صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 20 December 2023
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد؛
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها با کمبود امکانات بویژه در حوزه پژوهش مواجه است.
کد خبر: ۸۹۶۴۷۳۹
|
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ دکتر شریعتی نیاسر امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده علوم پایه این دانشگاه برگزار شد، پیرامون رابطه آموزش و پژوهش گفت: همه آموزش برای پژوهش است و آموزشی که برای پژوهش نباشد درست نیست؛ همچنین پژوهش باید مشکلی از جامعه حل کند و این‌زمانی اتفاق می‌افتد که عقبه آن‌یک آموزش موفق باشد به‌عبارت‌دیگر، آموزش و پژوهش دو بال تکامل یک جامعه هستند.
 
وی ادامه داد: امروزه مرز‌های بین رشته‌ها نیز برداشته‌شده است و ما در سه سال اخیر بیش از ۷۰ مجوز بین‌رشته‌ای داده‌ایم، هیچ حوزه مدیریتی هم نمی‌تواند منفک از حوزه دیگر مدیریتی به کار خود ادامه دهد، در این راستا آموزش و پژوهش هم باید به‌صورت تلفیقی اهداف خود را دنبال نمایند و من پیشنهاد می‌کنم در هفته پژوهش یا آموزش روزی با عنوان پیوند آموزش و پژوهش در نظر گرفته شود.

دکتر شریعتی از افزایش چند برابری تعداد دانشجویان در ایران نسبت به متوسط جهانی سخن گفت و تصریح کرد: ما در ۴ سال گذشته توانسته‌ایم این وضعیت را مهار کرده و جمعیت دانشجویان، مؤسسات آموزشی و مراکز دولتی و غیردولتی را کنترل کرده و کاهش دهیم.

وی سپس به چند کلیدواژه اصلی در حوزه آمایش آموزش عالی اشاره کرد و به توضیح آن‌ها پرداخت.
 
دکتر شریعتی عنوان کرد: یکی از این کلیدواژه‌ها مأموریت گرایی است، یعنی چالشی وجود دارد که بعضی دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و اساتید در همه حوزه‌ها وارد می‌شوند و مأموریت گرایی یک موضوع مغفول در آموزش عالی است. دومین کلیدواژه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی است که سطح‌بندی مقدم بر آن است. زمانی که این کار صورت گیرد امکان تفویض اختیار و تفویض سیاست‌های آموزش عالی به مراکز مختلف فراهم می‌شود.
 
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: سومین کلیدواژه کیفیت است و کیفیت در امر آموزش چیزی نیست که منحصراً در قالب بخشنامه قابلیت اجرایی پیدا کند، پروژه‌های تحصیلات تکمیلی عمدتاً عرضه محور هستند نه تقاضامحور، درحالی‌که پروژه‌های تقاضامحور باعث ارتقای سطح کیفی می‌شوند و توجه به یافته‌های جدید کیفیت آموزش را بالا می‌برد. کلیدواژه چهارم تنوع مقاطع تحصیلی است که باعث می‌شود ایستگاه‌های توقف در فرآیند یادگیری و ورود به بازار کار بیشتر باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امکانات دانشگاه‌ها به‌خصوص در امر پژوهش محدود است که ناشی از بی‌مهری دستگاه‌های اجرایی به پژوهش‌های آموزش عالی است و درخواست می‌کنم عزیزانی که در امر بررسی لایحه بودجه کار می‌کنند توجه کنند که امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها محدود و بعضاً فرسوده است که این مسئله نیازمند افزایش اختصاص بودجه به این بخش است.
ارسال نظرات