صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - 13 August 2023
مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه گفت: آمریکا برای انحراف اسلام هزینه می‌کند و امروز باید بیش از گذشته، کارآمدی اخلاق اسلامی در اجتماع ثابت شود.
کد خبر: ۸۹۹۲۱۶۰
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام احمد رهدار در مراسم ایام فاطمیه در مسجد غربای شاهرود با بیان اینکه فقه‌الجهاد فقه‌المقاومة در میراث شیعی اسلام است، اظهار کرد: جهاد دو نوع ابتدایی و دفاعی دارد که برخی از جهاد دفاع به فقه‌المقاومة نام برده‌اند و آیت‌الله عاصفی، فقه‌المقاومة را مطرح می‌کند که بالاتر از فقه‌الجهادی است؛ چراکه جهاد با مسلمانان ارتباط می‌گیرد و مقاومت کلمه مدنی است و آن‌ها که دین هم ندارند، ارتباط برقرار می‌کنند.
وی با بیان اینکه الگوی وحدت و تقریب مترقی و 40 سال است که مجمع تقریب مذاهب اسلامی ایجاد شده است، افزود: ما به این موضوع نقد داریم و نخستین نقد این است که مذهب را بیان می‌کنیم و در این راستا خیلی از ظرفیت‌ها را حداقلی کردیم.
مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: ۸۸ درصد نیازهای اقتصادی قریب به ۸۰ کشور اسلامی در داخل خودشان برطرف می‌شود، اما سطح تبادلات ۱۴ درصد بین این کشورهاست و ما می‌توانیم رویکرد مسالمت‌آمیز را تعریف کنیم، وحدت در جهان اسلام یعنی کشورهای مسلمان به‌جای تبادل با بیگانگان با هم قرارداد ببندند و در خیلی از حوزه‌ها علاوه بر حوزه مذهبی می‌توانیم تعامل داشته باشیم.
رهدار با بیان اینکه کنفرانس تقریب مذاهب باید در کشورهای مختلف برپا شود، بیان کرد: از زاویه مقاومت می‌توان با کشورهای مارکسیتی هم ارتباط برقرار کنیم؛ با واژه مقاومت همه ارتباط می‌گیرند و فقه‌المقاومه همان فقه‌الجهادیه است.
وی بیان کرد: تقسیم‌بندی جهاد اکبر و اصغر و اینکه ابتدا باید دشمن داخلی را نابود و بعد دشمن خارجی را از بین برد، غلط است؛ چراکه تا نتوانیم با دشمن بیرونی مبارزه کنیم، نمی‌توانیم دشمن درونی را از بین ببریم و این‌ها در راستای هم هستند و هم‌پوشانی می‌کنند.
کارشناس مذهبی صدا و سیما با تأکید بر اینکه دشمن درونی تجلی دشمن بیرونی است، گفت: آمریکا هزینه می‌کند که این تصور ایجاد شود که قلب اسلام، اسلام قلبی است و باید به خانقاه و رباط رفت و این دوگانه غربی- مسیحی است؛ در اسلام انسان امتداد بیرونی و اجتماعی دارد و درون و بیرون با هم یکی است و بسیاری از مکارم اخلاقی در اجتماع است.
وی ادامه داد: شهدا در اجتماع و در رویارویی با دشمن یاد گرفتند که باید تزکیه نفس کنند و نتیجه معنویت تجلیل در اجتماع است.
مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با اشاره به فرق خدای فلسفه با خدای قرآن اظهار کرد: فلسفه خدا، خودش است و تعریف می‌کند که واجب‌الوجوب است اما خدا نسبت به بندگان تعریف می‌شود که رزاق، رب، خالق و غفار است.
رهدار با بیان اینکه فقهی که به اجتماع نیاید به درد نمی‌خورد، بیان کرد: کارآمدی اسلام و اخلاق اسلامی باید در اجتماع عرضه و ثابت شود؛ چراکه دین برای اصلاح دنیا و زندگی ماست و دین برای دنیا آمده که مزرعه آخرت است.
وی با اشاره به سکولاریسم فقهی گفت: سکولاریسم فقهی این است که فقه سکولار می‌شود و فقه نباید اداره جامعه را داشته و به پایگاه‌های معرفتی دیگر واگذار می‌شود؛ مانند حقوق که سکولاریسم است و بر مبنای فقهی تعریف‌نشده و وارداتی و غربی است و مانند این دست موضوعات داریم.
ارسال نظرات