صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۰۲ تير ۱۴۰۲ - 23 June 2023
یک عضو انجمن عکاسان خانه سینما با اشاره به مشکلات پیش روی دیجیتالی شدن هنر گفت: همان بلایی که برسر هنر عکاسی آمده است، پیش روی هنر خوشنویسی نیز هست و آن بحث دیجیتالی شدن است.
کد خبر: ۸۹۷۷۰۷۸
|
۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، بابک برزویه با حضور در برنامه "ضیافت" رادیو گفت وگو با اشاره به مسائل مبتلابه حوزه آکادمیک هنر اظهار کرد: «هنرمند و خریدار اثر دو سوی پیش روی آثار هنری هستند و در حقیقت همان بلایی که برسر هنر عکاسی آمده است، پیش روی هنر خوشنویسی نیز هست و آن بحث دیجیتالی شدن است.»

وی با ذکر این مطلب افزوده: «با این وجود روح از اثر گرفته شد و آثار به سمت صفر و یکی شدن حرکت کردند. هنرمند درپی ارائه اثر خود است اما در این بین باید از هم صنف های خود درباره حضور در جشنواره و معیارهای انتخاب آثار کسب اطلاع کند.»

برزویه با انتقاد از کم و کاستی ها در عرصه اطلاع رسانی همه جانبه به هنرمندان گفت: «آنچه در دانشگاه به دانشجویان هنر ارائه می دهند، از پایه اشتباه بوده است اما هنرمند چگونه باید این سیکل را به عقب برگردد و مجدد در سن 25 سالگی قرار گیرد تا کارش به پختگی برسد؟!»

وی افزود: «اساتید ما نسبت به اساتید کشورهای خارجی اطلاع ندارند و بخش اعظم این مشکل به فقدان دریافت صحیح از زبان انگلیسی باز می گردد؛ یعنی زمانیکه از دنیا عقب تر باشیم، محتاج سایرین خواهیم بود.»

همچنین عارف براتی، مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان هنر خوشنویسی را شناسنامه کشورمان برشمرد و افزود: «امروز ایران را از جهت نقاشی نمی شناسند و گالری های دنیا مملو از آثار خوشنویسی ماست و ایران را با این رشته هنری می شناسند.»

وی ادامه داد: «جنس نقاشی خط اندکی با مدرنیته عجین است اما اصالت و تم آن برگرفته از هنر خوشنویسی ایرانی است. خوش نویسی جایگاه خود را از دست نداده است و بنا به تایید هنرمندان اصیل ما، یکی از هنرهای سخت ایران است.»

براتی افزود: «هم آغوشی صمیمانه خوش نویسی با ادبیات غنی ایران و ارتباط با آواز ایرانی، سهم خود را در عرصه هنر کشورمان ایفا کرده است و علی رغم ظهور فونت های خوش نویسی کامپیوتری اما این مقوله صنعتی هیچگاه جایگاه روح هنر خوش نویسی را اشغال نمی کند.»

وی گفت: «دوران نقاشی خط به سر نیامده؛ هرچند نگاه هنری ما بیرونی نیست و شرایط در حوزه اجرایی بدین صورت نبوده تا محیطی ایجاد شود که هنرمندان عزیز ما در سراسر دنیا کارهای خود را عرضه کنند و این اتفاق باعث می شود آثار هنری تنها در داخل کشور عرضه شود.»

در ادامه ایوب علی نیا، پژوهشگر و استاد دانشگاه هنر و معماری، معماری را از جمله انسانی ترین هنرها دانست و افزود: «معماری ظرفی برای زندگی انسان هاست که نسبت به سایر هنرها تمام حواس مخاطب را درگیر می کند.»

وی با بیان اینکه این تعریف بدان معنا نیست که سایر هنرها از اهمیت کمتری برخوردارند، گفت: «معماری بعنوان یک هنر شدیدا با مظروف خود که انسان باشد، درگیر است و نقد معماری معاصر به معنای نقد انسان معاصر جلوه گر می شود.»

علی نیا تصریح کرد: «سخن گفتن درباره معماری از عهده هر کس ساخته نیست و نیازمند فردی است که شناخت کامل و همه جانبه نسبت به معماری داشته باشد. در این بین معماری تحت تاثیر بازار یا مردم عامه، حکومت با تصمیمات کلان و خود معماران است.»

وی گفت: «این سه گانه عموما باعث نقدهایی از منظرهای مختلف است و این افراد کسانی هستند که زمانی سازندگان بنا و تصمیم گیران در مقیاس شهر و دارای سمت های رده بالا بوده اند؛ همچون شیخ بهایی که در اصفهان جزو معماران و در زمان خود یکی از وزرا بود.»

در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی بهداد لاهوتی، دبیر اجرایی هفتمین دو سالانه مجسمه سازی تهران با اشاره به رخدادها در حراج امسال تهران اظهار کرد: «حراج به تنهایی [معرفی کننده آثار هنری نیست] و تنها بعنوان یک بخش شناخته می شود و البته بسیار مورد نیاز است.»

این هنرمندِ مجسمه ساز افزود: «اگر صرفا در این حراج یک اثر کمتر دیده شده، [نباید ملاک تحلیل این حراج باشد] بلکه اقبال عمومی از اهمیت بیشتری برخوردار است که متاسفانه خریداران این حراج آثار را در انبارها ذخیره می کنند و این بدترین حالت برای یک اثر هنری است.»

لاهوتی افزود: «اثری که خریداری شده و در منزل نصب می شود و دوستان و آشنایان از آن بازدید می کنند، وضعیتی بهتر و گسترشی متفاوت خواهد داشت اما حراج به تنهایی در [ترویج هنر] تاثیر گذار نیست.»

 

ارسال نظرات