صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 30 July 2023
مسئول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان:
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان با اشاره به تخریب زیست بوم آبزیان در حریم ۶۰ متری ساحل بندرعباس گفت: طبق قانون فعالیت بخش خصوصی در حریم ساحل ممنوع است.
کد خبر: ۹۰۷۷۳۶۹
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، به نقل از خبرگزاری فارس مسئول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری در بندرعباس، اظهار داشت: مطابق اصل ۵۰ قانون اساسی هر گونه فعالیت مخرب که به محیط زیست آسیب بزند ممنوع است.

ایشان با اشاره به خشک کردن ساحل دریا در بندرعباس افزود: براساس قانون مستحدثات زمین‌های ساحلی باید ببینیم این اقدام در حریم ۶۰ متری که هرگونه فعالیت توسط بخش خصوصی غیرقانونی است می‌تواند فعالیت نماید یا خیر؟

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان تاکید کرد: طبق اصل۵۰ قانون اساسی اگر این فعالیت توسط بخش خصوصی باشد باید مدعی العموم جلوی تخریب ساحل را گرفته و اعلام جرم کند.

دکتر کامرانی گفت: براساس قانون، شهرداری‌ها جزو سازمان‌های عمومی غیردولتی بوده وبخش عمومی محسوب می‌شوند و می‌توانند ساحل را با هماهنگی سازمان محیط زیست توسعه داده اما باید دید که این طرح توسعه ساحل ارزیابی اثرات زیست محیطی بر روی آن انجام شده یا این ارزیابی چه اثرات تخریبی بر روی ساحل و بخش‌های دیگر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان افزود: باید بررسی شود که طرح توسعه ساحل با استانداردهای زیست محیطی همخوانی دارد یا خیر؟ اما اگر گسترش و توسعه ساحل موجب تخریب شود غیرمنطقی و غیر اصولی است چرا که گونه‌های دریایی، زیست گاه‌هایشان و منظر ساحل را از بین برده‌ایم و این غیرقانونی است.

دکتر کامرانی گفت: باید بررسی شود که توسعه فعلی ساحل موجب زیباترشدن آن شده و یا تخریب؟ به عقیده بنده بهتر بود که این توسعه و گسترش ساحل همه جانبه و در تمام ابعاد باشد.

ایشان با اشاره به ورود روزانه فاضلاب به دریا گفت: عمده آلودگی دریا در ساحل بندرعباس به دلیل ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و... است که بسیاری از مواد سمی و زاید بی‌رویه وارد دریا شده است؛ در حال حاضر تمام خوریات بندرعباس حاوی آلودگی‌های زیادی بوده که این آلودگی را وارد دریا کرده و هیچ ارگانی هم نظارتی براین مسئله حیاتی ندارد.

این استاد تمام دانشگاه افزود: اگر وضعیت بدین منوال تداوم یابد باعث بروز انواع بیماری‌ها، سرطان و انواع تومورها در بین مردم شده چون غذای مردم عمدتا از ساحل تامین می‌شود و ۷۰درصد سهم غذایی در آب‌های ساحلی است متاسفانه هیچ دستگاهی خود را مسؤول این امر مهم، حیاتی و تاثیرگذار نمی‌داند در واقع باید استانداری و دادستان به عنوان مدعی العموم پیگیر این مسئله بوده و نظارت بیشتری داشته که آیا بخش عمومی با فعالیت‌های توسعه‌طلبانه محیط زیست را از بین می‌برد یا خیر؟

ایشان اظهار داشت: فاضلاب اولویت اول زیست محیطی شهر بندرعباس است که وارد ساحل می‌شود و توسعه بی‌رویه در ساحل و خشک کردن آن موجب از بین رفتن زیستگاه‌های ابزیان شده که می‌طلبد مدیریت کلان استان و دادستان نظارت بیشتری بر حفظ محیط زیست دریایی داشته باشند.

دکتر کامرانی مسؤل سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان در پایان تاکید نمود: مسئله بعدی توسعه ناپایدار آب شیرین کن‌ها در ساحل بندرعباس و خلیج‌فارس و دریای عمان است که دارد به یک فاجعه زیست محیطی تبدیل می‌شود و به نظرم اگر با این روند غیر علمی پیش برود بسیاری از زیستگاه‌های ساحلی استان نابود خواهد شد.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید هرمزگان

ارسال نظرات