صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۰۲ تير ۱۴۰۲ - 23 June 2023
چوبینه تاکید کرد: فیلم های آموزشی و تربیتی باید تولید شوند و متولیان هم باید منابع مالی آن را تامین کنند.
کد خبر: ۸۹۹۴۱۶۷
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو،  برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع چرایی استقبال نکردن از فیلم های آموزشی و تربیتی و با حضور دکتر مهدی چوبینه کارشناس علمی فیلم های آموزشی و کارشناس و مولف کتب درسی به روی آنتن رفت.

چوبینه در آغاز برنامه و در رابطه با این موضوع اظهار داشت: در حال حاضر ما تلویزیون آموزشی داریم که مخاطب خود را دارد و تا حدودی هم جوابگوی نیازها است؛ ضمن اینکه ماهیت و کارکرد آن نیز با دهه 50 متفاوت است.

این کارشناس علمی فیلم آموزشی خاطرنشان کرد: اساساً هدف از ساخت و تولید فیلم های آموزشی گیشه نیست.

وی تاکید کرد: فیلم های آموزشی و تربیتی باید تولید شوند و متولیان هم باید منابع مالی آن را تامین کنند. فیلم آموزشی یک تفاوت آشکار با فیلم های معمولی دارد و آن هم در نوع مخاطب فیلم است.

چوبینه با اشاره به عناصر اصلی فیلم های آموزشی تصریح کرد: اولین عنصر کارگردان مطلع و مسلط به کار است یعنی کارگردان باید فیلم آموزشی را بشناسد و عنصر دوم کارشناس علمی است و مشکل دقیقاً از اینجا آغاز می شود که کارگردان تنها به دنبال زیبایی فیلم و کارشناس علمی فقط به دنبال مسائل علمی است و متاسفانه این دو معمولاً به توافق نمی رسند و در نتیجه استقبالی هم از فیلم نخواهد شد.  

این کارشناس علمی فیلم آموزشی عنوان کرد: مشکل اصلی ما در تربیت کارگردان و تربیت مولف است.

وی یادآور شد: فیلم های آموزشی تنها در نوع اهداف خود از دیگر فیلم ها متفاوت است. یک فیلم آموزشی باید هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را به بیننده منتقل کند و یا جلوی ناهنجارهای اجتماعی و فرهنگی را بگیرد.

این مولف کتب درسی اضافه کرد: اگر ما فیلمی بسازیم که از سطح درک و فهم مخاطب بالاتر باشد نباید انتظار داشته باشیم که از این نوع فیلم استقبال شود. لذا به نظر بنده کارگردان باید قبل از ساخت فیلم آموزشی و تربیتی باید مخاطب خود را بشناسد و بعد اقدام کند.

چوبینه ابراز داشت: در یکی از جشنواره های مربوط به فیلم های آموزشی و تربیتی ما معلمانی را داشتیم که فیلم های آموزشی خوبی ساخته بودند اما مهم ترین ضعف در عدم شناخت سینما و فیلم است. 

 

ارسال نظرات