صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 20 June 2023
بازرس قانونی اتحادیه ناشران تهران گفت: فرهنگ عمومی به واسطه مدیریت مدیران شکل می گیرد و در این حوزه سالهاست که مشکل داریم. باید در حوزه قانون گذاری و مدیریت در مورد این موضوع تجدید نظر شود.
کد خبر: ۸۹۷۷۹۶۵
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع سرانه پایین مطالعه، فاجعه فرهنگی با حضور دکتر سید عباس حسینی نیک، بازرس قانونی اتحادیه ناشران تهران و ناشر برگزیده سال 93 و 94 روانه آنتن شد.

در آغاز حسینی نیک عنوان کرد: موضوع سرانه مطالعه رابطه مستقیمی با توسعه فرهنگی کشور دارد و توسعه فرهنگی هم امری انتزاعی نیست و با بقیه زمینه های توسعه ای کشور در ارتباط است.

وی افزود: بنابراین اگر سرانه مطالعه پایین است حتما ما در تولید صنعتی و امور اجتماعی هم دچار مشکل هستیم و سرانه مطالعه را نباید به صورت مجزا و خاص دید بلکه باید توجه داشته باشیم که چه عواملی در این سرانه مطالعه تاثیر دارند.

حسینی نیک تاکید کرد: آمارسازی و پرداختن به اینکه خواندن کتاب های مذهبی و فضای مجازی و حتی علائم رانندگی جزء سرانه مطالعه به حساب می آیند یا خیر در اصل پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان تغییری به وجود نمی آورد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه شاخصی بین المللی و علمی دارد گفت: اگر ما به این شاخص ثابت توجه نکنیم گویی می خواهیم  در نتیجه آزمایشی که به پزشک ارائه می دهیم دست ببریم و آمار را عوض کنیم در حالی که با این کار نتیجه فعالیتهای فیزیولوژیکی ما هیچ تغییری نخواهد کرد.

بازرس قانونی اتحادیه ناشران تهران ادامه داد: بنابراین قبل از هر چیز لازم است بر اساس مقیاس های جهانی و استانداردها میزان سرانه مطالعه در کشورمان را مشخص کنیم و بر اساس همین سرانه مطالعه است که می توانیم وضعیت کشور را با کشورهای بهتر و بدتر مقایسه کرده و تصمیم گیری کنیم.

حسینی نیک با بیان اینکه باید به دنبال راه حل برای افزایش سرانه مطالعه در کشور باشیم گفت: برای این منظور اولین گزینه مقابل ما جامعه مخاطب است که باید کار فرهنگ سازی در مورد آنها صورت گرفته و این فرهنگ سازی از حالت شعاری خارج شده و شکل عملیاتی به خود بگیرد.

وی عنوان کرد: فرهنگ سازی باید از ابتدا توسط والدین با مطالعه آنها حتی اگر به صورت تصنعی باشد بر روی کودکانی که در خانه تکلّم آغاز می کنند انجام شود. در کشور های دیگر در فیلم ها و شخصیت ها و تیزرهای تبلیغاتی نشان می دهند که شخصیت های موفق هنری و اقتصادی چه کتاب هایی می خوانند و به این ترتیب تبلیغ کتاب و فرهنگ سازی را انجام می دهند.

حسینی نیک تاکید کرد: در کشور ما بانی و مسئول این کار وزارت آموزش و پرورش و بعد وزارت علوم است که باید در مدارس زنگ مطالعه آزاد در نظر بگیرند تا با این کار اصلاح رفتار صورت بگیرد.

وی گفت: وقتی سرانه مطالعه پایین است یعنی کتاب و محتوای خوب نداریم و از طرف دیگر ناشر تخصصی حرفه ای کم داریم و در سیستم توزیع و کتابخانه های عمومی هم مشکلاتی وجود دارد. اگر چه ترویج کتابخوانی راشروع کرده ایم ولی هنوز وضعیت خوبی نداریم.

بازرس قانونی اتحادیه ناشران تهران بیان داشت: در حال حاضر سطح اصطحکاک کتاب با مردم بسیار پایین است و آنها باید مسافت زیادی را طی کنند تا به کتابفروشی و کتابخانه دسترسی پیدا کنند.

حسینی نیک در آخر با اشاره به جمله مشهور "الناس علی دین ملوکهم" گفت: به هر حال ما از فرهنگ عمومی خیلی توقع داریم که اتفاقاتی در این زمینه بیفتد اما این فرهنگ به واسطه مدیریت مدیران شکل می گیرد و در این حوزه سالهاست که مشکل داریم. باید در حوزه قانون گذاری و مدیریت در مورد این موضوع تجدید نظر شود.

 

 

 

 

ارسال نظرات