صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 04 June 2023
خبرگزاری بسیج: نشست تحلیلی آموزه های اخلاقی شاهنامه، همزمان با روز بزرگداشت فردوسی با حضور جمعی از ادیبان و شاهنامه پژوهان کشور در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۱۸۰۶۲
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در این نشست احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و احمد تمیم داری، بهرام گرامی، مهری بهفر و بهرام پروین گنابادی از استادان ادبیات کشور حضور داشتند.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: امروزه جعل آثار هنری و دانشگاهی موجب نگرانی شده است و فردوسی در عصری که قوانین حمایت از مولفان و مصنفان وضع نشده بود و قابل پیگرد قانونی نبود با دقتی شرافتمدانه به ذکر منابع اثرش می پردازد.

او اضافه کرد: هرچند یکی از حقوق پدید آورنده اثر، دریافت حق التالیف است، اما فردوسی در این کار ناکام ماند و از سوی محمود غزنوی مورد آزار قرار گرفت.

این چهره فرهنگی اضافه کرد: به هر حال فردوسی خود پایبند امانت داری و رعایت حق مولف بود؛ چیزی که امروز از آن بسیار دور شده ایم  و نیک است باز به اصل خویش برگردیم.

در ادامه این نشست، مهرشاد کاظمی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بیان کرد: اخلاق والاترین گرایش آدمی است، زیرا در سایه اخلاق، شخصیت حقیقی انسان ها شناخته می شود؛ از این رو بررسی و تحلیل مقوله های اخلاقی در متون معتبر فرهنگی اهمیت دارد.

وی افزود: شاهنامه فردوسی یکی از ارزنده ترین این متون است که برای تهذیب نفوس و ترویج فضائل اخلاقی چراغ توفیق و هدایتی فرا راه آدمیان می تواند باشد.

در ادامه فریدون جنیدی رئیس بنیاد نیشابور، شاهنامه را عظیم ترین گفتار جهان معرفی کرد و در باب اخلاق در شاهنامه اشاره به سخن فردوسی در خصوص زنان کرد و گفت: بر خلاف دیگر شاعران که در وصف زنان از ظاهر آنها سخن گفته اند فردوسی ده صفت را برای زنان نیکو برشمرده است و آن ده صفت را پارسا و رایزن، بلندبالا و گیسو بلند، سخن گو، با دانش، نازدار همراه با شرم، خردمند، سخن گفتن نیک و آوای گرم معرفی کرد.

مهری بهفر نیز درباره اخلاق در شاهنامه گفت : اخلاق در شاهنامه با تمام تنوع و وجوه پیدا و پنهان و مضمر و صریح بخش، ابر ساختار یا پایه گذار گفتمان اخلاق گرای تاریخی در پند و اندرز و شاهانه است.

او ادامه داد: اخلاق در شاهنامه معطوف به اخلاق فردی و فردیت، به حرفه، طبقه، صنف، گروه اجتماعی و در نهایت سیاست است و استمرار حقیقت اخلاقی مندرج در شاهنامه از حقیقت امروز ما می گوید.

احمد تمیم داری نیز به وظیفه مطالعاتی بسیار سنگین عصر جدید اشاره کرد و گفت: ادبیات ما جهان را متحول کرده است و ما باید از آن حفاظت کنیم.

تمیم داری گفت: در شاهنامه مسئله هنر مطرح شده است و هنر یعنی فضیلت های اکتسابی و مسئله دیگر گوهر است و آن فضیلت ذاتی و استعداد درونی است و مسئله بعدی نژاد و وراثت است که بیان شده است. او ادامه داد: در گذشته و در اشعار ما مسائل اخلاقی رونق داشته و حتی برای راه رفتن، چگونگی نشستن و حرف زدن، قلم تراشی ، ناخن گرفتن و ... اشعاری وجود داشته است که امروزه بیان مسائل اخلاقی در اشعار کمتر دیده می شود.

 تمیم داری افزود: فردوسی در شاهنامه خود داشتن بیم و شرم از خدا، رعایت عدالت و حق در مورد تن آدمی، دخالت نکردن در کار دیگران و هرآنچه برای خود می خواهی برای دیگران خواستن را چهار دلیل آرام شدن دل و قلب معرفی کرده است.

 

 

ارسال نظرات