر و دارا بوده و همگان از جمله پادشاه٬ لباسی ساده به تن کرده تا با سایرین یکسان شوند.
در این روز قوانین زیبایی جاری بوده از جمله این که جنگ و خونریزی در این روز ممنوع بوده حتی کشتن گوسفند و مرغ. تمام امور به دلخواه و داوطلبانه انجام می گرفته و هیچ شخصی حق دستور دادن نداشته٬ کاشتن درخت سرو به دلیل مظهر قدرت در برابر تاریکی و بسیاری امور دیگر که این امر به این خاطر بوده که کسی در این روز مرتکب کار بد نشود.
ادامه دارد...
1010/ت30/ب

ارسال نظرات