صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - 12 June 2023
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در حال حاضر نظارت، هدایت و پشتیبانی لازم بر محتوای دوره پیش‌دبستان ضعیف است و تنها در مرحله صدور مجوز، نظارت اجمالی توسط آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۸۹۷۴۶۴۸
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه دوره پیش‌دبستانی زمان پایه‌گذاری ورود به نظام رسمی آموزش و پرورش کشور است، اظهار داشت: دوره پیش‌دبستانی حلقه وصل میان خانواده و آغاز دوره رسمی آموزش است و روش‌ها و رویکردهایی که در آموزش پیش‌دبستان اتخاذ می‌شود، اهمیت بسیاری دارد و از این جهت سند تحول بنیادین نسبت به این دوره اتخاذ موضع کرده است و ساحت‌های مذکور در این سند در برنامه درسی پیش‌دبستان هم باید اجرا شود. 

وی افزود: دوره پیش‌دبستان، یک دوره اجباری نیست؛ از آن جهت مانعی برای ثبت‌نام در پایه اول برای نوآموزانی که این را دوره نگذرانده باشند، وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: برخی کودکان که آموزش‌های لازم را از والدین خود دریافت می‌کنند، الزام تربیتی برای حضور در دوره پیش‌دبستانی ندارند اما برای نوآموزانی که در مناطق محروم و دوزبانه هستند و بدون دوره پیش‌دبستان ورود به دبستان برای آنها سخت خواهد شد، ضروری است دولت تسهیلات لازم را برای حضور در دوره پیش‌دبستانی فراهم کند. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر نظارت، هدایت و پشتیبانی لازم بر محتوای دوره پیش‌دبستان ضعیف است و تنها در مرحله صدور مجوز، نظارت اجمالی توسط آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی باید به صورت هدفدار و تأثیرگذار اجرا شود اما در حال حاضر آموزش و پرورش امکانات و اعتبارات لازم برای حمایت از دوره پیش‌دبستانی را ندارد. 

وی با بیان اینکه دوره پیش‌دبستانی بدون توجه به نگاه و رویکرد تربیتی رواج پیدا کرده است، گفت: آموزش‌های دوره پیش‌دبستان باید به صورت نیمه تکمیلی باشد اما متأسفانه در برخی مراکز پیش‌دبستانی هم‌زمان آموزش زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی وجود دارد که این اقدام صرفاً جنبه ویترینی داشته و به ضرر نوآموز است. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: مراکز پیش‌دبستانی باید سازوکار و برنامه‌ریزی مشخص و علمی برای فعالیت خود داشته باشند؛ حتی زمانی شورای عالی آموزش و پرورش برنامه درسی پیش‌دبستان را تصویب کرد، اما از آنجا که در مرحله نظارت و صدور مجوز مراکز پیش‌دبستان، آموزش و پرورش اختیارات ناچیزی داشت، این برنامه اجرا نشد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه بین سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش توافق و همکاری جدی برای اداره مراکز پیش‌دبستانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دوره پیش‌دبستانی بسیار مهم است، اما شاید از آن جهت که گستره فعالیت‌های آموزش و پرورش گسترده است، این وزارتخانه برای سرمایه‌گذاری در این دوره، چندان مایل نیست.

وی عنوان کرد: آموزش مربیان دوره پیش‌دبستانی باید تحت نظارت، برنامه‌ریزی و سامانه مشخصی باشد اما متأسفانه این مهم نادیده گرفته شده و بدون در نظر گرفتن اهمیت این دوره، با این مسئله بسیار ضعیف برخورد شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات