صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 05 June 2023
پژوهشگر حوزه فرهنگی و هنری تشریح کرد:
صالحی با اشاره به جایگاه صنایع فرهنگی در کشور گفت: مقام معظم رهبری به تهاجم فرهنگی اشارات فراوانی می کنند و این نشان می دهد ما در عرصه جنگ فرهنگی هستیم. لذا نوع سیاست گذاری باید دفاعی باشد.
کد خبر: ۸۹۹۹۲۰۶
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع سیاست گذاری توسعه صنایع فرهنگی در کشور و چالش های آن و با حضور حجت الاسلام امید صالحی پژوهشگر حوزه فرهنگی و هنری روانه آنتن شد.

حجت الاسلام صالحی در آغاز مطلب اظهار داشت: صنایع فرهنگی مسئله ای است که بعد از جنگ جهانی دوم توسط مکتب فرانکفورت به صنعت سینما وارد شد.

وی افزود: این مکتب صنایع فرهنگی را صرفاً تولید برای سرگرمی و تجارت می دانست اما به تدریج و به ویژه اخیراً این واژه مفهوم خود را از دست داد و امروزه کشورهای توسعه یافته برای صنایع فرهنگی قابلیت رشد اقتصادی قائل هستند و نگاه درآمدزایی به این موضوع دارند.

این پژوهشگر حوزه فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: صنایع فرهنگی موارد بسیار زیادی را اعم از صنعت عتیقه، پیشینه های تاریخی، انواع رسانه ها، نرم افزارهای اجتماعی، طراحی خانه ها، پوستر و انواع هنر ظریف در بر می گیرد.

حجت الاسلام صالحی بیان داشت: در اسناد بالادستی قرار بر این است که کلیه کارهای فرهنگی به خود مردم واگذار شود اما متاسفانه در عمل دولت حاکمیت دارد و همه امور را به دست خود گرفته است.

وی با اشاره به مفاهیم کلی اقتصاد مقاومتی گفت: محور اصلی اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر است و این قابلیت تماماً در فرهنگ و صنایع فرهنگی وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه فرهنگی و هنری تصریح کرد: در عصر ارتباطات جامعه می تواند ابزار صنایع فرهنگی را تولید کند. در حال حاضر دستگاه های متعددی مانند شورای عالی سیاست گذاری فرهنگی، وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و غیره متولی فرهنگ هستند و همین تعدد این مراکز باعث شده تصمیم واحدی برای صنایع فرهنگی اتخاذ نشود.

حجت الاسلام صالحی ابراز داشت: بنابراین باید نهاد مستقلی وجود داشته باشد. ثمره این بلاتکلیفی افزایش واردات به کشورمان است.

وی با اشاره به جایگاه صنایع فرهنگی در کشور مطرح کرد: دو دهه است که مقام معظم رهبری به شبیخون فرهنگی اشاره می کنند و این نشان می دهد که ما در عرصه جنگ فرهنگی قرار گرفته ایم. لذا نوع سیاست گذاری باید دفاعی باشد و متاسفانه اینگونه نیست.

این پژوهشگر فرهنگی و هنری ابراز داشت: هنوز این باور وجود ندارد که ما در عرصه جنگ فرهنگی قرار گرفته ایم و لذا تولید هم به سمت دفاع نمی رود.

حجت الاسلام صالحی اظهار کرد: اهمیت دادن به توان بخش خصوصی حلقه مفقوده در این حوزه است. دولت و سیاست گذاران باید به این سمت و سو بروند که کارگاه های کوچک و صنایع بزرگ توسعه پیدا کنند و فعالیت کنند.

 

ارسال نظرات