صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - 19 November 2023
استقبال میلیونی از روز «یک روز با حجاب» نشان دهنده علاقمندی زنان غیرمسلمان به داشتن پوشش است و همزمانی آن با هفته جهانی همبستگی بین الادیانی، فرصت مناسبی برای تبیین لزوم حجاب برای زنان است.
کد خبر: ۸۹۸۷۹۸۸
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

به گزارش بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  بالاگرفتن موج اسلام ستیزی در جهان بویژه در اروپا همراه با گسترش شناخت مردم نسبت به مفاهیم ارزشمند اسلام است و ارتباط بین این دو چندان هم دور از انتظار نیست و همانطور که برای اسلام ستیزی اقداماتی از جمله معرفی چهره ی جنگ ستیز اسلامی و تروریست دانستن مسلمانان صورت گرفته است اما از طرف دیگر مسلمانان هم با برگزاری برنامه ها و مراسم های خاصی از جمله اجازه ی بازدید از مساجد را راه اندازی کرده اند تا فضای نابرابر و بر علیه اسلام کمی معتدل شود و شاید بهترین بهره در این زمینه استفاده از «هفته جهانی همبستگی بین الادیانی» است که هفته اول ماه فوریه (12 تا 18 بهمن ماه) است و با تشکیل مجمع عمومی همبستگی بین الادیانی در سال ۲۰۱۰ میلادی راه اندازی شده است.

در این هفته تمام مساجد، کنیسه ها، معابد و کلیسا ها با برگزاری مراسم های مختلف، در راستای وحدت و همبستگی بین ادیان با فهم متقابل و گفتگوی بین دینی، فرصتی فراهم می شود که با برگزاری گفتگوهای مبتنی بر احترام همبستگی بین الادیانی را پی ریزی می کنند.

 

«قدرتمند با حجاب»

همزمانی این اقدام با کمپین «یک روز با حجاب» زمینه تفکر در خصوص استقبال جهانی نسبت به آشنایی با اسلام واقعی و همینطور پوشش مسلمانان، یعنی حجاب، را فراهم می کند.

نظمه خان، یک بانوی بنگلادشی که از کودکی در آمریکا زندگی کرده است و به خاطر داشتن حجاب سختی هایی را تحمل کرده بود اما پس از حادثه 11 سپتامبر، که اسلام ستیزی در آمریکا شدت گرفت، جرقه ای در ذهنش ایجاد شد. او برای اینکه نوع نگاه به زنان مسلمان دارای حجاب را تغییر دهد، فرصت تجربه حجاب را به زنان غیرمسلمان داد.

سال ۲۰۱۳ بود که نظمه، طرح روز جهانی حجاب را در شبکه های اجتماعی در قالب اشتراک گذاری تجربیات حجاب به اجرا گذاشت و باعث شد که اکنون در 5 سال از شروع این حرکت، از آمریکا تا فیلیپین و ایرلند، زنان در روز اول فوریه داشتن یک روز پوشش بر روی سر را تجربه کنند.

او می گوید: می‌خواسته با این کار نوع نگاه‌ها به بانوان محجبه را تغییر دهد و نگاه‌های کلیشه‌ای به آن‌ها را بشکند. به عقیده او تجربه حجاب حتی برای یک روز دید زنان را بازکرده و باعث می‌شود کسی از روی ظاهر درباره آنان قضاوت نکند.

در همین راستا، وب‌سایت روز جهانی حجاب راه‌اندازی شد، در فیس‌بوک صفحه‌ای به آن اختصاص یافته و در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی با این مضمون ها برای حمایت از این حرکت، ایجاد شد.

در سال 2018 این کمپین رسانه ای، هشتگ «قدرتمند با حجاب» (StrongInHijab#) را اجرا کرد و باعث شد که تعداد 326 پست به اشتراک گذاشته کمپین «یک روز با حجاب» در سال 2014 به یک میلیون و ۴۳۹ پست در سال ۲۰۱۷ برسد و پنج میلیون و ۹۴۵ پست هم به طور مجزا تجربیات خود را با دیگر زنان غیرمسلمان جهان از پوشیدن حجاب به اشتراک بگذارند.

این فعالیت ها با پوشش رسانه های مختلف همراه بوده و به طوری که روزنامه‌ها و رسانه‌های متعدد جهان از جمله نیویورک‌تایمز، الجزیره، بی‌بی‌سی، سی ان ان، هافینگتون پست، و غیره نیز این کمپین را پوشش داده اند.

این فعالیت ها نشان می دهد که علی رغم تبلیغاتی که در زمینه مدرنیته نشان دادن مردم صورت می گیرد، مردم همچنان به دین و اعتقادات دینی علاقمند هستند و ذات مقدس زنان به بحث حجاب و عفاف علاقمند است و اگر به دور از فضای تبلیغات ضددینی قرار بگیرند، به صورت آزادانه حجاب را انتخاب می کنند.

با این حال این سوال در ذهن باقی می ماند که چرا لفظ حجاب اجباری در تنها کشور شیعه صورت می گیرد و فعالیت هایی که با جهت گیری های خارج از کشور انجام می شود، باعث عکس العمل هایی در داخل و همراستا با خواسته آن ها، در جهت برداشتن حجاب، این نماد اسلام که در ادیان دیگر نیز وجود دارد، اما پرچم دار احیای آن، زنان مسلمان هستند، به چالش کشیده می شود؟

برخورد هوشمندانه با اقدامات و تحرکاتی در این زمینه وظیفه همه مردم است اما فعالیت های روشنگرانه مسئولین در آگاه کردن مردم، مطالبه جدی مردم است که همچنان بر زمین مانده و باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظرات