صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - 09 June 2023
کارشناس علوم قرآنی گفت: امانت باید در نزد کسی گذاشته شود که معروف به صداقت و راستی است. اگر کسی شهرتی مبنی بر دروغگویی و ناحق کردن حق دارد اعتماد به او برای سپردن امانت درست نیست.
کد خبر: ۸۹۹۸۶۸۷
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، جت الاسلام والمسلمین عطاءالله میرزاده کارشناس علوم قرآنی درباره  صداقت اخلاقی در بندگان، گفت: اگر تدین در یک فرد هم نباشد اما در رفتار صداقت داشته،  قابل اعتماد و راستگو باشد مسئله مهمی است و برای امانت گذارنده هم این مسئله اهمیت دارد.

وی در همین راستا افزود: امانت باید در نزد کسی گذاشته شود که معروف به صداقت و راستی است. اگر کسی شهرتی مبنی بر دروغگویی و ناحق کردن حق دارد اعتماد به او برای سپردن امانت درست نیست.

این کارشناس علوم قرآنی درباره لوازم امانت، اظهار کرد: صداقت در هر دو طرف امانت باید وجود داشته باشد و به عبارتی طرفینی است؛ چون اگر امانت گذارنده هم آدم صادقی نباشد ممکن است ادعایی خارج از آنچه به امانت سپرده، داشته باشد. مثلا ادعا کند ماشینی که امانت داده، معیوب نبوده در حالی که شاید از قبل داشته است. بنابراین فرد پذیرنده امانت نباید از هر شخصی مال امانی را قبول کند و باید طرف مقابل خود را بشناسد.

حجت الاسلام والمسلمین میرزاده به عقاب خداوند در رعایت نکردن شرایط نگهداری امانت اشاره کرد و توضیح داد: در سوره مبارکه النساء آیه 58 آمده است: إنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها وَإِذا حَكَمتُم بَينَ النّاسِ أَن تَحكُموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا يَعِظُكُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعًا بَصيرًا".  "خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست". خداوند در این آیه تاکید کرده که باید امانات برگردانده شود و حقی بر سرپیچی از این امر وجود ندارد و مانند سایر اوامر الهی که اگر نادیده گرفته شوند با مجازات روبرو می شوند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به هیچ شکل خدا اجازه تخطی در زمینه امانتداری را نمی دهد. حتی گفته می شود اگر امانت گذارنده کافر هم بود، حق ندارید در این مورد تخطی کنید. از این تاکیدات مشخص می شود که عِقاب الهی در پی خیانت در امانت وجود دارد و اگر خیانت در امانت کردیم باید فکر آبروی دنیای خود باشیم چرا که این کار آثاری در دنیا خواهد داشت و  باید از این مساله بترسیم که این کوتاهی و خیانت را باید در دنیا جواب داده  و  عذابی در آخرت هم در پیش خواهیم داشت است چرا که در پس  هر حرامی و ترک هر واجبی، مکافات و عقابی وجود دارد.  

ارسال نظرات