صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - 16 July 2023
فـداكاري و ايثارگريهاي زنان از چشـم بابصيرت امام دور نمانـد. ايشان بارها مراتب قدردانـي خـود را از فداكاريها ابراز كردند.
کد خبر: ۹۰۲۸۷۶۶
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش‌های تازه‌تر و مو ثرتری در عرصه جامعه بپردازند.

از این رو، شرکت درحل بحران‌هایی که در گوشه و کنار کشور، به ویژه در کردستان بر پا شد، جزء وظیفه خود دانستند، ولی آنچه بعد از حدود یک سال پس از پیروزی، زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس است که هشت سال نظاره‌گر رشادت‌های زنان و مردان این مرز و بوم بود.

**نقش رزمی

اولین مسئولیتی که زنان در دفاع مقدس، به صورت خودجوش و همپای مردان بر عهده گرفتند، جنگیدن با دشمن بعثی در جنوب و مزدوران داخلی در کردستان بود. آن‌ها خود را به سلاح مجهز کردند تا مردانه با دشمن بجنگند.
صحنه‌های رزم زنان، تا پایان دفاع مقدس ادامه یافت و تاثیر عمیقی بر روحیه رزمندگان داشت. به علاوه، زنان نقش‌های اطلاعات رزمی فراوانی را انجام دادند.
از این رو، دفاع مقدس، نمونه‌های بی شمار و در عین حال، کم نظیری از پشتیبانی‌های معنوی زنان ایرانی را به ثبت رسانده است.

۹ ماه پس از شروع جنگ به صورت رسمی، امام خمینی ارزش مبارزه و تلاش زنان را بالاتر و ارزشمندتر از مردان اعلام کرد.

ایشان در جمع بانوان عضو جهاد دانشگاهی فرمودند: ((عواطفی که در بانوان است، مخصوص خودشان است و در مرد‌ها این عواطف نیست. لهذا آن چیزی که در پشت جبهه از روی عواطف از بانوان صادر می‌شود، بیشتر و بالاتر و ارزنده‌تر است از آن چیزی که از مرد‌ها صادر می‌شود.

به موجب عواطفی که بانوان دارند، آن‌ها برای جبهه کار‌های بسیار مفید انجام داده اند و می‌دهند ((خواهر مریم کاتبی که از امداد گران کردستان و نیز دفاع مقدس است، در قسمتی از خاطرات خود گفته است: هنگامی که در مریوان بودیم، یک روز خواهری را آوردند که دستش سفید، سفید شده بود و حالت غش و بیهوشی داشت و از ضعف مفرطی رنج می‌برد. ما بلافاصله به مداوایش مشغول شدیم. بعدا که قدری حالش بهتر شد، از وضعیت او پرس و جو کردیم. فهمیدیم که این خواهر اهل شمال است. چندی پیش که عملیات شروع شده، نیمه شب به منطقه رسیده و اظهار داشته که می‌خواهم در یک مرکز درمانی کنار پرستار‌ها کار کنم.

او مدت ۷۲ ساعت بی آنکه چیزی بخورد در اتاق عمل پنس‌ها را می‌شسته و دسته بندی می‌کرده است. از بس که دستش داخل آب بوده و خون به دستش نرسیده است، سفید شده بود. این خواهر شمالی بعد از بهبودی مجددا در منطقه ماند و به صورت تجربی به پرستاری مجروحین جنگی پرداخت.

خانم زرین تاج کیهانی در بیان یکی از خاطراتش می‌گوید که هنگام ترک بیمارستان خانمی با سلاح ژ. ث. جلوی او آمده و مانع از رفتن او می‌شود و از او به عنوان اولین کسی یاد می‌کند که در کامیاران بچه‌ها را معالج کرده است ... خانم دکتر کیهانی می‌گوید: آن مساله باعث شد هر وقت که احساس کردم درباره مریضی کم می‌گذارم، دو مرتبه برمی گردم و باز معاینه اش را کامل می‌کنم، حتی اگر وقت کم باشد.

‌امام خمینی همواره بانوان را پیشگامان میدان جنگ می‌دانست:

((ملتی که بانوانش در میدان‌های جنگ با ابرقدرت‌ها و در مواجه شدن با قوای شیطانی قبل از مرد‌ها در این میدان‌ها حاضر شده اند، پیروز خواهد شد))

فـداکاری و ایثارگری‌های زنان از چشـم بابصیرت امام دور نمانـد. ایشان بار‌ها مراتب قدردانـی خـود را از فداکاری‌ها ابراز کردند.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات