صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 14 August 2023
فعال دانشجویی با اشاره به اینکه مناظرات و محفل‌های آزاداندیشی دانشگاهی زمینه رشد علمی و اجتماعی دانشجویان را فراهم می‌کند، بر لزوم توجه بیشتر به ایجاد فضای گفتمان آزاد و هدفمند در دانشگاه‌های استان تأکید کرد.
کد خبر: ۹۰۱۹۰۹۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
آرمان دریایی، با اشاره به اهمیت جایگاه مناظرات و گفتگو‌های آزاداندیشانه در اسلام و ظرفیت این مهم برای شناخت مسیر و دیدگاه حق و فراگیر کردن آن، یادآور شد: در زمان صدر اسلام هم پیامبر اکرم (صلی‌الله علیها) برای دعوت مردم به‌سوی یکتاپرستی با کفار به مناظره می‌پرداختند و مناظرات علمی امام صادق (ع) نیز نمونه دیگری است که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: این مصادیق نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای است که دین اسلام و بزرگان دینی ما برای مناظره و گفتگو‌های آزاداندیشی قائل بودند و از آن برای ترویج دین مبین اسلام بهره می‌جستند.

دریایی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز بار‌ها به اهمیت جایگاه مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی اشاره‌کرده‌اند، یادآور شد: ایشان همواره از قشر دانشجو و نخبگان دانشگاهی خواسته‌اند تا در این عرصه پیشگام باشند و از این طریق فضای گفتمانی مطلوب و هدفمندی را در کشور به وجود بیاورند.

آزاداندیشی به معنای فکر کردن بدون تقلید و وابستگی به غرب و شرق است

وی در ادامه به تشریح مفهوم آزادی و آزاداندیشی پرداخت و تصریح کرد: این مفاهیم از مفاهیمی است که گاهی با تفسیر رأی مواجه می‌شود و اشخاص و گروه‌های گوناگون می‌کوشند تا از این تعبیر برداشت‌های متفاوت و حتی متضادی را به ذهن مخاطبین منتقل کنند.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد اضافه کرد: اگر در سخنان رهبر معظم انقلاب به دنبال مفهوم آزاداندیشی بگردیم، متوجه می‌شویم که ازنظر ایشان آزاداندیشی یعنی آزادفکر کردن، آزادانه تصمیم گرفتن و ترجمه‌ای و تقلیدی و در اثر تلقین، به دنبال بلندگو‌های تبلیغاتی غرب حرکت نکردن؛ که شامل همه عرصه‌های معرفتی، اجتماعی، سیاسی و علمی می‌شود.

دریایی یادآور شد: آزادانه و به‌دوراز تقلید و وابستگی به غرب و شرق فکر کردن، اندیشیدن و تصمیم گرفتن درگرو داشتن زیربنا و بهره‌گیری از ساختار‌های لازم است که این مهم نیز باید موردتوجه جدی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروز شاهد این هستیم که برخی جریانات و گرو‌های سیاسی سعی دارند تا مفهوم مدنظر خود پیرامون آزادی و آزاداندیشی که دور از حقیقت است را جهت دست‌یابی به اهداف سیاسی و حزبی به دانشجویان القاء کنند که قشر نخبه دانشجو باید در این خصوص هوشیار باشد.

ضرورت تقویت فضای آزاداندیشی جهت رشد فرهنگی و علمی دانشگاه و دانشجو

این فعال دانشجویی مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های هم‌اندیشی در دانشگاه‌ها را از ضروریات تعالی فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها دانست و عنوان کرد: درست فکر کردن نخستین قدمی است که می‌تواند ما را به‌سوی رشد علمی و فرهنگی مطلوب سوق دهد.

وی از وجود آمدن فضا و شرایط بهینه برای بیان محصول و نتایج این فکر کردن‌ها، به‌عنوان دیگر ضروریات لازم نام برد و بیان داشت: اگر چنین فضایی مهیا نشود و نتایج و حاصل این فکر کردن‌ها جایی مطرح نشود، همانند آب راکدی است که پویایی و کارایی ندارد.

دریایی همچنین به تبیین دستاورد‌هایی که رشد فضای آزاداندیشی در محیط‌های دانشجویی دارد پرداخت و اذعان کرد: با پریایی کرسی‌های آزاداندیشی، فضای تخصصی و دور از تحجر برای نقد یکدیگر فراهم می‌شود و همچنین زمینه بلوغ فکری و سیاسی قشر دانشجو، در این فضا به‌خوبی فراهم است.

عضو سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد نوآوری را از دیگر برکات کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های علمی دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از خاصیت‌های کرسی‌های آزاداندیشی و جلساتی از این قبیل فراهم شدن فضای گفتمانی سالم و به‌دور از جهت‌گیری‌های غیرمنطقی و مخرب، برای حضور نخبگان یک جامعه از تمام طیف‌ها و گروه‌ها است که رهبر معظم انقلاب نیز طرح نهضت آزادی فکری را در همین راستا ارزیابی می‌کنند.

این مجری کرسی‌های آزاداندیشی ادامه داد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری اگر نهضت آزاداندیشی مطرح می‌شود برای این است که همه مسئولان و آحاد ملت احساس کنند در این راستا مسئولیت دارند و کشور ما برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده به اندیشیدن آزاد و بی‌دغدغه نیازمند است.

لزوم توجه جدی تشکل‌های دانشجویی به دغدغه‌های رهبری در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد با اشاره به اینکه پیرو تأکیدات مکرر رهبری پیرامون اهمیت و جایگاه تریبون و کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات برای قشر فرهیخته و نخبه دانشجو، بسیج دانشجویی کشور از سال گذشته نسبت به راه‌اندازی دبیرخانه آزاداندیشی در استان‌ها و دانشگاه اقدام نموده، یادآور شد: در استان یزد نیز اقدامات مؤثری در این خصوص صورت گرفته و این امر موجب گسترش برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در این راستا، در سطح دانشگاه‌های استان شده است.

دریایی در پایان با تأکید مجدد بر اینکه ضرورت توجه تشکل‌ها و فعالان دانشجویی کشور به رشد فضای گفتمان آزاد و هدفمند در دانشگاه‌ها و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی از نکاتی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان بار‌ها به آن اشاره کردند، عنوان کرد: فعالان دانشجویی باید به این مهم توجه بیشتری داشته باشند و به‌طورجدی برای تحقق این مطالبه مقام معظم رهبری در فضای دانشجویی برنامه‌ریزی و تلاش کنند.
ارسال نظرات