صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 12 November 2023
ابهری گفت: سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و ازگله مردم را در سختی قرار داده است. موضوعات بهداشتی و درمانی، کمبود سرویس بهداشتی، حمام و کانکس در بسیاری از شهرهای زلزله زده احساس می شود.
کد خبر: ۸۹۷۰۳۱۴
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
مجید ابهری جامعه شناس بسیجی در گفت‌و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج در ارتباط با اقداماتی که بایستی بعد از زلزله کرمانشاه و از دست رفتن عزیزان، خانه، کاشانه و حاکم شدن غم وسیع در منطقه زلزله زده غرب کشور صورت گیرد عنوان کرد: نگرانی زلزله زدگان کرمانشاه از فراموش شدن است، سرنوشت مردم زلزله زده در بم، آذربایجان و منجیل و رودبار و عدم سامان یافتن کامل آن‎ها بعد از گذشت چندین سال اینک گریبان گیر مردم شریف و زحمتکش غرب کشور گردیده است.
وی در ادامه مطلب بیان کرد: با توجه به سرمای شدید غرب کشور مردم هم اکنون در سختی به سر می‌برند زیرا با بارش باران و ورود آب به چادرها، ضرورت اسکان نیمه موقت مردم می تواند به آن‌ها کمک کند.
ابهری اظهار داشت: از آنجایی که کمک‌های مردم در روزهای اول بسیار چشمگیر و ارزنده بود ولی سازمان‌ها و نهادهای دولتی هنوز اسکان نیمه موقت زلزله زدگان را نیز در دستور کار قرار ندادند، مردم نگران این موضوع هستند که در میانه‌های زمستان و سرمای سخت غرب کشور به دست فراموشی سپرده شوند.
وی بیان کرد: موضوعات بهداشتی و درمانی، کمبود سرویس بهداشتی، حمام و کانکس در بسیاری از شهرهای زلزله زده مخصوصا سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و ازگله مردم را در سختی قرار داده است.
ابهری تصریح کرد: در حال حاضر کودکان، سالمندان و بیماران در شرایط محیطی بسیار دشواری قرار دارند، تغذیه ممکن است به طور مناسب انجام گیرد اما در این سرما و بارش برف و باران بایستی دولت هرچه زودتر به فکر کانکس و سرپناه دائم برای این مردم شریف که در دوران جنگ از هیچ تلاشی فروگذار نکردند باشد.
وی افزود: نهادهایی همانند سپاه، بسیج و ارتش در ساخت سرپناه دائمی اقدام نمودند و رسیدن به این هدف مدتها طول می‌کشد زیرا خانه‌های مسکونی باید براساس اصول مهندسی، فنی و با استحکام کامل ساخته شوند و ضرورت زمان بری را ایجاب می‌کند.
ابهری عنوان کرد: در بعضی از نقاط مردم برای گرمای خود در چادرها از گازهای پیکنیکی یا بخاری‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند که در بعضی از موارد به قیمت جان آن‌ها و مرگ خاموش تمام شده است، ارسال وسایل گرمایی استاندار و پوشاک گرم می‌‎تواند به مردم دلگرمی گذرانیدن زمستان سرد غرب کشور را بدهد.
وی پیرو اقداماتی که بایستی برای بالا بردن روحیه مردم و کودکان صورت گیرد افزود: متاسفانه از نگاه روانشناسی و رفتاری زلزله زدگان در هر شرایط دچار افسردگی و اضطراب می‌گردند بخصوص کودکان و افرادی که اقوام نزدیک و زندگی خود را از دست داده اند.
ابهری در ادامه بیان کرد: حاکمیت افسردگی بر روحیه و روان زلزله زدگان ایجاب می‌کند که برنامه‌های نشاط آور و تخصصی مشاوره‌ای در زمینه‌های روانشناسی، روانپزشکی و روان درمانی در مورد زلزله زدگان مخصوصا کودکان، جوانان و نوجوانان انجام گیرد تا از نهادینه و عمیق شدن افسردگی در روحیه آن‎ها جلوگیری شود.
وی پیرامون اقدامات بسیج برای شاد سازی کودکان بیان کرد: توزیع اسباب بازی در بین کودکان زلزله زده توسط بسیجیان، از نگاه رفتار شناسی، آغاز مناسبی برای شاد سازی و پر کردن اوقات فراغت کودکان است.
ابهری در پایان یادآور شد: باید سازمان‎های متولی مثل آموزش و پرورش یا وزارت ورزش و جوانان به همراه توزیع اسباب بازی‌های مختلف، برنامه‌های مستمر نشاط آور در بین کودکان اجرا نموده و اجازه ندهند که کودکان در کنار مشکلات محیطی دچار افسردگی‎های روحی نیز گردند.



ارسال نظرات