صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - 28 August 2023
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما معتقدیم که علم اصول فقط در دايره احکام شرعي نقش ندارد و انحصاراً ابزار و فن استنباط احکام نیست.
کد خبر: ۸۹۶۷۱۶۳
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در یازدهمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید مقداری راجع به این بحث شود همان طوری که ما در باب اجتهاد یک مبانی کلامی داریم، یعنی خود اجتهاد و استنباط متوقف بر یک مبانی کلامی است، آیا خود کلام هم متوقف بر اجتهاد و استنباط هست یا نه؟ که یک رابطه دوسویه بین علم کلام و اجتهاد، علم اصول و علم کلام مطرح کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که علم اصول فقط ابزار و فن برای استنباط احکام نیست و در دایره احکام شرعی فقط نقش ندارد، بلکه علم اصول در علوم دیگر نقش بسزایی دارد، در علم حدیث، در علم تفسیر و بالخصوص در علم کلام، این ادعای ماست. حالا این ادعا را باید با اظهار و بیان نمونه‌هایی و رد پاهایی از مسائل علم اصول در علم کلام پی بگیریم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: از بحث‌های خیلی اساسی که در اصول مطرح است؛ در کلام هم مطرح است، برخی می‌گویند که جایگاه اصلیش کلام است، ولی این نگاهی که اصولیین دارند، این نگاه در کلام وجود ندارد، بحث حسن و قبح عقلی است. اگر ما بیائیم در بحث حسن و قبح عقلی این تحقیقاتی که اصولیین متأخر دارند که انصافش این است که بسیار قوی تر از آن است که در کلام مطرح شده، البته این به اقتضای نیازی بوده که آقایان در اصول دنبالش بودند و این نیاز در علم کلام نبوده و نیست ولی در اصل تحقیق مسئله و چه بسا در بعضی از مسائل نتیجه داشته باشد.

وی اضافه کرد: شما در بحث حسن و قبح عقلی یا حسن و قبح ذاتی، بحث می‌کنید و بعد این مسئله را مطرح می‌کنید که آیا ملازمه‌ای بین حکم عقل و شرع وجود دارد یا نه؟ خیلی از اصولیین قائل به ملازمه بودند اما تقریباً معاصرین مثل امام و مرحوم آقای خوئی و عده‌ای از اعلام و اعیان قائل به ملازمه نیستند، ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع.

ارسال نظرات