صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - 03 June 2023
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه همکاری‌های مشترک سازمانی برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری در تبریز، گفت:‌حوزه‌ی فرهنگ و هنر فضای مطمئنی برای کارآفرینی و اشتغال است.
کد خبر: ۹۰۹۸۳۷۹
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد محمدپور با اشاره به اینکه ایران در گذشته‌ی نه چندان دور با تکیه بر پیشینه‌ی فرهنگی و هنری غنی و استوار خود،‌ کشوری پیشرو در جهان بود، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر ما با این پیشینه‌ی غنی و جایگاه جهانی فاصله پیدا کرده‌ا‌یم و می‌بایست اصحاب فرهنگ و هنر برای بازیابی این جایگاه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه تمدنی ما در طول تاریخ، اثرگذار بوده و این اثرگذاری به شکلی سیال در دنیا مشهود است، افزود: باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، جایگاه شایسته‌ی ایران در حوزه‌ی فرهنگ و هنر را به جهانیان بشناسانیم.

محمدپور مقوله‌ اقتصاد فرهنگ و هنر در دنیای کنونی را مهم عنوان کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن اداره کل، این مقوله را از اهداف راهبردی خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر در توسعه متوازن و پایدار، نقشی تعیین کننده دارد، خاطرنشان کرد: موضوعات بسیار مهمی نظیر کارآفرینی، تولید و ‌اشتغال فرهنگی، پاسداری از میراث و ارزش‌های فرهنگی، گسترش ارتباطات میان فرهنگی، توسعه و تعمیق سرمایه‌های اجتماعی و نشاط اجتماعی و پتانسیل ثروت‌خیز این حوزه برای اقتصاد استان، ایجاب می‌کند که تحول و تحرک در این حوزه را یک ضرورت و رسالت ملی، منطقه‌ای و جهانی به حساب آوریم.

محمدپور، از فرهنگ و هنر در دنیای امروز به عنوان یکی از پایه‌های اصلی و استوار اقتصاد جهانی یاد کرد و‌ گفت: گسترش و تعمیق فرهنگ و تولید آثار هنری کمک بزرگی به رشد سریع کشورها در فرایند توسعه پایدار، همه جانبه، موزون و متوازن می‌کند.

وی با اشاره به سهم بالای صنایع خلاق و حوزه فرهنگ و هنر در اقتصاد دنیا، خاطرنشان کرد: سهم فرهنگ و هنر در اقتصاد دنیا، سهم قابل توجهی است و این در حالی است که سهم ایران از این بازار ناچیز است و ما در دنیایی که دانایی محوری و فرهنگ محوری از شاخصه‌های اصلی آن است باید با برنامه‌ریزی و ارائه‌ی راهکارهای عملی، سهم بالایی از این حوزه مهم و درآمدزا را در آینده به خود اختصاص دهیم.

محمدپور با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند پشتوانه حوزه‌ی اقتصادی باشد‌، تاکید کرد: حوزه فرهنگ و هنر هزینه بر و سربار نیست بلکه‌ حوزه‌ای ثروت‌خیز و درآمدزا است و می‌بایست تدابیری اندیشیده شود تا سرمایه‌ی بخش خصوصی با پیش زمینه‌ی ذهنی اینکه این بخش بدون شک آورده‌ی اقتصادی دارد، به سمت حوزه فرهنگ و هنر گسیل شود.

وی افزود: کسب و کار فرهنگی با حضور و سرمایه‌گذاری مردم تحقق می‌یابد و حاکمیت باید بستر را فراهم نماید تا مردم به کالاها و خدمات فرهنگی دسترسی آسان داشته باشند.

محمدپور در ادامه به اهمیت راه‌اندازی گذرهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: گذر فرهنگ و هنر طرحی تازه برای گسترش فضای کسب و کار در این حوزه است و خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم ایجاد گذر‌ فرهنگی است .

وی اظهار داشت: گذر فرهنگ و هنر ، خیابان ، میدان ، بازار یا گذری است که در آن مجموعه ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و فضای بیرونی آن؛ پیاده راهی برای عرضه هنر خیابانی، آئینی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری است.

محمدپور بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسه‌ها، انجمن ها، مراکز و شرکت هایی که قصد راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی در گذرهای فرهنگ و هنر یا فضاهای قابل تغییر به فضاهای فرهنگی و هنری را داشته باشند؛ حمایت می کند.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی کسب و کار فرهنگی، پشتیبانی از کارآفرینی و فعالیت های نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر ، فراهم آوردن امکانات لازم برای افزایش دسترسی مردم به آثار فرهنگی و هنری، افزایش نشاط اجتماعی ،کمک به توسعه پایدار شهری و احیای هویت فرهنگی شهرها از اهداف عمده طرح یادشده است.

وی کتاب فروشی ها و محصولات فرهنگی و هنری، تماشاخانه، نگارخانه ، نمایشگاه دایمی تجسمی، سالن های کوچک خصوصی نمایش فیلم، کارگاه های آموزشی و هنری، فروشگاه و کارگاه طراحی مد و لباس ایرانی، فعالیت های نوپای فرهنگی و هنری ( شتاب دهنده ها و استارت آپ ها) ، موزه های خصوصی فرهنگی و هنری، خدمات دیجیتال و کسب کارهای پویا ، کافه های اینترنتی فرهنگی و هنری ، کافه موزه های فرهنگی و هنری و کارگاه های تولیدی صنایع پشتیبان فرهنگ و هنر، کسب و کارهای فرهنگی و هنری را مشمول حمایت بر اساس ماده یک آئین نامه گذر فرهنگ و هنر ذکر کرد.

در این نشست که شهردار منطقه ١٠ تبریز و نمایندگان از ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،‌ راه و شهرسازی و شهرداری فرهنگی - تاریخی منطقه ٨ حضور داشتند، خاضران به ارائه‌ی نقطه نظرات خود پرداخته و تصمیماتی را برای مطالعه بیشتر و انتخاب محورهای مستعد تبدیل شدن به گذر فرهنگی اتخاذ کردند.

ارسال نظرات