صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - 15 October 2023
قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسید.آیین نامه اجرایی آن مستند به ماده ۱۷ همان قانون از ۱۲ فصل ۳۰ ماده و ۱۲ تبصره و ۲۰ بند در سال ۹۶ از تصویب هیئت وزیران گذشت.
کد خبر: ۹۰۱۹۱۰۷
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در سال 1394  به تصویب مجلس رسید.آیین نامه اجرایی آن مستند به ماده 17 همان قانون از 12 فصل 30 ماده و 12 تبصره و 20 بند در سال 96 از تصویب هیئت  وزیران گذشت (1) هر ساعت قانون‌گذاری در کشور قیمت تمام شده بالایی دارد و هر ساعت جلسات هیئت  وزیران هم  همینطور اگر به قاعده دو کلمه حرف حساب پایبند باشیم باید بدانیم که میلیاردها تومان در سال هزینه می شود تا قانونی تصویب و آیین نامه اجرایی آن تهیه و به اجرا درآید. حال اگر دو سال بعد از تصویب آیین نامه و 3 سال بعد از تصویب قانون ، قانونی به همان عنوان و به همان منظور در دستور کار دولت و طی لایحه‌ای در دستور کار مجلس قرار گیرد، چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ بخصوص وقتی آیین نامه اجرایی مصوب 14/8/96 آن هنوز امضایش خشک نشده باشد. بر آنچه که به عنوان لایحه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مانحن فیه در مجلس هم اکنون در حال تصویب  است چه به لحاظ اصلاح یا الحاق ایرادات شکلی و ماهوی بسیاری وارد است که به بخشی از آن در ذیل اشاره می شود :
1- مرجع صلاحیتدار تهیه لوایح و طرح موضوعات قضائی طبق اصول قانون اساسی از صلاحیت‌های قوه قضائیه است و لوایح مربوط را باید قوه قضائیه تقدیم مجلس کند نه دولت و با این  ایراد شکلی قوه مجریه فی الواقع در کار قوه قضائیه دخالت بلاوجهی کرده است.
2- در اجرای قانون مصوب سال 94 و آیین نامه اجرایی سال 96 آن هیچ مشکلی در داخل کشور با توجه به مفاد 12 فصلی مواد 30 گانه و 20 بندی آیین نامه اجرایی آن پیش نیامده تا در این فاصله کم لزوم اصلاح قانون و آیین نامه مربوطه که  ناگزیر است، پیش آمده باشد. مگر آنکه  خارجی‌ها بر قانون و آیین‌نامه اجرایی قانون ما ایراداتی داشته باشند، سخن این است در این صورت آیا کسر شأن ملت و دولت و قوای سه گانه ما نیست که اجانب برای ما و قوانین ما تصمیم‌گیری نمایند؟و ما اصلاحیه باب طبع آنها بدهیم؟
3- فقط 20 بند فصل اول قانون و آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مربوط به تعاریف است که در آن هیچ واژه‌ای در این مورد بلاتعریف نمانده و مبهم نیست . شاه بیت تعاریف و اصطلاحات به کار رفته در قانون و آیین نامه مربوط است به تعریف فهرست تحریمی (2) که چنین تعریف شده است ؛" اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول تحریم‌‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشند که فهرست آنان به تایید شورای عالی امنیت ملی نیز رسیده باشد."
 اگر این تعریف مُرّ قانون است که نیاز به اصلاح ندارد، اگر نیست تعریف دولت با تعریف قانون متفاوت و مغایر است. پس چرا آیین نامه مورد ایراد رئیس مجلس قرار نگرفته است.
4- در آیین نامه اجرای قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم آنجایی که بحث شورای امنیت سازمان ملل آمده به موضوع قطعنامه 1267 ولواحق آن و نیز قطعنامه 1373 نحوه به‌روزرسانی فهرست مذکور تابع دستورالعمل جداگانه ثبت شده که به تصویب شورا خواهد رسید. کدام شورا ؟مگر هیئت  وزیران می تواند وظایف ذاتی خود را در 
آیین نامه به غیر تفویض کند؟ ثانیا رسمیت دادن به قطعنامه‌های ظالمانه سازمان ملل در یک مصوبه دولت چه معنی می دهد؟ آیا این بند از مصوبه دولت همان است که در قانون آمده است؟
5- در پاسخ به سوال کدام شورا باید گفت : همان شورایی که در بند (ذ) ماده یک آیین نامه تعریف شده و عبارت است از شورای عالی مبارزه با پولشویی مطرح در ماده 4 قانون مبارزه با پولشویی.
6- محور قانون و آیین نامه مربوطه روی لزوم  احراز هویت ارباب رجوع و نمایندگان آنان است که در فعل و انفعال وجوه و دریافت و پرداخت هر گونه مسکوک و اسکناس و انواع چک عمل می‌کنند.
به طوری که فقط شناسایی ارباب رجوع یک فصل را با 7 ماده و دو تبصره شامل می شود.
7- با وجود چنین تعاریفی و چنان شناسایی و همچنین پایش مستمری که در فصل سوم ‌آیین نامه آمده به نظر می رسد هیچ نیازی به قانون جدید یا اصلاح قانون قدیم اگر قانون مصوب 2 سال پیش را قدیم بنامیم، نداریم و آنچه مجلس در دستور کار قرار دارد به جز وقت تلف کردن و اطاله و تحصیل حاصل نمی توان بر آن نام نهاد. امید است شورای محترم نگهبان با تدقیق در واژه واژه قانون جدید، و ایراد شکلی متناظر با اصل مربوطه در قانون اساسی و ایراد ماهوی بر مفاد قانون جدید را که مسلما در آیین نامه رقّت و غلظت آن بیشتر خواهد شد را بگیرد.
8- مجلس و دولت باید بدانند حرف آخر و اول اسکتبار جهانی به زبان ساده "اف ای تی اف" آن است که انصارالله یمن ،گروه‌های مبارز فلسطینی ، 
حزب الله لبنان ، مسلمانان مظلوم میانمار ، حشدالشعبی عراقی و سوری تروریسم هستند و نباید تامین مالی شوند. هر قانون و ‌آیین نامه ای که در کشور تصویب شود و این منظور استکبار جهانی را در قالب واژه‌ها و کلمات دو پهلو و چند پهلو محقق سازد، معنا و مفهومی  جز ورود به وادی برجام 2 ندارد و کلاهی که از باب برجام یک بر سر ملت رفت کافی است تا عبرتی شود چرا که این برجام‌ها پایانی ندارد. به گفته امام راحل اگر شما یک قدم عقب رفتید که در برجام یک رفتیم آنها 10 قدم جلو خواهند آمد که در مانحن فیه برجام‌های نفتی ، بانکی و مالی در حال جلوآمدن هستند.ضمن اینکه پذیرش چنین تعاریفی با تضاد کامل با اصول 152 و 153 و 154 قانون اساسی نیز می‌باشد.
9- ختم کلام . آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مهمتر از قانون است. چرا که آنچه که در عمل پیش می‌رود و اجرا می‌شود وفق آیین نامه اجرایی است نه قانون ! ‌آیین نامه اجرایی فعلی از بابت تعاریف و مصادیق تروریسم دارای وجه چند پهلو است و با اصلاح قانون آیین نامه هم اصلاح می‌شود و آن وجه چند پهلویی تشدید می‌شود.فلذا مجلس باید به جای اصلاح قانون به آیین نامه اجرایی موجود و آتی نیز بپردازد.
پی‌نوشت ها :
(1)- تصویب نامه شماره 100328 مورخ 14/8/96
(2) - بند (ر) ماده یک آیین نامه

یادداشت رسالت/ غلامرضا انبارلویی

ارسال نظرات