صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 16 June 2023
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) همدان با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب در جامعه گفت: باید آموزش‌هایی در این راستا ارائه شود که بهترین روش در مرحله نهادینه‌سازی ایجاد باور نسبت به عفاف و حجاب در خانواده‌ها و آموزش آنها است.
کد خبر: ۹۰۳۷۱۶۶
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹

حجت الاسلام ابراهیم گنجعلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با اشاره به فلسفه عفاف و حجاب از منظر قرآن، روایات و ادیان مختلف اظهار داشت: موضوع عفاف و حجاب در اسلام بسیار مورد تاکید است و در قرآن و روایات فراوان به این مساله پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه رعایت عفاف و حجاب از احکام ضرورى اسلام است، گفت: نص صریح قرآن بر این مهم گواهى مى‏دهد و خداوند متعال در ایات مختلف و از جمله در سوره احزاب و نور  بحث عفاف و حجاب را به طور گسترده مطرح کره است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع ) با بیان اینکه حجاب در اسلام از یک مسئله کلى و اساسى ریشه گرفته است، افزود: رفتارهای دینی انسان گاهی شخصی و درونی هستند و از این رو آثار منفی آن در جامعه نمایان نیست اما برخی از رفتارهای دینی همچون پوشش و حجاب جنبه بیرونی دارد که آثار ویرانگر آن در جامعه بسیار زیاد و چشمگیر است.

وی با تشریح برخی آیات قرآن با موضوع عفاف و حجاب با عنوان اینکه مساله حجاب ریشه در فطرت انسان دارد، بیان کرد: قرآن معتقد است که ذات و سرشت انسان، اقتضای پوشش و حیا را دارد و از زمان و مکانی یاد کرده که هبوط حضرت آدم و همسرش هوا در عالم خاکی و نتیجه فریب شیطان خوردن، فرو افتادن حجاب و آشکار شدن چیزهایی بود که آن را براساس ذات و سرشت انسانی خود، زشت می‌دانستند و چون زشتی را احساس کردند، با وجود اینکه غیر از آنها زن و شوهر دیگری در عالم وجود نداشت سراسیمه به دنبال پناهگاهی می‌روند تا خود را بپوشانند و نهایت با برگ‌های درختان خود را می‌پوشانند که این مورد فطری بودن پوشش را اثبات می‌کند.

گنجعلی با اشاره اینکه مساله حجاب در همه ادیان الهی جایگاه و اهمیت خاص دارد، اضافه کرد: در همه ادیان الهی  بر ضرورت و ارزش پوشش انسان تاکید شده و اسلام نیز در مقام تکمیل کننده ادیان آسمانی اهمیت خاصی برای این فلسفه مهم قائل شده به طوری که آن را ضامن سلامت جامعه و امنیت فرد معرفی کرده است.

وی تأکید کرد: فلسفه حجاب ارزش‌گذاری و ارزش نهادن به جایگاه انسانیت است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان تصریح کرد: مسئله حجاب و پوشش در راستای بالا بردن ارزش و احترام زن و جلوگیری از ابتذال او است به طوری که انسان وقتی گوهر و جنس با ارزشی داشته باشد آن را در معرض دید همگان قرار نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه پوشش نقش محسوس و مستقیم در تحکیم خانواده و سلامت اجتماع دارد، افزود: حضرت زهرا(س) در جایگاه الگوی کامل زن و زن مسلمان، حجاب را کلید حضور و ظهور اجتماعی زن در نظر گرفته و آن را بسیار مقدس می‌شمارد.

گنجعلی در تشریح دیگر اثرات حجاب و عفاف در کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: انسان‌ها در معرض خطرهای مختلف هستند که یکی از آنها این است که اگر عفاف و حجاب رعایت نشود انسان از جنبه فردی، خانوادگی و اجتماعی آسیب‌پذیر خواهد بود ضمن اینکه با رعایت آن ابتدا خود فرد و در مرحله بعدی خانواده و نهایتا جامعه حفظ می‌شود.

وی به ضرورت فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پرداخت و یادآور شد: باید آموزش‌هایی در راستای فرهنگ‌سازی ارائه شود که بهترین روش در مرحله نهادینه‌سازی ایجاد باور نسبت به عفاف و حجاب در خانواده‌ها و آموزش آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه پس از خانواده، مدرسه عهده‌دار نهادینه‌سازی باورهای دینی و فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است، گفت: در مرحله بعدی باید در سطح  جامعه به این مهم اهتمام داشت چراکه تبلیغ مؤثر باور و فرهنگ دینی در جامعه می‌تواند جایگاه مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به اثرگذاری فرهنگسراها و نهادهای فرهنگی در شکل‌دهی ساختار شخصیتی و فکری جوانان، افزود: باید فرهنگسراها، نهادهای فرهنگی و سازمان‌های دانشگاهی در نهادینه‌سازی باورهای دینی جوانان نقش ایفا کنند.

گنجعلی ترویج را دومین مرحله از نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه معرفی و خاطرنشان کرد: در مرحله بعد از آموزش، باید ترویج صورت گیرد به این صورت که بهترین نوع پوشش، رفتار اجتماعی، تعیین حریم ارتباط با نامحرم ومعرفی الگوی جامع حجاب و عفاف باید در سطح گسترده ترویج شود.

وی حفظ و نگهداری را سومین مرحله از نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه  دانست و یادآور شد: حفظ و نگهداری در حوزه عفاف و حجاب، حفظ و پاسداشت باورهای دینی است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه در جامعه گاهاً با وجود آموزش و ترویج در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب پاسداشت و نظارت وجود ندارد، گفت: باید در این زمینه به صورت جدی وارد کار شد.

انتهای پیام/

خبرهای مرتبط
ارسال نظرات